ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ما و بحران جهانی پناهندگی معاونت امور زنان و خانواده

ما و بحران جهانی پناهندگی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -

فاطمه اشرفی
انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی پناهنده از رهبران جهان خواسته است تا تلاش های خود را برای تقویت صلح، ثبات و همکاری افزایش دهند تا روند چند دهه آوارگی ناشی از خشونت و آزار و اذیت متوقف شود.
بر اساس آخرین گزارش سالانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که در ژنو منتشر شده است ( Global Trends Report ) ، با وجود همه گیری بیماری کوئید 19، تعداد افرادی که از جنگ، خشونت ، آزار و شکنجه و نقض حقوق بشر در سال 2020 فرار کرده اند ، به بالای82 میلیون نفر رسیده است. این عدد ،4 درصد بیشتر از 79.5 میلیون جمعیتی است که در پایان سال 2019 گزارش شده است.
این گزارش نشان می دهد که تا پایان سال 2020 تعداد 20.7 میلیون پناهنده تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد ، 5.7 میلیون پناهنده فلسطینی و 3.9 میلیون نفر ونزوئلایی در خارج از کشور آواره شده اند. 48 میلیون نفر دیگر نیز در کشورهای خود آواره و بی جا شده اند و از این میان 4.1 میلیون نفر دیگر نیز پناهجو بوده اند. این اعداد نشان می دهد که علی رغم همه گیری بیماری کوئید 19 و تلاش های فراوان برای ایجاد آتش بس جهانی ، درگیری ها همچنان مردم را از خانه های خود فراری می دهد.بر این اساس ،طبق اعلام سازمان ملل پیش بینی های بحران غذایی برای سال 2021 به همان اندازه نگران کننده است و کشورهایی مانند سودان جنوبی ، سوریه و جمهوری آفریقای مرکزی با خطر قحطی روبرو هستند.
• طبق گزارش بانک جهانی، تعداد افرادی که به دلیل کویید 19 به فقر شدید کشیده شده اند از 119 میلیون نفر به 124 میلیون در سال 2020 رسیده است و بر اساس این آمار، سازمان ملل پیش بینی می کند که آمار جابه جا شدگی اجباری در سالهای آینده به بالای 100 میلیون نفر برسد.
• بیش از دو سوم کل افرادی که به خارج از کشورهایشان فرار کرده اند فقط از پنج کشور آمده اند: سوریه (6.7 میلیون) ، ونزوئلا (4.0 میلیون) ، افغانستان (2.6 میلیون) ، سودان جنوبی (2.2 میلیون) و میانمار (1.1 میلیون).
• اکثر قریب به اتفاق پناهندگان جهان - تقریباً نه نفر از هر 10 پناهنده (86 درصد) - در کشورهای همسایه با مناطق بحران زده و کشورهای با درآمد کم و متوسط میزبانی می شوند. کشورهای کمتر توسعه یافته 27 درصد از کل پناهندگی را در اختیار داشتند.
همچنین آمار جمعیتی حکایت از آن دارد که دختران و پسران زیر 18 سال 42 درصد کل آوارگان اجباری را تشکیل می دهند. آنها به ویژه در زمانی که بحران ها سالها ادامه می یابد از آسیب پذیری بیشتری برخوردار می شوند . آسیب هایی که می تواند حیات فردی و اجتماعی آنان در زمان حال و آینده را تحت الشعاع خود قرار دهد و البته برای تقریباً یک میلیون کودک پناهنده ای که تنها در سال های 2018 تا 2020 متولد شده اند.
هم زمانی روند بی پایان مهاجرت های اجباری در نتیجه مناقشات مسلحانه ، بحران های سیاسی ، خشونت های اجتماعی ،تغییرات آب و هوایی و بلایای زیست محیطی با همه گیری بیماری کوئید 19 در جهان ، موجب سختی های بیشتری برای پناهجویان شد . در سال 2020 ، بیش از 160 کشور مرزهای خود را بستند و 99 کشور برای ورود و پذیرش پناهندگان استثنائاتی قائل شده اند.در عین حال قرنطینه های بلند مدت و محدودیت های ایجاد شده ، دسترسی پناهجویان به خدمات اولیه را با چالش های جدی روبرو نمود . 
در همین زمان و در شرایطی که مردم بسیاری ناگزیر از فرار از مرزها بودند ، میلیون ها نفر دیگر در کشورهای خود آواره شده اند. بحرانهای اتیوپی، سودان، کشورهای ساحل، موزامبیک ، یمن ، افغانستان و کلمبیا ، تعداد آوارگان داخلی را تنها در سال 2020به بیش از 2.3 میلیون نفر رسانده است.
جمهوری اسلامی ایران یکی از جمله بزرگترین کشورهای پناهنده پذیر در دنیاست که در طول بیش از 4 دهه میزبان میلیونها پناهنده و پناهجو از کشورهای همسایه با اکثریت غالب از افغانستان بوده است . کشوری که در طول سالها و در مسیر بحران های فزاینده امنیتی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی با فراز و نشیب های فراوان از جمله جابجایی های گسترده جمعیتی در داخل و خارج از مرزهایش روبرو بوده و این روند حتی در سالهای پس از استقرار دولت انتخابی از 2002 به این طرف و با وجود سرمایه گذاریهای عظیم مادی و معنوی از سوی کشورهای خارجی ادامه یافته و بعضا افزایش نیز یافته است و همچنان نیز شرایط امنیت نسبی برای ایجاد اعتماد عمومی برای بازگشت پایدار و یا جلوگیری از فرار مردم ایجاد نشده است . نا امیدی هایی که علیرغم آغاز و تداوم مذاکرات منطقه ای و بین المللی صلح با طرف های اصلی ایجاد و تداوم نا امنی ها یعنی گروه طالبان همچنان جمعیت بیشتری را روزانه از افغانستان بیرون می فرستد و پیش بینی می شود در صورت عدم دسترسی به صلح پایدار در افغانستان و یا تسلط کامل یا نسبی طالبان در این کشور، شاهد موج جدیدی از مهاجرت های اجباری به کشورهای همسایه از جمله ایران باشیم.
از سوی دیگر در سطح داخلی بحران های اقتصادی سالهای اخیر و کمبود شدید دسترسی به منابع مناسب بین المللی ، نگرانی های ناشی از شکاف اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی میان جامعه میزبان و مهاجر ، کمبود شدید امکانات زیر ساختی برای پاسخگویی به جمعیت رو به افزایش مهاجرینی که بیش از نیمی از آنان را زنان و کودکان با نیازهای خاص تشکیل می دهند و از همه مهمتر فقدان استراتژی مشخص و پایدار در سطح سیاست گذاری و برنامه ریزیهای کلان برای پاسخگویی مناسب به تمامی ابعاد پدیده مهاجرت و پناهندگی موجب بروز چالش هایی شده است که دغدغه های جدی را در کنار نارضایتی طرفین را به همراه آورده است.
روز جهانی پناهنده ، می تواند برای ما فرصتی باشد برای تامل بیشتر در موضوعی که از چهل و اندی سال تاکنون همواره در برنامه های کوتاه مدت و سیاستگذاریهای موقت جای داشته است بدون اینکه نگاهی به آینده و چشم اندازهای مترتب بر آن هم به دلیل توجه بیشتر به حقوق انسان هایی که در گذر زمان گریزی جز اسکان در سرزمین ما را نداشته اند و هم به دلیل رعایت ابعاد همه جانبه ای که مساله پناهندگان می تواند موثر در منافع و امنیت ملی باشد .

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/254919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت

کشف 5 تن خشکبار قاچاق از انباری در جنوب تهران

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است

توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد

رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند

کشف دو خودروی قاچاق به ارزش 150 میلیارد ریال در البرز

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

توقیف خودرو قاچاق 100 میلیاردی در مشهد

معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم

چک‌های 500 هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد

آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا