الگوریتم آمازون رانندگان سرویس تحویل کالای Flex را اخراج میکند
ایالات متحده آمریکا
بزرگنمايي:
ایرانیان جهان - برخی از رانندگان سرویس تحویل کالای Flex آمازون حتی بدون مرتکب شدن اشتباه، توسط الگوریتم از کار اخراج میشوند.
آمازون برای تحویل بهموقع کالا به خریدارانش، از سال 2015 میلیونها راننده را در سرویس Flex به خدمت گرفته است. این رانندگان با استفاده از اپلیکیشنی برای کار در این سرویس ثبت نام میکنند و میتوانند شیفت کاری، موقعیت مکانی و گزارش مشکلات را از طریق همین اپ تعیین کنند و به انجام برسانند. البته اتکای این سرویس به تکنولوژی به همین مقدار خلاصه نمیشود و ارزیابی عملکرد و حتی اخراج رانندگان را توسط الگوریتم انجام میدهد. بر اساس گزارشها، این سیستم میتواند کارگران را بدون هیچ دلیل مشخص یا درستی از کار اخراج کند. به گفتهی یکی از این رانندگان، رتبه او (بسیار عالی، عالی، متوسط یا در خطر) به خاطر پنچر شدن لاستیک ماشین و افتادن وقفه در کار تحویل کالا بهطور ناگهانی سقوط کرد. او موفق شد طی هفتههای بعد باز هم رتبهاش را به عالی برساند؛ اما در نهایت حساب کاربری او به خاطر نقض شرایط و قوانین آمازون بسته شد. راننده مذکور در مورد مشکل بهوجودآمده اعتراض خود را به شرکت اعلام کرد؛ اما آمازون حاضر به بازیابی مجدد حساب او نشد.
چرا استراتژی جدید روابط عمومی آمازون ناکارآمد است اطلاعات خرید کاربران، زیربنای کسبوکار بزرگ تبلیغاتی آمازون
در این شرایط، حتی اعتراض به اخراج نیز راه حال چندان مناسبی برای رانندگانی با وضعیت مشابه به نظر نمیرسد؛ چرا که برای انجام این کار نیاز به پرداخت مبلغ 200 دلار خواهد بود. به گفته یکی از رانندگان: «هر وقت مشکلی پیش بیاید، پشتیبانی به هیچ وجه پاسخگو نیست. در واقع شما در مقابل یک ماشین قرار گرفتهاید و حتی تلاشی هم از خودتان نشان نخواهید داد.» با وجود این مشکلات و به گفته یکی از مهندسان سابق شرکت، از این سیستم در تشکیلات آمازون بهعنوان موفقیت نام برده میشود و این مسئله را میتوان با تعداد رانندگانی که در Flex مشغول به کار هستند به سنجش گذاشت. در حال حاضر 4 میلیون راننده در سراسر دنیا اپلیکیشن Flex را دانلود کردهاند که 2٫9 میلیون نفر از آنها در آمریکا مشغول به کار هستند. در پنج ماه گذشته آمار دانلود این اپلیکیشن در آمریکا به 660 هزار نفر رسیده است. با وجود مشکلات رانندگان، سخنگوی آمازون، کیت کودرنا به بلومبرگ گفته که ادعای رانندگان در مورد رفتار نادرست شرکت و اخراج ناعادلانه، موردی است و بیانکننده نظر اکثریت رانندگان سرویس Flex نیست. به گفته آمازون، هزینه زیادی برای توسعه این تکنولوژی صرف شده است تا رانندگان بتوانند هر لحظه از شایستگی و سابقه خود مطلع شوند و شرکت نیز در مورد شکایات آنها تحقیق و بررسیهای لازم را انجام میدهد.
لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/256862/