ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جنگ فرودگاه‌ها؛ استراتژی حوثی‌ها برای زمینگیر کردن عربستان خاورمیانه‌

جنگ فرودگاه‌ها؛ استراتژی حوثی‌ها برای زمینگیر کردن عربستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - پارسینه /متن پیش رو در پارسینه منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
با افزایش پیشروی انصارالله و ارتش یمن در مسیر آزادسازی استان مهم و استراتژیک مأرب، همزمان بر شدت حملات هوایی عربستان نیز افزوده شده است که این امر موجب برنامه‌ریزی حملات متقابل هوایی به زیرساخت‌های اقتصادی عربستان برای کاهش حجم بمباران شهر‌ها بوده است.
 به گزارش «پارسینه» به نقل از الوقت، در طول 6 سال جنگ یمن زیرساخت‌های اقتصادی یکی از اهداف مهم حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن بوده است به صورتی که امروزه بخش زیادی از زیرساخت‌های اقتصادی این کشور فقیر عربی کاملا نابود شده است. در این میان با گذر زمان و ارتقای توانمندی‌های نظامی انصارالله و ارتش یمن برای ایجاد موازنه ووارد کردن ضربه متقابل به دشمن، زیرساخت‌ها و شریان‌های اقتصادی عربستان سعودی در لیست اهداف نظامی صنعا بویژه در عملیات‌های بازدارندگی قرار گرفت.
یکی از مهمترین زیرساخت‌های اقتصادی عربستان که توسط یمنی‌ها به کررات مورد حمله قرار گرفته و شاید بتوان گفت تمرکز ویژه‌ای بر آن شده است، فرودگاه‌های عربستان سعودی است.
مقامات نظامی و سیاسی انصارالله بار‌ها اعلام کرده اند که فرودگاه‌های دشمنان را اهداف معتبری می‌دانند و حملات فرودگاه را به رسانه‌ها اعلام می‌کنند.
در هفته های گذشته ارتش یمن اعلام کرد که با هواپیما‌های بدون سرنشین به فرودگاه‌های ابها و جده عربستان سعودی حملات موفقیت‌آمیزی را صورت داده است. فرودگاه منطقه‌ای ابها در 110 کیلومتری مرز سعودی با یمن و 15 کیلومتری غرب پایگاه هوایی ملک خالد، یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی قرار دارد.
فرودگاه‌های استان‌های ابها و جیزان به دلیل نزدیکی به مرز یمن در سالیان گذشته شاهد بیشترین حملات موشکی و پهبادی انصارالله بوده است با این حال تقریباً هیچ نقطه‌ای از خاک عربستان سعودی برای حملات یمنی‌ها به پایگاه‌های هوایی و فرودگاه‌های دشمن سعودی غیرقابل دسترس نبوده و آن‌ها را بر حسب استراتژی‌های سیاسی و نظامی در برهه‌های مختلف مورد حمله قرار داده‌اند.
در نوامبر 2017، انصارلله توانست در یک غافلگیری بزرگ با انجام یک عملیات در عمق عربستان به فرودگاه بین المللی ریاض برسد. ریاض در حدود 620 مایلی (1000 کیلومتر) شمال یمن است. از آن تاریخ تاکنون هیچ فرودگاهی در عربستان از موج حملات هوایی انصارالله ایمن نبوده است.
فشار بر عربستان برای پایان دادن به حملات هوایی و محاصره
ایجاد موازنه در جنگ و واداشتن دشمن متجاوز به عقب‌نشینی و پایان دادن به حملات هوایی روزانه به غیرنظامیان، شهر‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی و از طرف دیگر واداشتن ریاض به پایان محاصره غیرانسانی زمینی، دریایی و هوایی یمن مهمترین هدف حملات به عمق خاک عربستان بوده است.
سعودی‌ها با کارشکنی‌های مداوم در بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا امکان استفاده مردم یمن از تنها فرودگاه غیرنظامی قابل استفاده مناطق تحت کنترل انصارالله، در راستای اهداف انسانی همانند انتقال مجروحین جنگ و جذب کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی را نمی‌دهد.
در 9 ژوئن 2019، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله در توئیتر خود اعلام کرد که فرودگاه‌های ائتلاف در واکنش به تعطیلی مداوم فرودگاه بین المللی صنعا توسط ائتلاف، هدف قرار می‌گیرند.
از طرف دیگر در هفته‌های اخیر، با افزایش پیشروی انصارالله و ارتش یمن در مسیر آزادسازی استان مهم و استراتژیک مأرب، همزمان بر شدت حملات هوایی عربستان نیز افزوده شده است که این امر موجب برنامه‌ریزی حملات متقابل هوایی به زیرساخت‌های اقتصادی عربستان برای کاهش حجم بمباران شهر‌ها بوده است.
زمینگیر کردن بلندپروازی‌های اقتصادی بن سلمان
هدف قرار دادن فرودگاه‌های عربستان از جنبه دیگری نیز می‌تواند ضربه مهلکی برای ریاض باشد. در سال‌های اخیر پادشاهی سعودی به رهبری محمد بن سلمان ولیعهد این کشور طرح‌های بلندپروانه اقتصادی برای و تنوع بخشیدن به اقتصاد و بی‌نیاز کردن عربستان به فروش نفت و تبدیل کردن آن به کشوری پیشرفته را تحت عنوان «چشم انداز 2030» در دستور کار قرار داده است.
یکی از حوزه‌هایی که از جایگاه مهمی بر رسیدن به اهداف این سند چشم‌انداز برخوردار است موضوع گردشگری و توریسم می‌باشد که نقش صنعت هوایی در رشد این حوزه غیرقابل انکار می‌باشد.
چشم انداز 2030 سعودی مبتنی بر رشد سرمایه گذاری داخلی برای تحریک و تبدیل پادشاهی عربستان به یک قطب جهانی است که آسیا، اروپا و آفریقا را متصل می‌کند.
برای حمایت از رشد اقتصادی، دولت عربستان در دسامبر 2017 برنامه‌های سرمایه گذاری خود را برای سال 2018 مجدداً تأیید کرد و اعلام کرد که هزینه کل را به 293 میلیون دلار افزایش خواهد داد. پیش بینی می‌شود با این سرمایه گذاری در بودجه 2018 مبلغ 77 میلیارد دلار درآمد کسب شود.
هواپیمایی نقش اساسی در متنوع سازی و گسترش اقتصاد عربستان خواهد داشت.
در حال حاضر 27 فرودگاه در پادشاهی سعودی وجود دارد که شامل 6 فرودگاه بین المللی، 8 فرودگاه منطقه‌ای و 13 فرودگاه داخلی است. به منظور بهبود زیرساخت‌های تأسیسات فرودگاه، دولت عربستان یک طرح توسعه‌ای را در سال 2018 تصویب کرده است که هم به ارتقا فرودگاه‌های موجود و هم به ساخت فرودگاه‌های جدید می‌پردازد.
این برنامه توسعه‌ای شامل بازسازی فرودگاه‌های ابها، الأحصا، القاسم، عرعر، الحیل و جیزان، ترمینال‌های جدید در فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض و فرودگاه بین المللی جدید ملک عبدالعزیز در جده است. همچنین برنامه‌هایی برای توسعه فرودگاه‌های جدید در القنفده، جزیره فرسان و طائف، ریاض شمالی (خدمات رسانی به استان‌های الغد، المجمعه و ذولفی) و ریاض جنوبی (خدمت به استان‌های الأفلاج، الحریق، الخرج و حوطه بنی تمیم) طراحی شد.
از طرف دیگر هواپیمایی کشوری عربستان سعودی ("GACA") از برنامه ریزی برای خصوصی سازی همه 27 فرودگاه موجود عربستان سعودی و همچنین فرودگاه‌های جدیدی که تا سال 2020 تکمیل شده‌اند، خبر داد. در سال 2017، رئیس GACA، عبدالحکیم بن محمد التمیمی اظهار داشت که فرودگاه‌ها و واحد‌های تجاری مربوطه باید به شرکت‌های جداگانه‌ای که کاملا متعلق به شرکت هولدینگ هواپیمایی کشوری سعودی ("SAVC") می‌باشد واگذار شوند.
عربستان سعودی با ناوگان متشکل از 200 هواپیما در 89 مسیر از جمله 62 مقصد بین المللی در چهار قاره، سومین خط هوایی بزرگ در خاورمیانه است. این شرکت هواپیمایی در سال‌های اخیر ناوگان خود را بازسازی کرده و اعلام کرده است که قصد دارد تعداد هواپیما‌ها و مسیر‌ها را افزایش دهد.
با توجه به این برنامه‌ریزی‌ها که نشان از جایگاه راهبردی فرودگاه‌ها در برنامه توسعه‌ای بن سلمان می‌باشد، می‌توان به کارآمدی استراتژی جنگی انصارالله برای ناامن کردن فرودگاه‌های سعودی پی برد. به دنبال حمله 12 ژوئن 2019 به فرودگاه ابها، سخنگوی انصارالله به «غیرنظامیان و شرکت ها» در امارات و عربستان سعودی هشدار داد که علاوه بر مکان‌های نظامی، از همه فرودگاه‌ها نیز دور باشند. از آن برهه این استراتژی قدم به قدم در حال پیاده شدن است و سعودی‌ها ناتوان از مقابله با حملات هوایی یمن به فرودگاه‌ها، به تکاپو برای نجات از مخمصه یمن افتاده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/245901/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت