ایرانیان جهان

آخرين مطالب

یک حقوقدان: مصوبه شورای نگهبان در تناقض با تفسیر قبلی‌اش است اخبار ایران

یک حقوقدان: مصوبه شورای نگهبان در تناقض با تفسیر قبلی‌اش است
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عصر روز گذشته شورای نگهبان متن کامل مصوبه شورای نگهبان درباره ساماندهی ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را منتشر کرد. با این مصوبه برخی چهره‌های سیاسی سرشناس که در هفته‌های گذشته اعلام کاندیداتوری کرده بودند، حتی امکان ثبت‌نام در انتخابات را نیز نخواهند داشت. به‌عبارت دیگر آنها حتی این اجازه را نخواهند داشت که از در وزارت کشور وارد ستاد انتخابات شوند. درباره ابعاد مختلف حقوقی این تصمیم شورای نگهبان با ایمان رحیمی‌پور، حقوقدان و استاد دانشگاه یزد گفت‌وگو کرده‌ایم. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
مصوبه شورای نگهبان مبنی‌بر ایجاد شرایط جدید برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری با حواشی زیادی در فضای سیاسی و علمی کشور همراه بوده است. عده‌ای این مصوبه را کمک‌کننده به ایجاد شفافیت در انتخابات می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز معتقدند شورای نگهبان به لحاظ جایگاه قانونی اختیار ابلاغ چنین مصوبه‌ای ندارد و با این اقدام جمهوریت نظام تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، تحلیل کلی شما از این مصوبه چیست؟
در مقدمه‌ پاسخ به سوال شما باید بگویم آنچه امروز به‌عنوان نقد به مصوبه اخیر شورای نگهبان توسط کارشناسان دلسوز بیان می‌شود، معنایش به‌هیچ‌وجه نفی جایگاه شورای نگهبان و اختیارات آن ذیل نظارت استصوابی نیست. شورای نگهبان و نظارت استصوابی در چارچوب قانون اساسی هستند و احترام به قانون و پذیرش آن وظیفه همگی ماست.
ما باید برای تحلیل بهتر این مصوبه جایگاه 3 نهاد مهم را در ساختار نظام جمهوری اسلامی روشن کنیم، آن سه نهاد عبارتند از مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماد جمهوریت، شورای نگهبان به‌عنوان نماد اسلامیت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌عنوان یکی دیگر از نماد‌های جمهوریت نظام اسلامی. ریشه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به سال 66 برمی‌گردد. در این سال برخی اعضای مجلس دوم نزد حضرت امام(ره) رفتند و از سخت‌گیری‌های شورای نگهبان در رد برخی مصوبات مجلس ابراز نگرانی کردند و گفتند این تصمیم باعث شد جایگاه این نهاد به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی جمهوریت در نظام خدشه‌دار شود. پس از این واقعه بود که با ابتکار حضرت امام(ره) مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد تا به‌عنوان نهادی حاکم بین اختلافات شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی داوری کند. بعدها نیز این نهاد در اصلاحیه قانون اساسی در سال 68 وارد قانون شد و کاملا رسمیت پیدا کرد. اما از سال 66 تا 72 مجمع تشخیص مصلحت نظام خودش در جایگاه یک قانونگذار مصوباتی را تصویب و تایید می‌کرد که درنهایت سال 72 شورای نگهبان با اعلام نظر تفسیری خود از اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام ذیل اصل 112 اعلام کرد این نهاد حق قانونگذاری ندارد. از آن تاریخ به‌بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها محل رفع اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شد. بنابراین با ذکر این موارد تاریخی می‌توان نتیجه گرفت در ساختار حکمرانی نظام جمهوری اسلامی نه حق داریم اسلامیت را فدای جمهوریت کنیم و نه جمهوریت را فدای اسلامیت.
برخی معتقدند سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب همانند حکم حکومتی هستند و مصوبه‌ اخیر شورای نگهبان نیز در راستای اجرایی شدن سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ‌شده توسط رهبر معظم انقلاب در سال 95 است. نظر شما به‌عنوان یک حقوقدان در این رابطه چیست؟
سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری تعیین می‌شود مصداق حکم حکومتی نیست که بخواهیم از طریق آن اعتباری برای این اقدام اخیر شورای نگهبان ایجاد کنیم. سیاست‌های ابلاغی توسط مقام‌معظم‌رهبری مشی کلی را تعیین می‌کند و باید برای اجرایی شدن آن مجلس شورای اسلامی و نهاد‌های قانونگذار قوانین و آیین‌نامه تصویب کنند. همچنین خود این سیاست‌ها حکم قانون را ندارند، بنابراین در هیچ دادگاه و محکمه قضایی از آنها برای اثبات مدعای حقوقی استفاده نمی‌شود. خود این سیاست‌های کلی نیز در چارچوب قانون اساسی است که معنا و مشروعیت می‌یابد. بنابراین به‌وسیله آن نمی‌توانیم قانون اساسی را دور زده و اختیار جدیدی برای یک نهاد مانند شورای نگهبان خارج از آنچه در قانون آمده است، ایجاد کنیم.
درجزء5 بند10سیاست‌های انتخاباتی ابلاغی توسط مقام‌معظم‌رهبری آمده است، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان صورت بگیرد. شورای نگهبان سال 96 در اجرای جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات تعاریف خود را از تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام می‌کند. این تفسیر را چگونه ارزیابی می‌کنید و از نظر شما مصوبه‌ اخیر شورای نگهبان در تضاد با این نظر تفسیری نیست؟
 معیارهای تشخیصی شورای نگهبان در این تفسیر همگی کیفی است. مثلا درمورد سن می‌گوید، سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری است و هیچ محدودیت عددی برای سن داوطلبان ایجاد نمی‌کند. بنابراین تعیین بازه زمانی 40 تا 75 سال برای ثبت‌نام داوطلبان در مصوبه‌ اخیر در تضاد با نظر تفسیری‌اش در سال 96 است. همچنین در تبصره یک، نظر تفسیری شورای نگهبان آمده است، داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت‌نام ارائه کنند. همین تبصره نشان می‌دهد افراد برای ثبت‌نام در انتخابات آزادند و هنگام ثبت‌نام است که باید مدارک لازمه‌ خود را برای احراز شرایط مندرجه در قانون ارائه دهند. بنابراین تصمیم جدید شورای نگهبان که به نوعی از ثبت‌نام برخی افراد به بهانه شرایط سنی و... جلوگیری می‌کند در تناقض با نظر تفسیری خودش در سال 96 است.
منتقدان مصوبه اخیر شورای نگهبان معتقدند تعیین معیارها برای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری با مجلس است. مجلس یازدهم نیز از سال گذشته به اصلاح قانون انتخابات پرداخت اما درنهایت ماحصل تلاش‌هایش در این رابطه بنابر اعلام نظر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با سیاست‌های کلی نظام خوانده شد و همین مساله باعث شده است شورای نگهبان خود با ابلاغ این مصوبه به تعیین شرایط برای ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازد. نظر شما در این رابطه چیست؟
هیات نظارت بر سیاست‌های کلی نظام 25 عضو دارد و مخالفت آن با قانون مجلس معنایش این نیست که ما حق مجلس را نادیده بگیریم و اختیارات این نهاد مهم را به شورای نگهبان تفویض کنیم. مجلس اگر پافشاری بر مصوبه‌ خود مبنی‌بر اصلاح قانون انتخابات دارد باید این قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. نه این‌که در اختلاف بین این نهاد و شورای نگهبان بر سر یک قانون به جای ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام و اختیار قاعده‌گذاری و قانونگذاری را از مجلس سلب کرده و چنین اختیاری را به‌صورت فراقانونی به شورای نگهبان بدهیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/245930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

بازدارندگی متعارف ایران