ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گمانه‌زنی اندیشکده آمریکایی درباره پیشتازی رئیسی آلمان

گمانه‌زنی اندیشکده آمریکایی درباره پیشتازی رئیسی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - مشرق /متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید کارزار انتخاباتی آتی احتمالاً بر رقابت سه‌جانبه میان رئیسیِ محافظه‌کار، لاریجانی عملگرای سابقاً محافظه‌کار، و جهانگیری از چهره‌های اصلاح‌طلب متمرکز خواهد بود.
مؤسسه واشنگتن در گزارشی تحلیلی به بررسی و واکاوی پنج نکته درباره آغاز فصل انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت و نوشت: چرخه انتخابات ریاست جمهوری در ایران شدیداً تحت نظارت شورای نگهبان قرار دارد. این نهاد قدرتمند حکومتی دوازده عضو دارد و صلاحیت کاندیداها را بر اساس معیارهای سختگیرانه مورد بررسی قرار می‌دهد.
مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.
در این گزارش آمده است: شاید در نتیجه همین محدودیت‌ها بود که تنها 529 نفر طی مهلت پنج روزه ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند. در مقام مقایسه، این رقم 1636 نفر در سال 2017، 686 نفر در سال 2013، 476 نفر در سال 2009، و 1014 نفر در سال 2005 بود. اندکی پس از پایان مهلت ثبت‌نام، شورای نگهبان اعلام کرد که همه ثبت‌نامی‌ها به‌جز 40 نفر به خاطر عدم ارائه حداقل مدارک لازم بلافاصله رد صلاحیت شده‌اند. شورای نگهبان فهرست نهایی نامزدهای مورد تائید را روز 28 مه (7 خرداد) اعلام خواهد و نام‌های بیشتری تا آن روز خط خواهند خورد.
این اندیشکده آمریکایی با اشاره به فروکش کردن هیجانات و گمانه‌زنی‌ها در خصوص ثبت‌نام نامزدها، نکاتی چند را در رابطه با انتخابات و پس از آن خاطرنشان ساخت و مدعی شد:
آیت‌الله ابراهیم رئیسی به نظر پیشتاز زودهنگام انتخابات خواهد بود. [آیت‌الله] علی خامنه‌ای رهبر ایران از ماه مارس ظاهراً در خصوص لزوم نامزد شدن رئیس قوه قضائیه علائمی ارسال کرده است. این امر در قالب توصیف ویژگی‌های مطلوب یک رئیس‌جمهور که با مشخصه‌های رزومه [آیت‌الله] رئیسی همخوانی دارند از طریق روزنامه کیهان طی ماه گذشته صورت گرفته است. حمایت تلویحی [آیت‌الله] خامنه‌ای از [آیت‌الله] رئیسی شاید موجب شده تا کاندیداهای برجسته محافظه‌کار نظیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از نامزدی در انتخابات خودداری کنند و قصد خود مبنی بر حمایت از گزینه رهبر را نمایان سازند. در خصوص برنامه هسته‌ای و روابط با آمریکا، [آیت‌الله] رئیسی از زمان کارزارهای انتخاباتی سال 2017 جندان درباره این مسائل سخن نگفته و ترجیح داده بر روی مسائل مرتبط با قوه قضائیه تمرکز کند. رویکرد او احتمالاً یک رویکرد محافظه‌کارانه خواهد بود، اما برای ارزیابی مواضع دقیق وی در خصوص هر یک از این مسائل هنوز خیلی زود است.
علی لاریجانی و دولت سوم روحانی
علی لاریجانی از طریق جلب حمایت پایگاه حامیان روحانی می‌تواند به‌ عنوان رقیب اصلی رئیسی پدیدار شود. رئیس سابق مجلس در میان عموم مردم جاذبه‌ای ندارد و خودش نیز فاقد یک پایگاه حمایتی قوی است ــ در حقیقت، برخی از ناظران امور ایران تأکید می‌کنند که خانواده او علیرغم برخورداری از پیوندهای قوی با روحانیون قم، عقب‌گردهای عمده‌ای طی چند سال اخیر داشته است. با وجود این، لاریجانی همچنان می‌تواند از طریق جذب عملگرایانی که نمی‌خواهند شاهد ریاست جمهوری [آیت‌الله] رئیسی باشند، خودش را به‌ عنوان یک کاندیدای بینابین مطرح کند.
حیات سیاسی لاریجانی داستان جالبی دارد و به جای آنکه به کارزار انتخاباتی وی ضربه بزند، می‌تواند به نفع او تمام شود. لاریجانی در ابتدا یک چهره محافظه‌کار بود و مذاکرات هسته‌ای سال 2004-2005 را به باد انتقاد گرفت، سپس یک دهه بعد به یک چهره عملگرا تبدیل شد و از مواضع روحانی در قبال برنامه جامع اقدام مشترک سال 2015 (برجام) حمایت به عمل آورد. این تغییر مواضع موجب شده تا برخی از نامزدها در قالب فعالیت‌های تبلیغاتی خود در رسانه‌های اجتماعی شعارهایی نظیر «لاریجانی همان روحانی است» و «دولت سوم روحانی» را سر دهند و در راستای نشان دادن پیوند منفی میان این کاندیدا و سیاست‌های روحانی، یک انسان دو چهره به نام «روحانیجانی» را به تصویر بکشند. با وجود این، اگر عوامل اردوگاه روحانی متقاعد شوند که لاریجانی رویکرد رئیس‌جمهور را دنبال خواهد کرد، چنین تبلیغاتی ممکن است نتیجه عکس دهند.
جهانگیری احتمالا گزینه اصلی اصلاحات خواهد بود
اصلاح‌طلبان در تلاشند تا با رد صلاحیت‌های احتمالی مقابله کنند. جبهه اصلاح‌طلب تصمیم گرفت چندین نامزد را در جریان مهلت ثبت‌نام معرفی کند، زیرا می‌دانست که شورای نگهبان بسیاری از آنها را رد صلاحیت خواهد کرد و امیدوار بود که حداقل چند نفر از آنها اجازه یابند در انتخابات حاضر شوند. آنها در راستای انتخاب نامزد اصلی خود شاید منتظر پایان روند بررسی صلاحیت‌ها بمانند. برجسته‌ترین چهره ثبت‌نامی آنها اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور است که فی‌نفسه یک اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شود، اما توسط جنبش اصلاحات به‌ عنوان یک کاندیدای اصلی پیشنهاد شده است. با این وجود، محافظه‌کاران پیشاپیش به یک پیروزی در مواجهه با اصلاح‌طلبان دست یافته‌اند: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روحانی برای انتخابات ثبت‌نام نکرد که دلیلش احتمالاً پیامد رسوایی «فایل صوتی ظریف» بوده است.
احتمال رد صلاحیت احمدی نژاد
احمدی‌نژاد و دیگر نامزدهای نظامی به نظر یک چالش کوچک‌تر قلمداد می‌شوند. شورای نگهبان احتمالاً امسال نیز همانند سال 2017 احمدی‌نژاد را رد صلاحیت خواهد کرد. دیگر مقامات نظامی و وابسته به سپاه نظیر سعید محمد، حسن دهقان وزیر سابق دفاع، علیرضا افشار فرمانده اسبق بسیج، و محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه ــ اقبال کمتری خواهند داشت. [سردار سرلشگر] حسین سلامی فرمانده کنونی سپاه پیشاپیش گفته که سپاه طبق سیاست رسمی خود علناً از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.
مسیر پیش رو
در بخش دیگری از این گزارش به پیشینه انتخابات ایران و اینکه کارزار انتخاباتی در انتخابات پیشین حائز اهمیت بود اشاره شده و آمده است: پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال 2013 در پی آن بود که او به مردم گفت که نه فقط سانتریفیوژهای اورانیوم، بلکه چرخ اقتصاد نیز باید بچرخد؛ احمدی‌نژاد با تأکید بر مضامین عوام‌پسندانه «مقاومت» در سال 2005 پیروز شد؛ و محمد خاتمی در سال 1997 به لطف سفرهای فراوان با اتوبوس به گوشه و کنار کشور و سخنرانی در جمع دانشجویان پیروز انتخابات شد. هیچکدام از این کاندیداها در بدو امر محبوبیتی نداشتند و هیچکس در داخل و خارج پیروزی آنها را پیش‌بینی نکرده بود.
سیاست خارجی ایران تحت تأثیر نتیجه انتخابات خواهد بود
اندیشکده واشنگتن در پایان گزارش خود تصریح کرد: تبلیغات انتخاباتی به طور رسمی روز 28 مه آغاز می‌شوند، اما کاندیداها طی روزهای پایانی هفته جاری به محض خروج از محل ثبت‌نام حمله به یکدیگر را آغاز کردند. اگرچه رئیس‌جمهور بعدی همچنان در درجه پایین‌تری از رهبر قرار خواهد گرفت، اما می‌توان بحث‌وجدل‌های داغ میان نامزدهای نهایی و حامیانشان را انتظار داشت، چرا که طرف پیروز می‌تواند سبک سیاست خارجی تهران را طی چند سال آینده تحت تأثیر خود قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/248272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی