ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دست خالی اصلاح طلبان برای 1400 اخبار ایران

دست خالی اصلاح طلبان برای 1400
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - جهان /متن پیش رو در جهان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با دست‌های خالی به میدان می‌آیند. راهبرد پر سر و صدای آنها در دولت روحانی نه تنها پاسخگو نبوده است بلکه حالا مشکلات زیادی را به کشور تحمیل کرده است. از سوی دیگر نفراتی که این جریان سیاسی در دولت روحانی داشت امروز به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری قد علم کرده اند که این موضوع هم نشان دهنده تکرار دولت حاضر است.
اخیرا 14 اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی این جریان سیاسی معرفی شده اند که بررسی سوابق و عملکرد هر یک از این افراد می تواند نشان دهد که این جریان سیاسی تا چه میزان برای آینده کشور برنامه داشته و می تواند مشکلاتی که این روزها خصوصا در حوزه اقتصادی تلنبار شده است را رفع و رجوع کند.
این 14 نفر عبارتند از چند نماینده مجالس گذشته، چند نفر از اعضای دولت که برخی از آنها از دولت جدا شده اند. برخی از محکومان و متهمان امنیتی. وزرایی که عملکرد آنها بحث برانگیز بوده است و از سوی دیگر برخی از شخصیت ها و فعالان حزبی جناحی اصلاحات.
در ادامه کاندیداهای احتمالی اصلاحات را در قالب این گروه‌ها بررسی می کنیم.
نمایندگان اصلاح طلبی که احتمال کاندیداتوری آنها وجود دارد:‌ «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید از شاخص ترین چهره‌های این جناح سیاسی است که در مجلس گذشته بارها به عنوان رقیب «علی لاریجانی» مطرح شد اما نتوانست بر رقیب خود قائق آید. در درون جریان اصلاحات انتقادات بسیاری به وی شده است و او را «مرد سکوت اصلاحات»‌می خوانند و تا به چند هفته پیش نیز این انتقادات ادامه یافته است. «مسعود پزشکیان» نیز از جمله نمایندگانی است که به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی معرفی می شود. پزشکیان هم که به عنوان نائب رئیس مجلس گذشته فعالیت می کرد چندان کارنامه مطلوبی از خود به جای نگذاشته و حتی توسط اصلاح طلبان نیز برای رسیدن به کاندیداتوری مورد وفاق قرار نگرفته است. پس از این دو چهره اصلاح طلب افرادی چون «مصطفی کواکبیان»‌و «محمود صادقی» ‌از نمایندگان پرحاشیه مجالس گذشته به عنوان کاندیدای احتمالی یاد می شود که نگاهی به عملکرد این دو نشان می دهد که خود جریان اصلاحات نیز نسبت به اینکه آنان را در این سطح کاندیدا کند، شدیدا امتناع دارد.
محکومان امنیتی و متهمان: «مصطفی تاج زاده» از جمله محکومان و فعالان فتنه های گذشته است که این روزها به عنوان نامزد رسمی خود را معرفی کرده است. حضور وی با توجه به همه این محکومیت ها یک تلقی را در میان کارشناسان پررنگ کرده است که تاجزاده سعی دارد در این حوزه با عنوان کاندیداتوری خودنمایی سیاسی کند. جالب است که «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از جانب وی عنوان کرده است که او 99 درصد می داند که رد صلاحیت خواهد شد.
همچنین «شهیندخت مولاوردی» زمانی به عنوان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری فعالیت می کرد. وی نیز پرونده‌ای در مراکز قضائی دارد و به این موضوع متهم شده که اطلاعات داخلی کشورمان خصوصا در حوزه زنان را به خارج از کشور داده است و مرحوم «فاطمه رهبر» از این موضوع به عنوان «برجام زنانه» یاد کرده است.
دولتی های ناکارآمد:‌ دسته سومی که در این لیست 14 نفره گنجانیده شده اند، وزرا و از اعضای کابینه دولت روحانی هستند که برخی تا انتها دولت را همراهی می کنند. «سید عباسی آخوندی» از جمله این افراد است که عملکرد وی در وزارت راه و شهرسازی آنقدر حاشیه ساز شد و حملات وی به مسکن مهر آنقدر جنجالی گشت که پس از استعفای اجباری او افکارعمومی در فضای مجازی خواستار محاکمه وی با عنوان « ترک فعل مدیریتی» شدند. «محمد شریعتمداری» از جمله وزرای اصلاح طلب دیگر دولت است که کاندیداتوری اش مطرح شده است. وی که در دو وزارتخانه کار و رفاه و صمت در دولت روحانی حضور داشته کارنامه کاری مطلوبی از خود بجای نگذاشته است. «محمد جواد ظریف» که این روزها فایل صوتی اش جنجالی شده از جمله وزرای دیگر دولت است که در حوزه برجام و توافقات سیاسی با غرب تلاش‌هایی انجام داد اما حاصل این اقدامات معطل شدن 8 ساله ایران در این زمینه‌ها بوده است.وی بارها استعفا داده است و مهمترین استعفای ظریف نیز در زمان حضور بشاراسد در ایران بود که جشن پیروزی مقاومت بر داعش و تروریسیم بین المللی را تحت تاثیر قرار داد. «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی که در این دولت همواره حضور داشته نیز از جمله کاندیداهای مطرح اصلاحات است. جمله معروف وی که حتی نمی تواند منشی خود را تغییر دهد در دولت دوازدهم ماندگار شد. جهانگیری یار پوششی روحانی در انتخابات سال 96 بود اما بعدها عنوان کرد که اختیاری در دولت ندارد اما با این حال تا به انتها با دولت روحانی مانده است.
اصلاح طلبان حزبی و جناحی و اعضای شورای شهر تهران:‌ دسته چهارم از این لیست 14 نفره افرادی هستند که یا در شورای شهر حضور داشته اند یا اینکه در فضای سیاسی کشور در محدوده جناح اصلاحات فعالیت کرده اند. «محسن هاشمی» از جمله شاخص ترین این افراد است که عملکرد وی در شورای شهر پنجم نمایان است و وی بارها گفته است مگر اینکه فردی گول بخورد یا دیوانه باشد که کاندیدای ریاست جمهوری شود. افراد دیگری از جمله «صادق خرازی» نیز در محدوده احزاب سیاسی اصلاحات فعالیت کرده اند و افرادی همچون «محمد صدر» و « زهرا شجاعی» نیز در همین حیطه می گنجند. با این اوصاف اصلاحات با این 14 نفر تمام دارایی خود را رو کرده است و از این رو برخی عنوان می کنند به همین خاطر است که برخی از احزاب از جمله کارگزارانی ها به دنبال پیدا کردن کاندیدای اجاره دیگری هستند. هر چند کاندیدای اجاره ای نیز نمی تواند موضوع ریزش اعتبار اصلاحات را با عملکرد چنین افرادی رفع و رجوع کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/245574/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»