ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جعبه دنده خلاقانه Inmotive انقلابی در صنعت خودروی برقی خواهد بود ایالات متحده آمریکا

جعبه دنده خلاقانه Inmotive انقلابی در صنعت خودروی برقی خواهد بود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - این‌موتیو از جعبه‌دنده دو سرعته بسیار جالبی با مکانیزم تعویض دنده شبیه دوچرخه رونمایی کرده است که باعث بهبود 7 تا 15 درصدی شعاع حرکتی و بهبود 15 درصدی شتاب‌گیری خودروی الکتریکی می‌شود.

به‌ندرت در دنیای خودرو به چیزی برمی‌خوریم که قبلاً به آن فکر نشده باشد؛ اما طراحی جعبه‌دنده چندسرعته این‌گیر (Ingear) متعلق به شرکت کانادایی این‌موتیو (Inmotive) چیزی سراسر نبوغ و نوآوری است. به گزارش اتوکار ، پورشه و آئودی تنها دو خودروسازی هستند که خودروی الکتریکی با بیش از یک دنده (به ترتیب روی تایکان و E-Tron GT) ارائه می‌دهند و در اختیار داشتن بیش از یک دنده در خودروی برقی موضوعی است که واقعاً بحث‌برانگیز به نظر می‌رسد. آنتونی وانگ ، مهندس و دوچرخه‌سوار مشتاق، شروع به تعمق درباره‌ی مکانیزم تعویض دنده دوچرخه خود کرد و از خود پرسید اگر به‌جای جابه‌جا شدن زنجیر به آن روش پرسروصدا و دارای اصطکاک روی چرخ‌دنده‌ها، چاره‌ای اندیشیده شود که بتوان دنده‌های زیر زنجیر را حرکت داد، چه اتفاق می‌افتد؟ نتیجه این امر نمونه اولیه جعبه‌دنده‌ای برای خودروهای الکتریکی است که انتظار می‌رود با رسیدن به مرحله‌ی تولید، بتواند به اندازه مجموعه دنده مارپیچ تک‌سرعته کارایی داشته باشد. این‌موتیو ادعا می‌کند با استفاده جعبه‌دنده این‌گیر، بین 7 تا 15 درصد در ظرفیت پیمایش و 15 درصد در شتاب‌گیری خودروی الکتریکی بهبود ایجاد خواهد شد. هر دوی این مزیت‌ها همان دلایلی هستند که پورشه می‌گوید استفاده از جعبه‌دنده دوسرعته در تایکان باعث آن می‌شود و تنها معایبی که می‌توانیم به آن اضافه کنیم هزینه اضافه، وزن و پیچیدگی است. به گزارش insideevs ، جعبه‌دنده این‌گیر از نوع CVT نیست و به هیچ‌گونه کلاچ یا سیستم همگام‌سازی (سنکرونیزه) از جمله دنده‌برنجی و کلاچ مخروطی مورد استفاده در جعبه‌دنده‌های کنونی نیاز ندارد. همه این‌ها با زنجیر بی‌صدا و بسیار مقاوم Morse Hy-Vo بورگ‌وارنر جایگزین شده است که نه‌تنها بی‌صدا کار می‌کند بلکه توانایی کنترل گشتاور بالا دارد. خودروهای برقی تک‌سرعته به‌طور معمول دارای چرخ‌دنده کاهنده سرعت مرحله اول و دوم و سپس دیفرانسیل مانند هر خودروی دیگری هستند که گشتاور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. سیستم این‌گیر جایگزین چرخ‌دنده کاهنده سرعت مرحله دوم می‌شود و دیفرانسیل را احاطه می‌‌کند؛ بنابراین فضای اضافی مورد نیاز نیست. زنجیر گشتاور را از چرخ‌دنده محرک به چرخ‌دنده متحرک منتقل می‌کند و جادوی این مکانیزم در چرخ‌دنده‌ متحرک رخ می‌دهد. از چرخ‌دنده سوم به‌عنوان هرزگرد استفاده می‌شود؛ به‌طوری‌که زنجیر، شکل مثلثی را تشکیل می‌دهد. چرخ‌دنده متحرک دارای دو قسمت است؛ یکی چرخ‌دنده بزرگ‌تر با نسبت دنده پایین و در داخل آن چرخ‌دنده کوچک با نسبت دنده‌ بالا قرار می‌گیرد. چرخ‌دنده با نسبت دنده پایین به‌صورت قسمت‌های جمع‌شونده ساخته می‌شود که می‌توانند یک به یک و بدون تماس با مسیر زنجیر به اطراف حرکت کنند. با دور شدن هر قسمت، زنجیر به‌صورت یکپارچه و در کسری از ثانیه به چرخ‌دنده کوچک‌تر منتقل می‌شود و چرخ‌دنده با نسبت دنده بالا را درگیر می‌کند. همان‌طور که گفتیم، هر دو چرخ‌دنده با نسبت بالا و پایین برای چند میلی‌ثانیه با زنجیر درگیر می‌شوند؛ بنابراین هیچ وقفه‌ای در انتقال گشتاور وجود ندارد و همانند جعبه‌دنده دوکلاچه (CVT) اما با مکانیزمی ساده‌تر و کارآمدتر عمل می‌کند. همان‌طور که تعویض دنده انجام می‌شود، موتور اصلی کششی باید سرعت را به مقدار در خور توجهی کاهش یا افزایش بدهد تا کنترل‌کننده آن از گشتاور مثبت یا منفی موجود به منظور نرم و روان بودن انتقال قدرت اطمینان حاصل کند. همان‌طور که گفته شد، بسته به نحوه پیکربندی نرم‌افزار، سیستم می‌تواند حالت‌های Sport و Comfort را انجام بدهد. در حقیقت، تعویض دنده در چند میلی‌ثانیه و در کمتر از یک‌ بار چرخش چرخ‌های خودرو انجام می‌شود. مقاله‌های مرتبط:
نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی جعبه‌ دنده دستی هوشمند کیا چگونه کار می‌کند؟
وانگ ابتدا با استفاده از دستگاه کوچک CNC خریداری‌شده در eBay در اتاق خواب اضافه‌ی منزلش، نمونه اولیه‌ای از این جعبه‌دنده ساخت. انتظار می‌رفت نمونه اولیه کامل در دستگاه‌هایی مانند توربین‌های بادی تا 300 دور بر دقیقه تعویض دنده را انجام بدهد؛ اما در واقع این مقدار، 1200 دور بر دقیقه بود. تلاش‌های اولیه با استفاده از تسمه دندانه‌دار فیبر کربنی انجام شد و ثابت کرد که سیستم کشش به‌خوبی کار می‌کند و تعویض دنده کاملاً مطمئن است. جرک لوتوسلاوسکی ، مهندس ارشد پروژه، فهمید که طراحی باید ساده شود تا تولید آن برای صنعت خودرو عملی و مقرون‌به‌صرفه باشد. این به معنای از دست دادن نیمی از قطعات نسخه‌های اولیه بدون به خطر انداختن عملکرد بود. انتظار می‌رود جدیدترین طراحی ساده اگر به‌صورت انبوه تولید شود، برای تولیدکنندگان خودرو کمتر از 108 پوند به ازای هر دستگاه هزینه داشته باشد. این جعبه‌دنده می‌تواند متناسب با وسایل نقلیه در اندازه‌های مختلف طراحی شود و برای ارزیابی روی خودروی برقی کیا سول نصب شده است. جعبه‌دنده این‌گیر برای نسل بعدی خودروهای الکتریکی اختراع و طراحی شده است و قطعه‌سازان و خودروسازان را قادر می‌سازد با صرف هزینه‌ی کمتر، پیشرانه‌‌های سریع‌تر و کارآمدتری طراحی کنند. این جعبه‌دنده در طیف وسیعی از وسایل نقلیه از جمله خودروهای سواری، شاسی‌بلند، اتوبوس، کامیون و وسایل نقلیه خارج از بزرگراه کاربرد دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/252186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد