ایرانیان جهان

آخرين مطالب

راستی‌ آزمایی؛ آیا رژیم‌ گروه خونی مؤثر است؟ ایالات متحده آمریکا

راستی‌ آزمایی؛ آیا رژیم‌ گروه خونی مؤثر است؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در سال‌های اخیر تأثیرگذاری رژیم گروه خونی همیشه مورد اختلاف نظر بوده است. پیروی از این رژیم در ایرانیان کمتر دیده می‌شود؛ اما افرادی هستند که بر اثرگذاری آن اصرار می‌ورزند.

رژیم گروه خونی ازجمله رژیم‌هایی است که حتماً تاکنون نامش به گوش شما خورده است. از افرادی که همیشه در پی تحقیق و پیروی از رژیم‌های مختلف هستند گرفته تا مربیانی که به‌دنبال قانع کردن شاگردان خود در مورد رژیم‌های متفاوت هستند؛ همگی باید دلایل موافقت یا مخالفت خود را در قالب جملات قانع‌کننده و باورپذیر بیان کنند. بالا بردن اطلاعات عمومی در زمینه‌های گوناگون باعث می‌شود به‌راحتی هر موضوعی را قبول نکنیم و حداقل بتوانیم برای پی بردن به حقیقت به بحث بپردازیم و نتیجه‌گیری کنیم. سال‌ها است که رژیم گروه خونی یکی از این موارد بوده است که افراد برای پیروی از آن باید دست به کار می‌شدند و خودشان شروع به تحقیق می‌کردند. پراکندگی پژوهش‌های صورت‌گرفته در مورد این رژیم و سؤال‌های مکرر در مورد تأثیرگذاری آن، ما را بر آن داشت که مقاله‌ای در مورد درستی رژیم گروه خونی تهیه کنیم. برای بررسی صحت این رژیم غذایی ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد روش رژیم داشته باشیم و دلایل مبدع آن برای ارائه‌ی آن را بدانیم سپس به کمک تحقیق‌های صورت‌گرفته در این حوزه و بررسی توضیحات کارشناسان به یک نتیجه‌ی کلی برسیم. برای یافتن پاسخ خود با یک مقاله‌ی راستی آزمایی دیگر با زومیت همراه باشد. رژیم گروه خونی چیست

ایرانیان جهان

همه چیز درباره ماهیت گروه‌ خونی و نقش آن در بدن انسان
دکتر آدامو در سال 1996 میلادی با انتشار کتاب «تغذیه بر اساس گروه خونی» با استقبال زیادی مواجه شد. کتاب او به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز تبدیل و به بیش از 60 زبان دنیا ترجمه شده است. در این کتاب روش‌هایی برای بهبود سلامت اشخاص با گروه‌های خونی مختلف ذکر شده که می‌توان با پیروی از رژیم‌های مخصوص، محدود کردن مواد غذایی، کاهش مصرف غذاهای فراوری‌شده و ورزش از مزایای آن بهره‌مند شوند. دکتر آدامو که یک کیادرمانگر (کسی که به‌جای دارو و جراحی سعی در انجام درمان‌های طبیعی دارد) است در کتاب خود با استناد بر ریشه‌ی پیدایش هر گروه خونی، رژیم‌ها و مکمل‌هایی را برای افراد با گروه خونی B ،A و O پیشنهاد کرده است. برای مثال او مدعی است که گروه خونی نوع O در میان انسان‌های اولیه که شکارچی بودند و منبع غذایی‌شان گوشت‌ بود، رواج داشته است. گروه خونی A، زمان ظهور عصر کشاورزی و گروه خونی نوع B بین 1000 تا 1500 سال پیش در ارتفاعات هیمالیا در میان عشایر ایجاد شده است. گروه خونی AB ترکیبی مدرن از گروه‌های خونی A و B است. به واسطه‌ی این پیش‌فرض‌ها، آدامو ادعا کرد که قدمت گروه خونی ما تعیین‌کننده‌ی غذایی است که باید مصرف کنیم؛ بنابراین افراد با گروه خونی A باید گیاهخوار باشند و افراد با گروه خونی O (شکارچی‌های باستانی)، باید رژیم‌ غذایی غنی از گوشت داشته باشند و از مصرف غلات و لبنیات خودداری کنند. طبق این کتاب، غذاهای نامتناسب با گروه خونی ما حاوی آنتی‌ژن‌هایی هستند که می‌توانند در ایجاد انواع بیمار‌ی‌ها نقش داشته باشند. این رژیم می‌گوید که گروه خونی ما بر توانایی هضم انواع خاصی از لکتین‌ها تأثیر می‌گذارد و افراد با گروه‌های خونی مختلف واکنش‌های متفاوتی نسبت به انواع خاصی از غذا و لکتین‌های آن‌ها نشان می‌دهند. (لکتین نوعی پروتئین است که در غلات و حبوبات یافت می‌شود؛ اعتقاد بر این است که لکتین در برابر آفات از گیاهان و دانه‌های آن‌ها دفاع می‌کند.) در نتیجه آدامو با معرفی یافته‌های خود به‌عنوان اولین علمی که انسان را به شکل یک فرد بیوشیمیایی درک می‌کند، رژیم خود را به‌عنوان راهی برای کاهش عفونت‌ها، کاهش وزن، مبارزه با سرطان، دیابت و کند کردن روند پیری توصیه کرده است.

ایرانیان جهان

ایرانیان جهان

به علت فروش کم‌سابقه‌ی کتاب آدامو در نروژ، محققان نروژی علاقه‌ی ویژه‌ای به تئوری رژیم غذایی گروه خونی نشان دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که صرف‌ نظر از گروه‌های خونی، هرگونه تغییر در برنامه‌ی غذایی که منجر به پرهیز از رژیم‌های غذایی استاندارد آمریکایی (غذاهای فراوری‌شده، چرب‌ و ناسالم) شود ممکن است نتایج مثبتی در سلامتی افراد ایجاد کند.

ایرانیان جهان

با 12 رژیم غذایی پرطرفدار در جهان آشنا شوید
در سال 2019 انجمن رژیم ‌ های غذایی بریتانیا (BDA) با انتشار مقاله‌ای با عنوان «5 رژیمی که باید از آن‌ها اجتناب کرد»، رژیم گروه خونی را به علت کمبود شواهد و تحقیقات در رتبه‌ی اول قرار داد. این مقاله علت کاهش وزن افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند را محدود کردن غذای مصرفی، کاهش مصرف مواد غذایی مضر و فراوری‌شده و افزایش فعالیت دانست که مجموع این موارد باعث کاهش کلی در کالری دریافتی و کاهش وزن می‌شود. سیان پورتر ، متخصص تغذیه و سخنگوی BDA می‌گوید: پیروی از این رژیم غذایی؛ سخت، پر هزینه و محدودکننده است و می‌تواند افراد را از نظر اجتماعی منزوی کند. قطع گروه‌های غذایی هرگز ایده خوبی نیست (مگر اینکه توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه شود) و برای برقراری تعادل در رژیم باید جایگزینی‌های دقیقی انجام شود. به‌عنوان مثال قطع لبنیات در یک رژیم غذایی می‌تواند منجر به کاهش مصرف کلسیم شود بنابراین متخصص تغذیه باید منابع دیگر کلسیم را در رژیم فرد افزایش بدهد. همچنین هر برنامه‌ی غذایی که شامل مصرف مکمل‌های خاصی بشود، باید به‌عنوان یک زنگ هشدار در نظر گرفت. مطالعه‌ی اخیر دکتر نیل بارنارد در سال 2020 با تأکید بر اثر رژیم‌های گیاهی کم‌چرب روی گروه‌های خونی، نشان داد که گروه خونی A با پیروی از این رژیم سود بیشتری نسبت به سایر گروه‌های خونی دیگر نخواهند گرفت. اکثر شرکت‌کنندگان با پیروی از این رژیم بهبودهایی را مشاهده کردند و گروه خونی، دخالتی در نتایجی که دکتر آدامو وعده داده بود نداشت. ایده‌ی این مطالعه این بود که از لحاظ تئوری و طبق عقاید دکتر آدامو، رژیم غذایی کم‌چرب وگان برای گروه‌های خونی نوع A و رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین گوشتی برای افرادی که دارای گروه خونی O هستند، مناسب است؛ اما نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این بود که پیروی از رژیم غذایی خاص هر گروه خونی ربطی به کنترل وزن بدن، چربی بدن، غلظت لیپیدهای پلاسما یا کنترل قند خون ندارد. نتیجه‌گیری

ایرانیان جهان

همه چیز درباره‌ی رژیم‌‎ غذایی سم‌ زدایی 30 تصویر زیبا از حیوانات؛ حاصل سال‌ها تلاش عکاس خوش‌ذوق
شواهد زیادی برای اثبات بی‌اثر بودن این رژیم وجود ندارد و تاکنون هیچ دلیلی هم مضر بودن این رژیم‌ها را ثابت نکرده است. رژیم غذایی گروه خونی تا حد زیادی اعتبار پیشین خود را از دست داده است؛ اما تحقیقات نشان داده‌اند که گروه خونی می‌تواند بر خطر ابتلا به زخم معده تأثیر بگذارد که با ایجاد چند تغییر کلی و خاص در رژیم غذایی می‌توان از ابتلا به آن اجتناب کرد. رژیم غذایی غنی از سبزی‌ها که در این نوع رژیم نیز دیده می‌شود، برای اکثر افراد مفید واقع خواهد شد. برای اینکه بگوییم آیا رژیم‌ غذایی گروه خونی مؤثر است یا خیر، باید تحقیقاتی جامع انجام شود که در آن تمام ابعاد و مزیت‌های ذکرشده در پیروی از این رژیم‌ها، تحت پوشش قرار بگیرند.‌ قفسه‌های زیادی در کتابخانه‌ها وجود دارند که مملو از کتاب‌های تغذیه و رژیم‌های گوناگون غذایی هستند؛ هرساله به تعداد این کتاب‌ها اضافه می‌شود و هریک سعی دارند شما را قانع‌ کنند که معجزه‌گر هستند. بااین‌حال، برخی نویسندگان این کتاب‌ها اغلب یک واقعیت مهم را به‌راحتی فراموش می‌کنند: بدن ما با کمک باکتری‌های روده برای خوردن و هضم انواع غذاهای طبیعی تکامل یافته است؛ پس بدن ما به‌اندازه‌ای تکامل یافته که بتواند انواع مختلف غذا را هضم و جذب کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن، بهبود سلامتی و عملکرد بدن هیچ روش جادویی یا معجزه‌آسایی وجود ندارد که کلید آن در دست فرد خاصی باشد؛ پس سعی کنید در انتخاب رژیم غذایی و سبک زندگی خود، گزینه‌های منطقی را مورد نظر قرار بدهید. مثل همیشه توصیه می‌کنیم برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب و شخصی‌سازی‌شده به متخصص تغذیه مراجعه کنید یا اگر می‌خواهید برای خود یک برنامه‌ی غذایی مفید و استاندارد بنویسید، حتما هرم غذایی را در نظر بگیرید تا هیچ یک از گروه‌های غذایی را از قلم نیندازید. *** نظر شما در مورد رژیم غذایی گروه خونی چیست؟ آیا حاضر هستید این رژیم را دنبال کنید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/245152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟