ایرانیان جهان

آخرين مطالب

برگزیدگان چهارمین جایزه مریم میرزاخانی معرفی شدند معاونت امور زنان و خانواده

برگزیدگان چهارمین جایزه مریم میرزاخانی معرفی شدند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - در این مراسم معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه مریم میرزاخانی دانشمندی بزرگ بود که به عنوان یک شاخص به حساب می‌آید، گفت: زنان در حوزه‌هایی که مسئولیت قبول کردند، خوش درخشیدند.

در این مراسم معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه مریم میرزاخانی دانشمندی بزرگ بود که به عنوان یک شاخص به حساب می‌آید، گفت: زنان در حوزه‌هایی که مسئولیت قبول کردند، خوش درخشیدند.
دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم؛ جایزه مریم میرزاخانی، گفت: دانشگاه کانون زنده و حیات بخش و دارای راهکار برای حل مسائل است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد زیرا توسعه علم و فناوری از مهمترین جهت گیری های کشور است. ایران به توسعه نمی رسد مگر آنکه به توسعه علمی دست یابد و توسعه علمی و فناوری محقق نمی شود مگر اینکه به دانشگاه ها اهتمام ویژه ای شود .
وی بزرگداشت و الگوسازی برای شخصیت های علمی در حوزه های مختلف را سنتی نیکو و ارزشمند خواند و با اشاره به بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی گفت: پروفسور مریم میرزاخانی دانشمندی بزرگ در سطح علمی و بین المللی بود، به لحاظ رفتار و اخلاق انسانی در عمر کوتاه پربرکت خود، شاخص به حساب می آمد و به عنوان یک زن با فهم مسائل جهان پیرامونی خود بر آورده های جهانی و علمی افزود. بنابراین لازم است که برای ایشان مراسم بزرگداشت برگزار شود .
دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه زنان کشور در همه حوزه ها موفق عمل کرده اند به تمام کسانی که مفتخر به دریافت این جایزه شده اند تبریک گفت و افزود: اطمینان دارم که زنان کشور می توانند در همه حوزه های علمی، ورزشی و کارآفرینی به الگو مبدل شوند .
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اعطای جایزه کارآفرینی به یک زن در این مراسم، گفت: کارآفرینی کاری با ریسک بالاست که شجاعت ویژه ای در تصمیم گیری ها می طلبد و زنان برجسته کشور در سطح شرکت های دانش بنیان و کارآفرین دستاوردهای برجسته ای داشتند .
وی با بیان اینکه امروز 25 درصد مدیریت کشور در دست زنان است و 30 درصد اساتید و هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهد،‌گفت: به عنوان مدیری که ناظر بر عملکرد مدیران ارشد کشور هستم شهادت می دهم زنان در حوزه هایی که مسئولیت قبول کردند، خوش درخشیدند . امروز ما معاون وزیر و سفیر زن داریم که در ماموریت های خود کارنامه مثبتی به ثبت رسانده اند .
دکتر جهانگیری افزود: پرفسور میرزاخانی در حوزه ریاضیات کار می کرد اما به اعتبار نقش ایشان روز تولدشان بعنوان روز زن و ریاضی در جهان نامگذاری شد. او حس وطن پرستی و تعلق به سرزمین بالایی داشت و می خواست که فرزندش شناسنامه ایرانی داشته باشد و دولت و مجلس قانونی تصویب کردند که فرزندان مادران ایرانی بتوانند تابعیت ایرانی بگیرند. این قانون باعث شد که بسیاری از افراد محروم جامعه بتوانند برای فرزندانشان شناسنامه ایرانی بگیرند و تابعیت ایرانی داشته باشند .
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط دشوار سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی کشور برگزاری این بزرگداشت ها امید به آینده و اعتماد افراد را به خود و جامعه افزایش می دهد تصریح کرد: چهره های سرشناس و الگو باعث می شود مردم به این نتیجه برسند که در مشکلات هم می توان به قله ها دست یافت .
وی گفت: وقتی یک نابغه و نخبه به دلیل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت انگیزه هایی در جامعه به وجود آمد و خیرینی به میدان آمدند تا با سرمایه گذاری در مناطق محروم یا مراکز درمانی کمک کنند تا نخبگان شناسایی شده و یا بیماری های خاص از میان برود تا از فرزندان کشور حمایت و حفاظت شود .
دکتر جهانگیری در پایان افزود: نباید از نقش پدران، مادران، همسران و فرزندان سرآمدان و دانشمندان کشور غفلت کرد. برخی از آنها حاضر نشدند که کمترین امتیازی از قبل فرزندان خود بدست آورند بلکه آن را به فرصتی برای کشور تبدیل کردند .
مشکلی برای انتخاب زنان در جایگاه‌های وزیر و استاندار نخواهیم داشت
دکتر معصومه ابتکار نیز در اختتامیه این جشنواره با برشمردن زمینه‌های همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خوشحالیم که می توانیم در چنین جشنواره هایی از زحمات بانوان توانا و دانشمند کشور قدردانی کنیم. دولت یازدهم و دوازدهم مسیری راهبردی و مبتنی بر عدالت جنسیتی را در مراحل گوناگون توسعه پایدار و سیاست گذاری های مدیریتی کشور فراهم کرده است .
وی افزود: اکنون تعداد مدیران زن کشور که در این نظام دانشگاهی درس خوانده و تلاش کرده اند در جایگاههای مدیریتی از حدود 5 درصد در سال 92 با سیاستگذاری درست و برنامه های آموزشی به بیش از 25 درصد رسیده است .
دکتر ابتکار تصریح کرد: امروز دیگر مشکلی از نظر انتصاب مدیران زن در عالی‌ترین جایگاه ها در حد وزیر نخواهیم داشت همچنین در سطوح مختلف استاندار و رئیس دانشگاه چرا که به اندازه کافی زنان مدیر تربیت و آموزش دیده اند .
وی با یادآوری حمایت وزیر علوم در زمینه های مختلف از جمله ابلاغ بخشنامه در حمایت از اساتید و اعضای هیات علمی که دارای فرزند بوده اند، گفت: این موضوع گام مهمی برای جامعه دانشگاهی است تا زنان همزمان بتوانند بین کار و خانواده تعادل برقرار کنند و پیشرفت و رشد علمی و سیاسی و اقتصادی خود را همزمان با نقش آفرینی در جمع اعضای خانواده پیش ببرند .
وی به ابلاغ بخشنامه‌ای توسط وزیر علوم اشاره داشت که به موجب آن اعضای هیأت علمی که صاحب فرزندا شوند می‌توانند از امتیازات خاص استفاده کنند .
ابتکار با تاکید بر اینکه هم در بحث مدیریتی و هم در بحث حضور در عرصه های فناوری، زنان حضور برجسته ای دارند، افزود: به طوری که این حضور از 27.5 در سال 2019 به 31.5 در سال 2021 افزایش یافته است. ضمن اینکه زنان در شرکت‌های دانش بنیان هم حضور پررنگی دارند و سیاستگذاری های دولت و بخش خصوصی در این زمینه موثر بوده است .
معاون رئیس جمهوری یادآور شد: پایه‌گذاری جایزه مریم میرزاخانی و همچنین پایه‌گذاری جایزه پروانه فرزانه از فعالان عرصه علمی کشور که همانند پروفسور مریم میرزاخانی به رغم عمر کوتاه خود، همانند ستاره درخشانی در سپهر علمی جهان درخشید، کار ارزنده ای است که امیدوارم تداوم یابد .
وی با بیان اینکه مرحوم "فرزانه" از اساتید دانشگاه و فعالان عرصه علمی کشور بود که در زمانی کوتاه خدمات علمی چشمگیری داشت، خاطر نشان کرد: جایزه پروانه فرزانه در عرصه زیست فناوری اعطا می شود .
وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بسیار مهم است که به صورت تخصصی بخصوص در عرصه زیست فناوری و بیوتکنولوژی هم به این جوایز توجه کنیم، اظهار داشت: ما در افزایش تعداد اعضای هیأت علمی خانم، رشد خوبی داشته‌ایم و در شرکت‌های دانش بنیان نیز حضور خانم‌ها رشد داشته است .
ابتکار با اشاره به اعطا جایزه یونسکو در این جشنواره، توضیح داد: از ابتدا این رویکرد بوده که جایزه میرزاخانی یک جایزه بین المللی باشد و یونسکو در این کار مشارکت داشته باشد که خوشبختانه امروز اعلام شد که 2 جایزه این جشنواره از سوی یونسکو اعطا می‌شود و امیدوارم وزارت علوم در فرصت باقی مانده اقداماتی انجام دهد که این جایزه را به طور کامل بین المللی شود؛ یعنی هم جایزه ملی باشد و هم بین المللی تا نشان دهنده رشد کمی و کیفی توانمندی علمی زنان ایران باشد .
30 درصد اعضای هیات علمی خانم ها هستند
همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با تاکید بر ضرورت تقدیر از زنان دانشمند کشور، گفت: این جشنواره بخشی از کار‌های بزرگی است که برای توسعه موفقیت‌های بانوان اندیشمند انجام می‌شود و باید همه تلاشمان را به کار گیریم تا توسعه یابد .
منصور غلامی افزود: بیش از 50 درصد دانشجویان کشور از دختران و 30 درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها نیز خانم ها هستند و به عنوان نخبه‌های جامعه خوش درخشیده اند .
غلامی ادامه داد: 59 و نیم درصد داوطلبان کنکور امسال دختران و 40 درصد پسران بودند و این نشان میدهد فضا در جامعه و خانواده‌ها حامی تحصیلات عالیه زنان است .
غلامی در پایان یادآوری کرد: بیش از 50 درصد دانشجویان و 30 درصد استادان را خانم‌ها تشکیل داده اند. نخبگان بسیاری از دختران در دانشگاه‌ها درخشیده اند .
اسامی برگزیدگان چهارمین جایزه مریم میرزاخانی در حوزه علم و تلاش به شرح زیر است :
دکترسپیده خوئی، استاد گروه علوم پایه پردیس علوم دانشگاه تهران علمی-علوم پایه، 40-65 سال
دکتر سمیرا محمدی یگانه، دانشیار دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علمی – علوم پایه، زیر 40 سال
دکتر نهله غروی نائینی، استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس علمی- علوم انسانی، بالای 65 سال
دکتر فتحیه فتاحی زاده، استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه الزهراء (س) علمی- علوم انسانی، 40-65 سال
دکتر محدثه معینی فر (شایسته تقدیر)، استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی علمی- علوم انسانی، زیر 40 سال
دکتر پروین میرمیران، استاد دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علمی- علوم پزشکی، بالای 65 سال
دکترمنصوره موحدین، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس علمی- علوم پزشکی، 40-65 سال
مریم غلامی، دانشجوی دکتری تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد علمی- علوم پزشکی، زیر 40 سال
دکتر زهرا نصیری قیداری، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف علمی- فنی و مهندسی، 40-65 سال
دکتر سارا درباری کوزه کران، دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس علمی- فنی و مهندسی، زیر 40 سال
دکتر ملیحه عباسعلی پورکبیره، استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران علمی- کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست، بالای 65 سال
دکتر پرستو پور عاشوری نودهی، دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان علمی- کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست، 40 تا 65 سال
دکتر لعبت تقوی، دانشیار دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات علمی- کشاورزی، دامپزشکی و محیط زیست، زیر 40 سال
دکتر فاطمه مهدی زاده سراج، استاد گروه معماری – مرمت دانشگاه علم و صنعت ایران علمی- هنر و معماری، 40 تا 65 سال
دکتر مهشید قربانیان، استادیار گروه شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران علمی- هنر و معماری، زیر 40 سال
دکتر فروغ اسرافیلیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، روان شناس و مشاور اجتماعی
فریده پهلوانی، نویسنده و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش اجتماعی
دکتر ندا شفیعی فعال رسانه ای و ارتباطات اجتماعی اجتماعی
المیرا کیومرثیان، کارآفرین جوان اجتماعی
دکتر سیما رأفتی، عضو هیأت علمی انیستیتو پاستور ایران جایزه پروانه فرزانه
دکتر سمیرا محمدی یگانه، دانشیار دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایزه یونسکوتک
دکتر زهرا نصیری قیداری، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف جایزه یونسکوتک
در بخش "سرآمدان" این جشنواره نیز خانم ها :
منیره گرجی، قرآن پژوه و تنها نماینده زن مجلس خبرگان قانون اساسی، دکتر مه لقا ملاح، فعال محیط زیست و دکترمعصومه پیرانی، همسر شهید جهاد علمی داریوش رضایی نژاد معرفی شدند .
همچنین معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، لوح تقدیری به دکتر اسحاق جهانگیری به خاطر حمایت از فرصت ها و طرح های مربوط به زنان در دولت دوازدهم اهدا کرد .

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/259095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم