ایرانیان جهان

آخرين مطالب

افشای مسیر آمریکا برای انتقال تروریست‌ها به یمن ایالات متحده آمریکا

افشای مسیر آمریکا برای انتقال تروریست‌ها به یمن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فارس / میهمان عراقی دومین ویژه‌برنامه شبکه المیادین برای سالروز پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه، مسیرهای آمریکا برای انتقال تروریستها از عراق و سوریه به یمن را فاش کرد و میهمان یمنی نیز فاش کرد صنعاء در نبرد سیف القدس نقش ایفا کرد.
شبکه خبری المیادین در دومین روز از ویژه‌برنامه «همپیمانان قدس»‌ (حلف القدس) برای پوشش سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سال 2006 (33 روزه)، میزبان صاحب‌نظران سیاسی در چند کشور منطقه بود.

ایرانیان جهان

بیروت؛ راهبرد فعلی دشمن، درگیر کردن اعضای مقاومت به مشکلات داخلی
الیاس فرحات کارشناس امور سیاسی منطقه در این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر وضعیت منطقه بعد از آنچه «بهار عربی» نامیده می‌شود، گفت، قدرت‌های بزرگ با این اتفاق، به گونه دیگری با مردم منطقه روبه‌رو شدند. خیزش‌های مردمی ظاهرش دموکراسی خواهی و آزادی‌طلبی بود اما آنچه عملا [به دلیل دخالت قدرتهای غربی] به دست آمد، آشوب و تخریب نهادها و زیرساخت‌ها بود. در بیشتر کشورهای عربی تظاهرات‌های خشمگینانه مردم برگزار شد و گاهی با خشونت هم همراه شد.. تنها منطقه‌ای که در آن اصطلاحا بهار عربی وارد نشد و باید می‌شد، فلسطین بود و این را کارشناسان در مجالی دیگر باید تحلیل کنند. 

ایرانیان جهان

فرحات درباره نقش حزب‌الله در سال‌های اخیر در منطقه نیز گفت، حزب‌الله در بلاد شام با القاعده مبارزه کرد. ظهور القاعده در سوریه از سال 2011 بعد از آنکه همه فشارها برای ساقط کردن دولت سوریه شکست خورد، نقطه عطف مهمی در رویدادهای سال‌های گذشته است. حزب‌الله وارد این نبرد شد و رؤیایی القاعده را بر باد داد و سرانجام در سال 2017 نسخه گروه‌های تروریستی را در لبنان و سوریه پیچید.
فرحات همچنین در پاسخ به اینکه دولت‌های غربی بعد از شکست در جنگ سی‌وسه‌روزه چه تغییری در راهبرد خود داده‌اند گفت، امروز کاملا روشن است و نیاز به تفسیر ندارد. درگیر کردن مقاومت لبنان در مشکلات داخلی لبنان و درگیر کردن اعضای مقاومت به مشکلات داخلی یکی از این راهبردهاست. بعد از پیروزی در جنگ 2006، ما شاهد گروههای مسلح تروریستی بودیم که وارد سوریه و لبنان کردند و بعد از آن وارد عراق و تلاش کردند وارد ایران کنند. استفاده از جنگ نسل پنجم که جنگ روانی از طریق رسانه است و همچنین محاصره اقتصادی و جنگ اقتصادی از دیگر راهبردهای دشمن علیه اعضای مقاومت است. تحریم‌های اقتصادی سلاحی است که آمریکا علیه خیلی از کشورها استفاده می‌کند... باید نگاه به ایران کرد چرا که ایران بیش از چهل سال است که تحریم است.
دمشق ؛ تکرار حاکم آمریکایی در عراق، در سوریه شکست خورد
«احمد مرعی» نماینده پارلمان سوریه در این برنامه درباره ده سال جنگ علیه سوریه گفت، هم مردم و هم رئیس جمهور سوریه نپذیرفتند که استقلال کشورشان زیر سوال برود، لذا توطئه علیه سوریه بیشتر شد و این توطئه را در قالب آنچه بهار عربی می‌نامند انجام دادند و این بار سوریه را از داخل هدف گرفتند و بافت اجتماعی جنگ اقتصادی آن را زدند تا نظام سیاسی و انسجام آن را از بین بروند... همه این تلاش‌ها برای این بود که سوریه به کشوری ضعیف در همه حوزه‌ها تبدیل شود. 
مجری المیادین گفت،‌ رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه گفته که آمریکا در سوریه شکست خورده است. احمد مرعی گفت، سوریه امروز بعد از ده سال توانسته حضور خود را در سطح تصمیم‌سازی در سطح منطقه تثبیت کند... دشمن در تکرار طرح پُل برمر [حاکم نظامی آمریکا در عراق پس از سقوط رژیم بعث] و تدوین قانون اساسی [آمریکایی] برای سوریه شکست خورده‌ است.
مرعی در پاسخ به این سوال که سوریه بعد از جنگ دیگر آن سوریه قبل نیست و تاوان سنگینی داده گفت، هر چند سوریه تاوان و هزینه سنگینی داده و در این هزینه برخی کشورهای منطقه و همچنین ترکیه در توطئه علیه سوریه نقش دارند، اما با گذشت ده سال از بحران و همه این اتفاقات می‌بینیم که سوریه توانست استقلال خود را حفظ کند و الان شاهد گفت‌وگوی سوری-سوری هستیم که به قانون اساسی سوری-سوری هم منتج می‌شود. 

ایرانیان جهان

غـزه؛ سیف القدس روند سازش را متوقف کرد
«حسام الدجنی» استاد دانشگاه الامه نیز در غزه در پاسخ به سوال مجری المیادین درباره اثر بهار عربی بر فلسطین گفت، مردم فلسطین هم از جمله ملت‌های دوستدار آزادی و استقلال هستند. اما آمریکا و اسرائیل آن [بهار عربی] را به فتنه‌های مذهبی و اختلافات داخلی، سیاسی و اجتماعی در کشورهای منطقه تبدیل کردند. همه اینها سبب شد تا مسئله فلسطین کم‌رنگ شود و از سویی دیگر تلاش کردند ایران را به جای اسرائیل دشمن و چالش بزرگ منطقه جلوه دهند. به همین دلیل کم‌کم منطقه شاهد سازش امارات و بحرین و سودان و مغرب بود و شاید برخی کشورهای دیگر نیز اقدام به این سازش کنند. به نظرم نبرد سیف القدس [حمایت مقاومت غزه از قدس] توقفی بر این روند قرار داد و نشان داد که این رژیم توان دفاع از خود را هم ندارد. اسرائیل کم‌تر از آن است که بخواهد کمکی به کشورهای سازشگر ارائه بدهد. اکنون سیف القدس نشان داد که فلسطین می‌تواند همه ملت‌ها و کشورها را متحد کند. حتی مردم کشورهایی که دولتهایشان اقدام به عادی‌سازی روابط با اسرائیل کردند از مقاومت و فلسطین حمایت می‌کنند و این به شکل نظری ثابت می‌کند که فلسطین همه امت را می‌تواند متحد کند. 

ایرانیان جهان

صنعاء؛ یمن در سیف القدس نقش ایفا کرد
«عبدالرحمن الاهنومی» سردبیر روزنامه الثوره یمن نیز در این برنامه در پاسخ به این سوال که اسرائیل در کجای ائتلاف علیه یمن است، گفت، رژیم صهیونیستی در برنامه‌ریزی توطئه علیه یمن حاضر است. ما یادمان نرفته که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در پی انقلاب سپتامبر از خطرناک‌شدن یمن به دلیل رسیدن انصارالله به سواحل غربی و حضورش در قدرت در صنعاء سخن گفت. اسرائیل در برنامه‌ریزی برای تجاوز به یمن حضور داشته و یکی از مشوق‌های جنگ علیه یمن است. امروز هر جا امارات در یمن هست، اسرائیل هم هست و مشخصا در سواحل شرقی و سواحل غربی و جزیره سقطری و میون و بِریم و باب المندب حضور دارد. و نشانه‌ها به ما می‌گوید که اسرائیل در نبرد سواحل غربی یمن از طریق تجهیزات و لجستیک حضور دارد. 

ایرانیان جهان

الاهنومی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع یمن و قدرت گرفتن انصارالله پس از بهار عربی و اینکه برخی انصارالله را متهم به توطئه می‌کنند، گفت، اگر تحولاتی که از آن زمان رخ داده به سود فلسطین نبود می‌شد چنین چیزی را گفت اما آنچه امروز در یمن رخ داده، بر خلاف اتفاقات سوریه و دیگر کشورهاست. نوک پیکان در اینجا به سوی فلسطین است. آنچه آن را بهار عربی می‌نامند، برای این به کار گرفته شد تا خاورمیانه جدید را که در جنگ 2006 علیه لبنان دنبالش بودند، متولد کنند. چون در آن جنگ شکست خوردند، سوریه را به این شکل هدف گرفتند. در یمن اتفاقاتی افتاد که به نفع این طرح نبود بلکه موضوع مقاومت را پررنگ و ریشه‌دارتر کرد. تا اینکه شما می‌بینید که در نبرد سیف القدس یمن چگونه تأثیرگذار بود و سید عبدالملک بدرالدین الحوثی در تماس دائم به مقاومت فلسطین بود و در این خصوص هنوز اموری هست که اعلام نشده است و یمن هم در نبرد سیف القدس نقش ایفا کرد. 
بغداد؛ افشای مسیر انتقال تروریست‌ها از سوریه و عراق به یمن
عباس العرداوی پژوهشگر مرکز «هدف» برای مطالعات امنیتی و سیاسی نیز در این برنامه گفت، دولت‌های متجاوز در یمن امروز به دولت‌های سازشگر تبدیل شده‌اند تا منطقه را به زانو در آورند چون با فشار نظامی نتوانستند آمدند روند عادی‌سازی [سازش] را شروع کردند. اگر در لبنان پیروزی به دست نیامده بود سوریه نیز پیروز نمی‌شد و آنها اگر در یمن موفق شده‌ بودند در عراق نیز موفق می‌شدند و اگر در این نبردها پیروز می‌شدند به روند سازش سیاسی روی نمی‌آوردند... الان پایگاه‌های امروز آمریکا در غرب و شمال عراق و همچنین پایگاه‌های شرق سوریه و در تنف (جنوب شرق سوریه نزدیک مرز اردن) مأموریت امروزشان انتقال جنگجوها به یمن است. می‌پرسید چگونه، باید بگویم از طریق انتقال افراد از اروپا به ترکیه و از آنجا به سوریه و عراق و منطقه که دیگر تاب حضور اینها را ندارد (و استقرار برایشان سخت است) انتقالشان الان دارد از طریق گذرگاه جریشان [در مرز عراق با کویت که تحت کنترل آمریکاست] به مقصد پایگاه‌هایی در داخل عربستان و برخی کشورهای خلیج [فارس] انجام میشود و از آنجا از راه‌های دریایی به یمن منتقل می‌شوند. 

ایرانیان جهان

العرداوی همچنین با اشاره به اتفاقات سوریه در قالب بهار عربی گفت، برای عراق اینطور طراحی کرده بودند که بخشی از استان نینوی با دیرالزور در سوریه را به یک منطقه تبدیل کنند اما عراقی‌ها با الحشد الشعبی عمر این تروریسم داعشی را کوتاه کردند و این معادله را بر هم زدند.
تهران ؛ هدف گرفتن عراق، سوریه، لبنان و یمن به دلیل عضویت آنان در محور مقاومت است
حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران هم از تقابل محور مقاومت با تروریسم در منطقه گفت، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران این را بازتعریف کرد که ایران کیست و دوستانش کیست... لذا دولت‌های غربی از ابتدا تلاش کردند که ایران و متحدانش را عزل یا منزوی کنند. محور مقاومت امروز با تکیه بر ایران و دیگر اعضایش مقابل طرح آمریکا در منطقه و جنگ‌هایی که بر منطقه تحمیل شده ایستاده است... هدف گرفتن سوریه، عراق، یمن و لبنان همه اینها به این دلیل است که عضو محور مقاومت هستند و در مقابل طرح سلطه بر منطقه ایستاده‌اند. اگر این کشورها محور را رها کنند، همه امورشان درست می‌شود و دیگر هدف قرار نمی‌گیرند... همانطور که رهبر انقلاب گفت، اگر ایران مقابلشان نمی‌ایستاد باید در شهرهای خودش با آنان مقابله می‌کرد. 
احمدیان از اهرم فشارهای اقتصادی نیز گفت، انتقال از فشارهای نظامی به فشارهای اقتصادی به دلیل شکست آمریکا در آن حوزه بود و امروز این فشارهای اقتصادی هم در حال شکست خوردن است. ما دیدیم که این فشار بر سوریه از طریق قانون تحریمی سزار وارد شده و لبنان هم تحت تحریم آمریکاست. آمریکا پیش از این هم از طریق گروهکهای مسلح در حال تقابل غیرمستقیم با محور مقاومت است. 

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/257331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد