ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دارک وب؛ بهشت تبهکاران یا نگهبان حریم شخصی کاربران؟ ایالات متحده آمریکا

دارک وب؛ بهشت تبهکاران یا نگهبان حریم شخصی کاربران؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دارک وب بخش بسیار کوچکی از اینترنت است که از چشم اکثر افراد پنهان است؛ اما آیا این فضای تاریک و ناشناس بهشتی برای خلافکاران است یا نگهبانی برای حفظ حریم شخصی کاربران؟ با این مقاله همراه باشید.

اگر از طرفداران هری پاتر باشید، حتما نام کوچه ناکترن را به خاطر دارید که پر از مغازه‌هایی برای خرید و فروش وسایل خطرناک و غیرقانونی بود و افرادی هم که در این کوچه تاریک و مخوف پرسه می‌زدند، مشکوک و گاهی خطرناک بودند. چنین کوچه‌ای فقط در دنیای جادویی هری پاتر وجود ندارد و نمونه واقعی آن را می‌توان در دنیای خودمان نیز پیدا کرد: جایی به اسم دارک وب که البته حضور فیزیکی ندارد و فقط در اینترنت یافت می‌شود. در دارک وب شاید خبری از کمد ناپدیدشونده دنیای هری پاتر نباشد، اما می‌توان در آن اسلحه، مواد مخدر، اسکناس تقلبی، حساب‌های هک شده نتفلیکس، نرم افزارهایی برای هک کردن کامپیوتر دیگران، اطلاعات ورود به حساب‌های بانکی، سنگ اورانیوم، مدارک دانشگاهی جعلی یا حتی قاتل قراردادی پیدا کرد. البته برخلاف کوچه ناکترن که کاربرد آن تنها برای مقاصد شرورانه است، دارک وب فقط جای فعالیت‌های غیرقانونی نیست. مثلا در دارک وب می‌توانید عضو کلوب شطرنج بشوید یا به شبکه اجتماعی BlackBook بپیوندید که نسخه دارک فیسبوک است و هیچ اطلاعاتی از کاربر جمع‌آوری نمی‌کند. در ضمن، بسیاری از سازمان‌های معتبر نیز نسخه‌‎ای از وب‌سایت خود را در دارک وب میزبانی می‌کنند تا کاربرانی که به حریم شخصی خود اهمیت می‌دهند، با نوعی شنل نامرئی به گشت‌و‌گذار در آن‌ها بپردازند. و البته همان‌طور که دسترسی به کوچه ناکترن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست، دسترسی به دارک وب نیز روش‌ها و پروتکل‌های خاص خودش را دارد که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد. عناوینی که در این مقاله خواهید خواند: دارک وب چیست ورود به دارک وب تاریخچه پیدایش دارک وب تفاوت دارک وب یا دیپ وب مرورگر دارک وب موتور جستجوی دارک وب وب سایت‌های دارک وب خرید و فروش در دارک وب کارهایی که هرگز نباید در دارک وب انجام دهید آیا دارک وب غیرقانونی است؟ فیلم و ستند دارک وب آینده دارک وب
دارک وب چیست

ایرانیان جهان

تعداد کاربران روزانه دارک وب مشخص نیست، اما این تعداد نمی‌تواند عدد قابل‌توجهی باشد. پروژه تور که مسئول پنهان کردن هویت کاربران در دارک وب است، مدعی است تعداد کاربران روزانه این شبکه، 2 میلیون نفر است و تنها 1٫5 درصد از کل ترافیک حاضر در این شبکه، از وب‌سایت‌های دارک بازدید می‌کنند. در مورد دارک وب زیاد اغراق می‌شود. درست است که این فضا به خاطر ناشناس بودن کاربران، پتانسیل بالایی برای مقاصد مجرمانه دارد، اما تأثیر این جرائم در مقایسه با تمام جرائم سایبری که هر روز در اینترنت اتفاق می‌افتد، آنقدرها زیاد نیست. از طرف دیگر، دارک وب آنچنان که تصور می‌شود، خارج از دسترس قانون نیست. در سال 2011، بیش از 300 کاربر دارک وب به خاطر فعالیت‌های غیرقانونی دستگیر شدند. در سال 2020، پلیس بین‌‌الملل 179 فروشنده مواد مخدر فعال در دارک وب را در شش کشور شناسایی و دستگیر کرد. اگر بخش مجرمانه دارک وب را کنار بگذاریم، این فضا پتانسیل زیادی دارد. در اصل کل اینترنت قرار بود همین باشد: فضایی خارج از کنترل دولت‌ها و قانون؛ جایی که ایده‌ها می‌توانست بدون ترس از کنترل شدن، به اشتراک گذاشته شود.
ورود به دارک وب

ایرانیان جهان

تاریخچه پیدایش دارک وب 

ایرانیان جهان

سیلک‌رود؛ از ظهور تا سقوط امپراتوری اینترنتی مواد مخدر در دارک‌وب
موفقیت سیلک‌رود مدیون ترکیب خلاقانه‌ی سامانه‌ی تور و بیت‌ کوین بود که هم هویت کاربران و هم سابقه تراکنش‌های آن‌ها را از چشم همه مخفی می‌کرد. اولبریکت با به‌کارگیری سامانه‌ رمزنگاری شده و رمزارز باور داشت بازار اینترنتی‌اش می‌تواند برای تمام کاربران محیطی امن،‌ کاملا ناشناس و به دور از نظارت دولت فراهم کند. جای تعجب نبود که سیلک‌رود به سرعت جایی برای خرید و فروش مواد مخدر، اکانت‌های هکی و حتی ا جیر کردن آدم‌کش تبدیل شد. اما این بازار سیاه زیاد دوام نیاورد. اف‌بی‌آی در سال 2013 موفق شد سایت سیلک‌رود را مصادره و صاحب 29 ساله آن را دستگیر و به حبس ابد محکوم کند. البته بعد از سیلک‌رود، بازارهای سیاه دیگری از جمله اولوشن (Evolution)، آلفابی (AlphaBay) و دریم مارکت (Dream Market) یکی پس از دیگری به دارک وب پیوستند و البته آن‌ها نیز مدتی بعد به سرنوشت سیلک‌رود دچار شدند. با وجود دخالت پلیس و پیگرد قانونی، تا زمانی که تقاضا و تکنولوژی لازم برای این بازارها وجود داشته باشد، دارک وب همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.
تفاوت دارک وب و دیپ وب 
اصطلاحات «دیپ وب» و «دارک وب» گاهی به جای هم استفاده می‌شوند، اما با هم فرق دارند. دیپ وب به هر محتوایی در اینترنت اشاره دارد که بنا به درخواست صاحب آن، توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، ایندکس نشده و در نتیجه اگر در گوگل جستجو کنید، آن را در نتایج جستجو نخواهید یافت. به‌طور کلی، دیپ وب شامل هر محتوایی است که برای دسترسی به آن باید پول داد یا از اطلاعات ورود به سیستم استفاده کرد. اطلاعاتی مانند سوابق پزشکی، محتوای پولی، وب‌سایت‌هایی که نیاز به عضویت دارند و صفحات وب محرمانه شرکت‌ها تنها چند نمونه از مواردی است که دیپ وب را تشکیل می‌دهند. به‌طور تخمینی، دیپ وب بین 96 درصد تا 99 درصد کل اینترنت را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، تنها به بخش بسیار کوچکی از اینترنت می‌توان از طریق یک مرورگر وب معمولی دسترسی پیدا کرد.

ایرانیان جهان

دارک وب در حقیقت زیرمجموعه‌ای از دیپ وب است که به‌طور عامدانه مخفی شده و برای دسترسی به آن نیازمند مرورگر خاصی به نام تور است. هیچ کس اندازه واقعی دارک وب را به‌طور دقیق نمی‌داند، اما بنا به تخمین‌هایی که زده شده، اندازه دارک وب تنها 5 درصد کل اینترنت در نظر گرفته شده است. در دارک وب، فعالیت‌های مجرمانه به خاطر مخفی بودن هویت کاربران، زیاد اتفاق می‌افتد، اما بسیاری از افراد از دارک وب تنها برای حفظ حریم شخصی خود استفاده می‌کنند و فعالیت آن‌ها به هیچ وجه مجرمانه نیست.
مرورگر دارک وب

ایرانیان جهان

تمام این فعالیت‌ها در بستر بازارهای آنلاین پر جنب‌و‌خروش شاید این تصور را در شما القا کند که گشت‌و‌گذار در دارک وب کار آسانی است، اما اصلا اینطور نیست. دارک وب فضایی به‌شدت به هم ریخته و آشفته است، چون تمام کاربران آن ناشناس هستند و برخی از آن‌ها به لطف این ناشناسی، به فکر کلاهبرداری از دیگر کاربران هستند. دسترسی به دارک وب نیازمند مرورگر خاصی به نام تور (Tor) است که هویت کاربر را پنهان می‌کند. مرورگر تور درخواست کاربر برای ورود به صفحه وب را از میان چندین سرور پراکسی که توسط هزاران داوطلب در سراسر جهان راه اندازی شده‌، عبور می‌دهد و بدین ترتیب IP او را غیرقابل شناسایی و رهگیری می‌کند. نحوه کار تور در مخفی کردن هویت کاربران تقریبا بی‌نقص و شاید حتی جادویی است، اما تجربه کار کردن با آن مثل خود دارک وب، غیرقابل‌پیش‌بینی، غیرقابل‌اعتماد و به طرز جنون‌آمیزی کُند و آزاردهنده است. با این حال،‌ برای آن‌هایی که حاضرند با این مشکلات کنار بیایند، دارک وب منظره نسبتا امنی از آنچه در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریک و مخوف جوامع انسانی اتفاق می‌افتد، به نمایش می‌گذارد. در کنار مرورگر تور، می‌توان از مرورگر DuckDuckGo برای دسترسی به دارک وب استفاده کرد که برای اینترنت عادی هم قابل استفاده است. DuckDuckGo برخلاف مرورگرهای دیگر، اطلاعات شخصی کاربر را جمع‌آوری نمی‌کند و آن‌ها را به اشتراک نمی‌گذارد. این مرورگر برای جستجوی ناشناس در اینترنت ایده‌آل است و چون می‌تواند لینک‌هایی با دامنه onion. را نمایش دهد، برای گشت‌و‌گذار در دارک وب نیز به کار می‌رود.
موتور جستجوی دارک وب

ایرانیان جهان

اگرچه برای دارک وب موتور جستجو وجود دارد، اما حتی بهترین آن‌ها هم نمی‌تواند همپای تغییرات مداوم و سریع این فضای آشفته بیاید. تجربه کار کردن با موتورهای جستجو دارک وب شبیه جستجو در اینترنت بیست، سی سال پیش است. برای مثال، Grams که بهترین موتور جستجوی دارک وب است، نتایج تکراری و اغلب نامرتبط با جستجوی کاربر را نشان می‌دهد. در ضمن، در اکثر مواقع هنگام بازدید از لینکی با ارور 404 روبه‌رو خواهید شد. نسخه دارک وب ویکیپدیا موسوم به Hidden Wiki هم روش دیگری برای جستجو در دراک وب است که به کاربر لینک‌های موجود در دارک وب را نشان می‌دهد. اما حواستان باشد روی هر لینک مشکوکی کلیک نکنید، چون هیدن ویکی فقط وب‌سایت‌های معتبر و امن را ایندکس نمی‌کند و ممکن است در این وب‌سایت به لینک‌هایی برسید که کلاهبرداری باشند یا سیستم شما را به بدافزار آلوده کنند.
وب سایت‌های دارک وب

ایرانیان جهان

حمله DDoS و راه‌های محافظت در برابر آن
مجریان قانون هر سال در پیدا کردن و تحت پیگرد قرار دادن صاحبان وب‌سایت‌هایی که در دارک وب خدمات و محصولات غیرقانونی ارائه می‌دهند، ماهرتر می‌شوند. سال 2017، پلیس سایبری از سه کشور مختلف موفق شد وب‌سایت آلفابی، بزرگ‌ترین سایت فروش مواد مخدر، را ببندد. این اتفاق اگرچه تأثیر بزرگی در کل شبکه دارک وب گذاشت، اما بسیاری از فروشندگان تصمیم گرفتند برای ادامه فعالیت خود به وب‌سایت‌های دیگر دارک وب مهاجرت کنند. ماهیت ناشناس شبکه تور، سایت‌های دارک وب را به‌شدت نسبت به حملات دیداس (DDoS) آسیب‌پذیر می‌کند که طی آن ترافیک غیرواقعی روی سایت افزایش می‌یابد و موجب مصرف بیش از حد منابع سرور و در نهایت از دسترس خارج شدن سایت می‌شود. وب‌سایت‌ها برای جلوگیری از این حملات مرتب آدرس خود را عوض می‌کنند و این باعث می‌شود کیفیت جستجو به‌شدت متغیر باشد و بسیاری از محتوای جستجو شده، قدیمی و منسوخ شده هستند.
خرید و فروش در دارک وب

ایرانیان جهان

کارهایی که هرگز نباید در دارک وب انجام دهید

ایرانیان جهان

آیا دارک وب غیرقانونی است؟

ایرانیان جهان

فیلم و مستند دارک وب

ایرانیان جهان

یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای آشنایی بیشتر با دارک وب، تماشا کردن مستندها و فیلم‌هایی است که درباره این موضوع ساخته شدند. در بین فیلم‌های موجود، تماشای مستند دیپ وب (Deep Web‌) به کارگردانی الکس وینتر انتخاب خوبی است. این مستند در سال 2015 عرضه شد و درباره ماجرای اولین بازار سیاه دارک وب به نام سیلک‌رود، بیت کوین و سیاست‌های مربوط به دارک وب توضیح می‌دهد. این مستند بلند، ظهور اینترنت غیرمتمرکز، رمزنگاری شده، خطرناک و خارج از دسترس قانون را با مصاحبه با اندی گرینبرگ، نویسنده سایت Wired، و امیر تاکی، توسعه‌دهنده پروژه بیت‌ کوین، بررسی می‌کند. همچنین روایت این مستند بر عهده کیانو ریوز بوده است. اگر داستان ظهور و افول سیلک‌رود، این امپراتوری اینترنتی مواد مخدر، برایتان جذاب است، می‌توانید فیلم Silk Road به کارگردانی تیلر راسل را نیز تماشا کنید که در سال 2021 عرضه شد. بخشی از این فیلم بر مبنای واقعیت و بخش دیگر برای اضافه کردن چاشنی هیجان به فیلمی در سبک تریلر است. کارگردان این فیلم سعی کرده به مخاطب تصویری انسانی‌تر از گرداننده این وب‌سایت دارک وب ارائه دهد. مستند دیگری به نام Inside the Dark Web به کارگردانی مایکل ردفورد که در سال 2014 عرضه شد، به بررسی موضوع شنود اینترنتی و جمع‌آوری داده‌های شخصی کاربران می‌پردازد. در این مستند، تیم برنرز لی، مردی که به عنوان مخترع اینترنت شناخته می‌شود، معتقد است خطرات حریم شخصی اینترنت با گذر زمان بیشتر می‌شود. او در این مستند تأکید می‌کند خطرات نظارت اینترنتی از جانب انسان‌هایی نیست که رفتار کاربران را زیر نظر دارند؛ بلکه از جانب کامپیوترها و الگوریتم‌هایی است که در آن‌ها موجود هستند. تمرکز این مستند بعد از نظارت دولتی به نهادهای تجاری و کسب‌وکارهای بزرگ معطوف می‌شود که تا جایی که می‌توانند از سابقه جستجو، ترافیک اینترنتی، عادت‌ها و علائق کاربران، اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و متناسب با منافع خود، یا از آن‌ها استفاده کرده یا آن‌ها را به شرکت‌های متفرقه می‌فروشند.
آینده دارک وب

ایرانیان جهان


تماشا در یوتیوب *** نظر شما کاربر زومیت درباره دارک وب و دیپ وب و آینده آن چیست؟ محیطی افسارگسیخته که تا همیشه برای فعالیت‌های مجرمانه به کار خواهد رفت یا بستری امن برای حفظ حریم شخصی کاربران و آنچه اینترنت قرار بود از ابتدا باشد؟

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/254685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان