آیا حکاکی‌ معبد تاپروم تصویر یک دایناسور را نشان می‌دهد؟ ایالات متحده آمریکا

آیا حکاکی‌ معبد تاپروم تصویر یک دایناسور را نشان می‌دهد؟

ایرانیان جهان - در میان حکاکی‌های خارق‌العاده معبد زیبای تاپروم حکاکی عجیبی وجود دارد که شباهت زیادی به یک دایناسور دارد. ولی آیا واقعا این حکاکی یک دایناسور را نشان می‌دهد؟

دیرین‌شناسان عقیده دارند که دایناسورها 65 میلیون سال قبل از اینکه اولین انسان‌های مدرن تکامل پیدا کنند منقرض شدند. با این حال، این نظریه نتوانسته مانع از ارائه فرضیه‌های دیگری شود، از جمله فرضیه‌ای که عنوان می‌کند پس از رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن، گروهی از دایناسورها همچنان زنده ماندند و به همین جهت نیز بعدها سر از آثار هنری انسا‌ن‌ها در آوردند. به گزارش Ancient Origins ، یکی از نمونه‌های چنین آثار هنری، حکاکی‌های رمزآلودی هستند که در معبد تاپروم در آنگکور، پایتخت امپراتوری خِمِر سابق و کامبوج کنونی نقش بسته‌اند. معبد تاپروم در دوران جیاورمان سوم (سال‌های 1181 تا 1218م) به‌عنوان صومعه‌ای برای فرقه بودایی ماهایانا بنا نهاده شد. پس از انحلال امپراطوری خمر، این معبد تا قرن نوزدهم که حفاری‌های باستان‌شناسی در محوطه شروع شد، کاملا متروک ماند و به این جهت، درختان جنگل تا درون ساختمان معبد نیز پیش رفتند. همین نیز یکی از جذابیت‌های کنونی معبد تاپروم است، معبدی که ریشه‌های درختان غول‌پیکر وارد بنای سنگی شدند و همچون پیچک‌هایی معبد کهن را در برگرفته‌اند. با این حال، این معبد زیبا این روزها به دقت تحت نظر است تا بیش‌ازپیش تخریب نشود و برای حضور بی‌شمار گردشگرانی که همه ساله برای تماشای این معبد شگفت‌انگیز به منطقه سفر می‌کنند همچنان ایمن باشد. آیا حکاکی‌های معبد تاپروم تصویر یک دایناسور استگوسور را نشان می‌دهد؟
یکی از دلایلی که معبد تاپروم این روزها علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده، حکاکی جالبی است که ظاهرا یک دایناسور را نشان می‌دهد. این حکاکی که روی یکی از دیوارهای معبد به چشم می‌خورد، به عقیده برخی شباهت زیادی به «استگوسور» دارد. چنانچه در تصویر نیز ملاحظه می‌کنید، این موجود دارای زائده‌های است که شباهت زیادی به همان صفحات پشت استگوسور دارند. این ادعا بیش از همه در میان آفرینش‌گرایان زمین جوان محبوب است، گروهی که عقیده دارند زمین در دوره‌ای حدود 5700 تا 10 هزار سال خلق شده و شواهد عدیده‌ای نیز وجود دارد که نشان می‌دهد، دایناسورها در دوره‌ای طولانی پس از انقراض گسترده دوران کرتاسه-پالئوژن همچنان روی زمین می‌زیستند. در مقابل، آفرینش‌گرایان زمین کلان‌سال را داریم که به سن به‌طور علمی تخمین‌زده شده زمین عقیده دارند. به هر روی، به عقیده گروه اول، هم‌زیستی انسان‌ها و دایناسورها باعث شد تا انسان‌ها روزی نقوش این جانوران را روی دیوارهای معابد خود حکاکی‌ کنند.

هواداران این فرضیه، عقیده دارند که آنچه روی دیوارهای معبد تاپروم به تصویر کشیده شده، بی‌شک یک استگوسورو است. ولی گفته‌اند که این جانور ممکن است نمونه‌ای از استگوسوروهای بدون میخ باشد. یکی از جالب‌ترین فرضیه‌های ارائه شده بیان می‌کند که این حکاکی در حقیقت تصویری از یک استگوسورو اهلی است که در آن میخ‌های روی دم به دلایل ایمنی بریده شدند و پوزه‌بندی نیز روی دهان حیوان بسته‌اند. طبق این فرضیه، آن زائده‌های گوش مانند بخشی از پوزه‌بند و مهار جانور هستند. برای پاسخ به این دو فرضیه باید گفت، ممکن است گونه‌ای کشف نشده از استگوسورو وجود داشته باشد که میخ نداشته است. ولی در این صورت باید فرضیات تازه‌ای نیز ارائه دهیم و از موضوعی که همین حالا هم چیزی جز یک گمانه‌زنی نیست با حدس و گمان‌های بیشتر پشتیبانی کنیم. یعنی نه‌تنها باید فرض کنیم که این حکاکی تصویر یک دایناسور است-واقعیتی که هنوز ثابت نشده-بلکه بگوییم نمایانگر دایناسوری است که هنوز هم شواهدی برای وجود آن کشف نشده است. این فرض ما را به دام تیغ اُکام می‌اندازد. اصلی که بر اساس آن معمولا ساده‌ترین توضیح برای بروز پدیده‌ای بهترین توضیحِ ممکن است.

با توجه به این موضوع، به احتمال فراوان آنچه روی دیوارهای معبد حکاکی شده، جانوری را نشان می‌دهد که خمرهای باستان به خوبی با آن آشنایی داشته‌اند. دانشمندان متذکر شده‌اند که این تصویر در میان بسیاری از حیوانات بیشتر به حیواناتی همچون گراز، کرگدن یا حتی آفتاب‌پرستی شباهت دارد که در صورتی که مورد آخر صحیح باشد، ظاهرا این خزنده‌ دوست‌داشتنی به شیوه‌ هنری آزادی حکاکی شده است. البته که دیوارنگاری دقیقا شبیه این حیوانات نیست. بلکه باز هم دلایل دیگری داریم که نشان می‌دهد نقش مذکور یک کرگدن است. از جمله شکل گوش‌ها و سر جانور که آن را به یک کرگدن شبیه می‌کند.

شکل گوش‌ها و سر حکاکی آن را به یک کرگدن شبیه می‌کند در جهت مقایسه باید بگوییم برای مثال، کاج‎های وولمیا، راسته‌ای از درختان هستند که در دوران مزوزوئیک (از 245 میلیون تا 65 میلیون سال قبل) در سرتاسر کره زمین پراکنده بودند. ولی حالا این درختان در منطقه بسیار دورافتاده‌ای از استرالیا باقی‌مانده‌اند که احتمالا نیز طی هزاران هزار سال اخیر نیز تغییر شایان‌ذکری به خود ندیدند. حال، باید بگوییم منطقه‌ای که معبد تاپروم در آن ساخته شد، یعنی کامبوج فعلی، از دیرباز محل زندگی تمدن‌های پرجمعیت به‌خصوص امپراطوری خمر بود و حداقل از دوران پارینه‌سنگی زیرین (از 3،3 میلیون تا 300 هزار سال قبل) همواره دارای سکنه بوده است. این انسان‌ها نیز قطعا محیط‌زیست این منطقه از جنوب شرقی آسیا را با قطع درختان جنگل، گسترش سطح زمین‌های کشاورزی و شهرها و روستاها کاملا آشفته کرده‌اند. در نتیجه، این منطقه به هیچ‌وجه از تاثیراتی که می‌تواند محیط‌زیستی را برآشفته ساخته و جانوران آسیب‌پذیری را رو به نابودی بکشاند به دور نبوده است. باز هم نمی‌توان با قطعیت این فرض را رد کرد که روزگاری جمعیتی از دایناسورها در این منطقه وجود داشته‌اند و حتی بعدها با انسان‌ها همزیستی داشته‌اند، ولی با آنچه گفتیم، احتمال آن بسیار بسیار اندک است.

شاید تغییرات اقلیمی موجب نابودی تمدن‌ های فضایی شده باشد آیا شبیه‌سازی واقعی دایناسورها مانند پارک ژوراسیک، امکان‌پذیر است؟ در حال حاضر هیچ مدرکی آشکاری از سوابق فسیلی یا آثار باستانی نداریم که همزیستی انسان و دایناسورها را ثابت کند. بنابراین، توضیح پذیرفته‌تر از جانور استگوسورو این است که این حکاکی یک کرگدن، گزار یا آفتاب‌پرست یا حتی یک موجود افسانه‌ای اساطیری باشد. زیرا در حال حاضر شواهد کاملا واضح و مبرهنی داریم که از هم‌زیستی کرگدن، گراز یا آفتاب‌پرست با انسان خبر می‌دهد و نهایتا هنرِ این انسان‌ها نیز بازتابی از همین هم‌زیستی‌هاست. از سوی دیگر، هیچ مدرکی نداریم که نشان دهد دایناسورها در این منطقه هم‌زمان با انسان زندگی کرده‌اند. همچنین امپراتوری پرجمعیت خمر این منطقه را به مکانی بعید برای زیست خزندگان غول‌پیکر باستانی تبدیل کرده بود. بنابراین، فعلا تنها شیوه‌ای که می‌توانم با آن فرض دایناسور را ثابت کنیم این است که ابتدا باید توضیح محتمل‌تر را رد کنیم. تنها در این صورت است که توضیح کم‌تر محتمل قابل‌پذیرش می‌شود. توضیحی که صراحتا بیان می‌کند، روزگاری هنرمندانی بودند که دایناسورهای زنده را از نزدیک دیده بودند و تصمیم گرفتند این تجربه شگرف خود را با حکاکی روی دیوارهای معبد تاپروم برای نسل‌های آتی به یادگار بگذارند!

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

شایعه: می 12 شیائومی با رم LPDDR5X و اسنپدراگون 898 روانه‌ی بازار خواهد شد

هاچ بک رنو 5 با بدنه فیبر کربنی و پیشرانه 400 اسب بخاری بازتولید شد

فرصت ویژه برای استفاده از خدمات زیرساخت ابری ایرانسل؛ 20 درصد اعتبار هدیه تا 22 مردادماه

اپل شبیه‌ساز ویندوز 3.1 را از اپ استور حذف می‌کند

اولین ایستگاه شارژ جمع‌شونده برای خودروهای برقی در لندن افتتاح شد

آغاز فصل سوم کاوش نجات‌بخشی محوطه باستانی مرسین

نظارت بر تاسیسات گردشگری مشهد تشدید می‌شود

800 هزار بازدید از بازار جهانی تبریز در نرم‌افزار Google street view

فعالیت مرکز آموزش صنایع‌دستی اردبیل آغاز شد

نمایشگاه سفال هنر ماندگار شهریار برگزار می‌شود

حفاظت و مرمت از قدیمی‌ترین اشیای چرمی کشف شده در ایران/مرمت آثار چرمی به‌جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان

ضرورت تدوین اطلس جامع برای شناخت شهر دوست‌دار کودک

تصویب 150 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه شمس تبریزی خوی

سرمقاله خراسان/ عذرخواهی یا نمک بر زخم؟

سرمقاله کیهان/ «‌همه یا هیچ» یعنی در جا زدن!

سرمقاله وطن امروز/ چرا جوانان آمریکایی به آمریکایی بودن خود افتخار نمی‌کنند؟

سرمقاله فرهیختگان/ دولت روحانی آزمایشگاه «اعتماد به غرب»

سرمقاله شرق/ گرانیگاه تحول دولت کجاست؟

سرمقاله اعتماد/ سوءاستفاده تبلیغاتی اسراییل

برخورد شدید پلیس تایلند با معترضان به حکومت

تورم آلمان در اوج 18 ساله

قیمت نفت دوباره ریزش کرد

شوخی ربیعی با خبرنگاری که سرمایه خود را در بورس از دست داده بود

تعرفه‌های صادراتی کامودیتی‌ها چه زیانی را به نمادهای این گروه زد؟

بیت کوین ایست زد