ایرانیان جهان

آخرين مطالب

مراقب پیوند بازار به مذاکرات باشید اخبار ایران

مراقب پیوند بازار به مذاکرات باشید
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سید محمد مرندی/ زمانی که مذاکرات برجام در جریان بود، متاسفانه در جامعه ما یک بحث و یک جوی توسط رسانه‌های فارسی‌زبان غربی و همچنین یک‌سری رسانه‌های داخلی که با طرف غربی همسویی دارند آغاز شد که مقصر چالش‌های ایران و آمریکا ماییم و مساله هسته‌ای راه‌حل ساده‌ای دارد و آن مذاکره است که اگر آن را انجام دهیم مساله حل می‌شود. این جو به نظر من در روند مذاکرات تاثیرات سوء داشت. از طرفی هم این رسانه‌ها فشار می‌آوردند که باید زودتر توافق حاصل شود. آقای رئیس‌جمهور نیز از خالی بودن خزانه کشور گفت و اولویت را توافق دانست. همین امر دست طرف مقابل را در مذاکرات پر می‌کرد و دست طرف ایرانی را خالی. 
بخش‌هایی از ضعف‌های برجام به همین دلیل بوده ‌است؛ به دلیل رفتار رسانه‌ها و سیاستمداران داخل کشور که موضع ما را تضعیف کرد. به هر حال به تحلیل شخصی خودم، رهبر انقلاب برجام را پذیرفتند تا انسجام داخلی حفظ شود و همچنین فرصتی بدهند به کسانی که بیش ‌از حد خوشبین بودند که از جانب آمریکایی چیزی به ما در برجام می‌رسد. آمریکایی‌ها در زمان اوباما به تعهدات خود عمل نکردند. به ‌طور مثال چند نفر از مسؤولان بانکی 3 کشور اول اتحادیه اروپایی در سفری که به ایران داشتند، در جلسه‌ای که با هم داشتیم گفتند آمریکایی‌ها پیام داده‌اند که اگر با ایران همکاری کنید پشیمان‌تان خواهیم کرد!
این تجربه باعث شد الان هم مردم و هم برخی مسؤولانی که حسن نیت دارند هوشیارتر شوند. همچنین به این دلیل که توافق برجام را داریم، کسی نمی‌تواند بگوید جمهوری اسلامی مخالف توافق است. در حالت فعلی فقط ایران می‌گوید این توافق باید اجرا شود. حتی کسانی ‌که غربگرا هستند به صورت علنی نمی‌توانند بگویند که غیرمنطقی رفتار می‌شود. بنابراین الان منطق ما قوی و برای همه روشن است. همچنین قدرت ما در منطقه افزایش پیدا کرده و در طرف مقابل شرایط داخلی آمریکا، موضع آنها را تضعیف کرده است. بنابراین ما در شرایط بهتری سر میز مذاکره قرار داریم. لیکن اقشاری از جریان غربگرا در داخل کشور (همان‌هایی که در گذشته سنگ برجام را به سینه می‌زدند) می‌خواهند از برجام عبور کنیم و امتیازات بیشتر و باج‌های ویژه‌ای علاوه بر برجام دهیم. به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین کاسبان تحریم این افرادند؛ با یک بازی روانی دلار را بالا و پایین و امید کاذب در جامعه تزریق می‌کنند. این در حالی است که حرف‌های آمریکایی‌ها با این خوشبینی‌ها در تعارض است. یعنی صحبت‌های آمریکایی‌ها در بریکینگ‌ها و آن‌ چیزی که در رسانه‌های‌شان منتشر می‌شود با آن چیزی که در داخل توسط عده‌ای گفته می‌شود متعارض است. آقای عراقچی به طور خاص باید مراقب باشد اگر حرف‌های بیش از حد خوشبینانه بزند، آسیبی جدی می‌تواند به کار و کاسبی و روح و روان مردم بزند که جبران‌ناپذیر است، بنابراین باید ایشان بیشتر احتیاط کند و مردم را بیخود امیدوار نکند. اگر آمریکا برجام را به طور کامل اجرا کرد و راستی‌آزمایی را پذیرفت، همگی خوشحال می‌شویم اما تا زمانی‌که به آن مرحله نرسیده‌ایم، نباید امید کاذب تزریق کرد. 
بنده حرف‌های آقای روحانی را جدی نمی‌گیرم ولی آقای دکتر عراقچی که دیپلمات هستند با توجه به مواضعی که آمریکایی‌ها می‌گیرند، باید محتاطانه‌تر صحبت کند. وقتی ایشان نیز حرف‌های آقای روحانی را تکرار کند، در بازار اثر دارد و اتفاقا می‌تواند آمریکایی‌ها را جری‌تر کند، زیرا وقتی می‌بینند بازار ایران تاثیرپذیر است، این را یک اهرم فشار برای خود در نظر می‌گیرند و می‌توانند با کارهای مختلف روی بازار تاثیر بگذارند. بنابراین آقای عراقچی باید مسؤولانه‌تر رفتار کند و حرف بزند و کاری نکند که بازار تحت تاثیر مذاکرات قرار گیرد. این گفت‌وگوها تا به توافق منجر نشود بر اساس معیارهای رهبرانقلاب، هیچ‌ هستند. پس یک حرف اشتباه یا یک خوشبینی بیجا می‌تواند تاثیرات منفی در کشور به جا بگذارد و به عده‌ای از مردم ضربه بزند. 
من فکر می‌کنم شرایط فعلی با زمان برجام تفاوت کرده ‌است، از باب اینکه خیلی‌ها دیدند آمریکایی‌ها در جاهایی سر ما کلاه گذاشتند؛ در کاغذ چیزی نوشتند و در عمل کار دیگری انجام دادند. راستی‌آزمایی از ما خواستند ولی برای خودشان تعریف نشد. به این ترتیب آمریکا در زمان اوباما از این موقعیت بشدت بهره برد. بنابراین فکر می‌کنم یک عده‌ای متوجه شده‌اند که باید این بار بر سر اجرای توافق سختگیرانه‌تر برخورد کرد. از طرف دیگر کسی نیز نمی‌تواند جمهوری اسلامی را متهم کند به اینکه نمی‌خواهد توافقی باشد. ایران می‌گوید توافق برجام با تمام ضعف‌هایی که دارد، باید به شکل کامل اجرا شود و هیچ کس توانایی ندارد این منطق را زیر سوال ببرد. تنها کاری که می‌توانند بکنند این است که بخشی از غربگراها به پشتیبانی رسانه‌های فارسی‌زبان غربی و سعودی می‌خواهند برجام را از بین ببرند. یعنی مردم را متقاعد کنند ما باید بسیار بیش از آنچه در برجام توافق کردیم به آمریکایی‌ها متعهد شویم. 
نمی‌توان با قطعیت گفت رویکرد دولت همان رویکرد زمان برجام یعنی هر توافقی بهتر از عدم توافق است. اگر آقای عراقچی طبق آن فرمایشات رهبر انقلاب عمل کند (که منطق نیز همین را حکم می‌کند) خیلی خوب است ولی در سخنانش همیشه مسؤولانه رفتار نمی‌کند؛ ایشان نباید قبل از قطعی شدن توافق القای خوشبینی کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/245923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی