ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نتیجه برنامه وزارت ارتباطات برای تولید 400هزار گوشی هوشمند در سال 1399 چه شد؟ ایالات متحده آمریکا

نتیجه برنامه وزارت ارتباطات برای تولید 400هزار گوشی هوشمند در سال 1399 چه شد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وزیر ارتباطات پیش‌تر، از برنامه‌ریزی برای تولید 400 هزار گوشی هوشمند تا پایان سال 1399 خبر داد. شواهد و قراین نشان از تولید یک‌چهارم این میزان در سال گذشته دارد.

طرح کلان و معماری شبکه‌ ملی اطلاعات انتهای شهریورماه 1399 تصویب و مطابق با آن مقرر شد که تا سال 1404 باید 20 درصد گوشی‌ها به‌همراه سیستم‌عامل‌شان داخلی باشند . بر همین اساس وزارت ارتباطات طی برنامه‌ای که بهار 1399 اطلاع‌رسانی شد، اعلام کرد که قصد داریم سالانه دو میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه پایین‌رده و میان‌رده تولید کنیم تا 20 درصد نیاز بازار کشور تأمین شود. وزیر ارتباطات گفت در هدف‌گذاری اولیه می‌خواهیم تا پایان سال 1399، 400 هزار گوشی هوشمند تولید کنیم. مقاله‌ی مرتبط:
قیمت پایین و سیستم ‌عامل بومی؛ دو اولویت در تولید گوشی ایرانی
پس از این بود که معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد دو اولویت در تولید گوشی ایرانی قیمت پایین و سیستم ‌عامل بومی است. ستار هاشمی با اشاره به فعالیت 6 تولیدکننده گوشی بومی در کشور، نام آن‌ها را جی‌ال‌ایکس، جی‌پلاس، مجموعه‌ی ارگ جدید بم، صاایران، مجموعه‌ی انارستان و مجموعه‌ی اُرُد اعلام کرد. درادامه قصد داریم به نتیجه برنامه‌ی وزارت ارتباطات برای تولید گوشی در سال 1399، میزان استقبال از گوشی‌های داخلی و موانع تولید گوشی تلفن همراه در کشور بپردازیم. سال 1399 چه تعداد گوشی ایرانی ساخته شد؟
با آغاز سال جدید، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی درخصوص تحقق هدف‌گذاری خود در تولید گوشی داخلی نکرد. درواقع به‌جز فراخوان جدیدی که این وزارت‌خانه به‌منظور حمایت از تولید گوشی و تبلت ایرانی منتشر ساخت، خبری مبنی بر وضعیت این تولیدات اعلام نشد. ستار هاشمی ، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با روابط‌عمومی وزارت ارتباطات ، اعلام «فراخوان حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت» را عامل تقویت تحقیق و توسعه و دستیابی به فاز طراحی محصول، سرویس‌های پایه و نرم‌افزار دانست و مزایای آن را موارد زیر برشمرد: جلب مشارکت تولیدکنندگان با مشخصه‌های تولیدیِ باکیفیت و تسهیل در دستیابی آن‌ها به بازارهای جهانی و صادرات محصولات ایجاد ظرفیت تولید با فناوری SKD با مشارکت و حمایت تولیدکنندگان برتر ارتقای فناوری تولید حداقل به‌صورت CKD و افزایش عمق ساخت و توانمندی‌های داخلی ایجاد مزیت رقابتی گوشی تلفن همراه ایرانی در بازار داخلی و منطقه هاشمی پیش‌بینی کرد که پایان دوره 5 ساله اجرای این طرح، 43000 شغل به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد و بیش از یک میلیارد دلار با تولید 14 میلیون گوشی و تبلت صرفه‌جویی می‌شود. متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان از معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، تلاش زومیت برای ارتباط با ستار هاشمی به نتیجه نرسید. مقاله‌های مرتبط:
در سال 1399 حدود 16 میلیون گوشی موبایل وارد کشور شد چرا برندهایی مانند اوپو، ویوو و ریلمی در بازار ایران حضور ندارند
از این فراخوان که بگذریم، آمار دقیقی از تولید گوشی داخلی در سال گذشته وجود ندارد اما فعالان حوزه تولید و بازار می‌گویند طبق شواهد، حتی 100 هزار گوشی ایرانی در سال 1399 ساخته نشد؛ البته این آمار هم تمام گوشی‌ها اعم از هوشمند و غیر هوشمند را شامل می‌شود! کافی است سری به بخش محصولات وب‌سایت شرکت‌های نام‌برده بزنید تا مشاهده کنید که چه تعداد و چه مدل گوشی‌هایی موجود هستند. ما در زومیت برای کسب اطلاعات درخصوص وضعیت تولید گوشی ایرانی با رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل تماس گرفتیم که مدیرعامل مجموعه‌ی اُرُد نیز است. مجموعه‌ی اُرُد (OROD) در سال 1391 با نام شرکت ایرانیان قائم همراه به ثبت رسید و در سال 1393 موفق به تولید نهایی و اخذ پروانه بهره‌برداری در زمینه تولید تلفن همراه و تبلت با برند ایرانی از سازمان صمت شد. رضا قربانی ، مدیرعامل این مجموعه، در گفت‌وگو با زومیت می‌گوید تولید گوشی داخلی در سال گذشته نه‌تنها رشد نداشته، بلکه کاهش نیز یافته است. البته به‌گفته وی، همین تعداد اندک گوشی‌ تولیدی به فروش رفته‌اند اما نمی‌توان از فروش آن‌ها چنین نتیجه گرفت که تولید گوشی‌ داخلی مورد استقبال کاربران ایرانی قرار می‌گیرد. قربانی توضیح می‌دهد: اگر فروش 16 میلیون گوشی در سال گذشته را در نظر بگیریم، گوشی‌های ایرانی تنها 0/7 درصد فروش رفته‌اند. سؤال درست‌تر شاید این باشد که اگر گوشی ایرانی به تعداد بالا تولید شود، آیا باز هم از آن‌ها استقبال می‌شود؟ پاسخ من منفی است! درواقع قربانی می‌گوید تا زمانی‌که فرهنگ‌سازی مناسب صورت نگیرد و کاربران ایرانی به تولیدات بومی و کیفیت ساخت آن‌ها اطمینان نکنند، گوشی ایرانی هم با استقبال مواجه نمی‌شود. وی به تعداد یا تیراژ به‌عنوان عاملی اساسی در به‌صرفه بودن تولید یاد می‌کند و می‌گوید تنها در شرایطی می‌توان به رشد در این حوزه رسید که قطعه‌سازی‌های غیر پیچیده‌ای مانند تولید شارژر و باتری و دیگر لوازم جانبی درون کشور انجام شود. به‌گفته قربانی، 95 درصد کشورها قطعاتی مانند بورد یا ویفر و تراشه نمی‌سازند چرا که این کار به‌صرفه نیست. وی می‌گوید تولید بورد به‌صورت CKD و SKD انجام می‌شود؛ در شیوه CKD، بورد چاپ‌شده به‌صورت خام وارد می‌شود و تمام قطعات دیگر دستگاه در کشور مقصد کاشته می‌شوند. در روش SKD برخی قطعات روی بورد با دستگاه مونتاژ می‌شود و بورد به‌صورت نیمه آماده وارد می‌شود؛ سپس قطعاتی همچون دوربین و اسپیکر در کشور مقصد با لحیم‌کردن مونتاژ می‌شود. واردات بی‌رویه، مانع اصلی تولید گوشی داخلی
رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، مهم‌ترین مشکل تولید گوشی همراه در کشور را واردات بسیار آسان و ارزان گوشی عنوان می‌کند. به‌گفته رضا قربانی: از سال 93 تا پایان سال 98، تعرفه واردات قطعه برای تولید گوشی و تبلت، سه برابر بیشتر از تعرفه گمرکی و سود بازرگانی واردات آن بود. در سال 1399، بعد از گذشت پنج سال، تعرفه تلفن همراه وارداتی با تعرفه واردات قطعه برای تولید گوشی همراه برابر شد؛ بااین‌حال این تعرفه برای تولید داخلی هنوز به‌صرفه نیست. قربانی می‌گوید با توجه به اینکه به‌صرفه بودن و پول‌سازی یک صنعت، عامل ابتدایی برای موفقیت آن است، تولید در شرایطی رشد می‌کند که شرایط واردات سخت و محدود شود. او توضیح می‌دهد: باتوجه به قوانین فعلی واردات و تعرفه‌های موجود در مقایسه با تولید، واردات موبایل به‌شدت ساده‌تر و سریع‌تر و ارزان‌تر است. بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تولید در کشور، شرایط سهل و آسان و نامحدود واردات است. درواقع اکنون هر شرکتی می‌تواند به‌راحتی جواز خدمات پس از فروش موبایل بگیرد و اقدام به واردات با کمترین تعرفه ممکن در گمرکات کشور کند. ما تعرفه گمرکی کمتری در کشور نسبت به تعرفه واردات گوشی نداریم؛ پس تا وقتی واردات مقرون به‌صرفه‌تر از تولید باشد و به‌صورت بی‌رویه انجام شود، تولید هرگز رشد نمی‌کند.

ایرانیان جهان

به‌گفته رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، پلتفرم‌های تولید قطعات گوشی تلفن همراه در دنیا بسیار محدود است و تولید صفر تا 100 دستگاه هم تنها توسط چند شرکت انجام می‌شود. قربانی می‌گوید در 95 درصد کشورهای سازنده تلفن همراه، همچون مالزی، اندونزی، هند و چند کشور واقع در آمریکای جنوبی نیز، تولید به‌صورت وارد کردن قطعات مختلف صورت می‌گیرد و حتی کارخانه‌های موبایل‌سازی چون سامسونگ تمام قطعات را خود نمی‌سازند. به همین دلیل، ایران نیز می‌تواند در این عرصه رقابت کند و گوشی‌هایی باکیفیت بسازد؛ چرا که درنهایت، قطعات ساخت ایران نخواهند بود و وارداتی هستند! بااین‌حال، ایجاد مانع برای واردات و حمایت از تولید، همواره ما را به یاد ماجرای خودروی ایرانی می‌اندازد. رضا قربانی در همین خصوص به زومیت می‌گوید: مردم نگران‌اند که اگر انحصاری تحت این عنوان ایجاد شود، محصولات بی‌کیفیت به آن‌ها عرضه شود و به‌دلیل نبود نمونه‌های خارجی، مجبور به خرید آن‌ها شوند؛ درصورتی‌که قرار نیست این موضوع درمورد گوشی اتفاق بیافتد. من همیشه گفته‌ام که نباید خودروسازی دوم ایجاد کنیم؛ این صنعت بعد از 42 سال هنوز نتوانسته روی پای خود بایستد. به‌هیچ‌عنوان قرار نیست محدودیتی تحت عنوان انحصار درمورد بازار تلفن همراه کشور اعمال شود؛ بلکه قرار است تولید صرفه اقتصادی ایجاد کند. این موضوع متفاوت از جریان خودروی داخلی است که ممنوعیت واردات ایجاد شد تا بدین‌وسیله، خودروی بی‌کیفیت داخلی با قیمت‌های نجومی به فروش برسد. قربانی: زیرساخت تولید سالانه 5میلیون گوشی در ایران فراهم است
مدیرعامل شرکت اُرُد می‌گوید قطعا اگر محصول تولیدکننده داخلی تلفن همراه و تبلت باکیفیت نباشد و نتواند با کالای روز دنیا رقابت کند، مردم آن را نمی‌خرند. وی اشاره می‌کند که اگر قرار باشد واردات در حمایت از تولید محدود شود، کمیته‌ای به‌صورت تخصصی هم ایجاد خواهد شد تا بر کیفیت تولید محصولات نظارت و استانداردهای خاصی را مشخص کند. رضا قربانی با اشاره به عزم جدی در کشور برای داخلی‌سازی صنعت گوشی و تبلت می‌گوید حاکمیت می‌خواهد طی برنامه‌ای 5ساله به تولید سالانه 5 میلیون دستگاه گوشی برسد. وی می‌افزاید: به‌نظر من، این موضوع کاملا شدنی است. ما همچنین می‌توانیم با مشارکت برندهای خارجی تکنولوژی را به کشورمان منتقل کنیم؛ به این ترتیب خیال خریدار هم بابت کیفیت دستگاه تلفن همراه راحت می‌شود. برای مثال در ترکیه هم کارخانه شیائومی راه‌اندازی شده یا در اندونزی و کشورهای دیگر محصولات برندهای مختلف درحال تولید تحت لیسانس شرکت مادر هستند. قربانی اضافه می‌کند که بهتر است این 5میلیون دستگاه را به‌صورت صد درصد، برندهای ایرانی یا برندهای خارجی در داخل خاک کشور تولید کنند. وی می‌گوید زیرساخت این موضوع هم توسط بخش خصوصی فراهم شده و موجود است. صنعت موبایل در ایران چگونه رشد می‌کند؟
آن‌گونه که رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید، استقبال مردم از گوشی داخلی در سال‌های گذشته بسیار پایین بود اما به‌تدریج، فرهنگ استفاده از محصول داخلی جا افتاد و برخی مردم پذیرفتند که گوشی ایرانی هم بخرند. بااین‌حال وی تأکید می‌کند که رواج استفاده از گوشی ایرانی همچنان نیاز زیادی به اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی دارد. مقاله‌های مرتبط:
اولین گوشی صاایران در فروشگاه ایرانسل موجود شد بررسی صاایران ویرا V5
رضا قربانی می‌گوید علاوه بر ایجاد تفاوت در تعرفه وارداتی قطعه و گوشی، ضرورت دارد که دولت مشوق‌های دیگری همچون معافیت مالیاتی، معافیت ارزش افزوده، معافیت بیمه‌ای و غیره در نظر بگیرد تا تولید گوشی مقرون‌به‌صرفه شود؛ او اضافه می‌کند که پس از حل این مانع بزرگ، تازه به مشکلات ریزتری می‌رسیم که با همراهی دولت به‌سادگی قابل حل هستند اما مشکل کنونی تولیدکنندگان، وام یا سرمایه‌گذاری نیست. قربانی اضافه می‌کند در جلسات متعدد وزارت ارتباطات و صمت طی ماه‌های اخیر، به این موضوع پرداخته شد که برای رواج استفاده از گوشی ایرانی نیاز به کمک چه سازمان‌ها و نهادهایی وجود دارد؛ یکی از مباحث مربوط به این می‌شد که در صورت تولید یک گوشی باکیفیت که از هر جهت مورد تأیید همه باشد، مسئولان کشور ملزم شوند هیچ‌کدام گوشی خارجی استفاده نکنند یا اینکه رادیو و تلویزیون در خدمت معرفی این محصولات درآیند و نمایشگاه‌هایی برای کمک به فروش آن‌ها برگزار شود. قربانی اضافه کرد: هیچ‌گونه حمایت دولتی به‌میزان تغییر در تفاوت تعرفه گمرکی واردات گوشی و قطعات نمی‌تواند تولید را برای تولیدکننده مقرون‌به صرفه کند. اگر صنعت پوشاک در ایران رشد کرد و از ورشکستی برگشت و حالا باکیفیت و پرسود شده، دلیلش آن است که دولت از سه سال پیش واردات پوشاک را ممنوع کرد. درنتیجه‌ی این ممنوعیت، کارخانه‌های داخلی تولید پوشاک رشد کردند، سلیقه‌شان بهبود یافت، تلاش‌ را بیشتر کردند و تعداد آن‌ها افزایش یافت. درنهایت، حالا شاهد فعالیت برندهای خوبی در کشور هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/244509/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه

زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران

ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟