ایرانیان جهان

آخرين مطالب

آمادگی ژاپن برای بهره‌برداری از احیای توافق هسته‌ای ایران آسیا

آمادگی ژاپن برای بهره‌برداری از احیای توافق هسته‌ای ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حتی در دوران دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا زمانی که دولت این کشور به‌ طور یک‌جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها را مجدد اعمال کرد، کشور ژاپن ارتباط دوستانه خود را با ایران حفظ کرد. در صورت احیای توافق هسته‌ای یا همان برجام در هفته‌ها یا ماه‌های آتی، شرکت‌های ژاپنی جهت سرمایه‌گذاری و ارتباطات اقتصادی در این فضای جدید به صورت ویژه از موقعیت خوبی برخوردار هستند. براساس یادداشتی که در خبرگزاری SNA ژاپن منتشر شده، روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن از سال 1929 برقرار شد و دو کشور در سال 2019 جشن نودمین سالگرد آن را گرفتند. ایران به عنوان سومین منبع تامین‌کننده نفت ژاپن و با 85 میلیون نفر جمعیت همواره به عنوان یک شریک اقتصادی قابل توجه برای ژاپنی‌ها درنظر گرفته شده و ایرانی‌ها همواره از حضور این کشور غیراروپایی پیشرفته استقبال کرده‌اند. باتوجه به شرایط ویژه ژاپن در نزدیکی روابط با ایالات متحده امریکا، روابط بین توکیو و تهران بعد از انقلاب اسلامی ایران باقی ماند و تبادلات تجاری دوجانبه در سال‌های بعد از انقلاب قابل توجه بود، اما وقتی که برجام منعقد شد چشم‌انداز توسعه بیشتر روابط نمایان گردید. شرکت‌هایی همچون میتسوبیشی و یاماها به بازار ایران ورود کردند و بسیاری دیگر تمایل خود را در این زمینه نشان دادند، اما درست زمانی که ترامپ در سال 2016 در امریکا به قدرت رسید و به ویژه زمانی که این کشور از برجام خارج شد و تحریم‌های فلج‌کننده‌ای را در ماه مه ‌2018 علیه ایران وضع کرد، این نقطه عطف مثبت پس از مدتی به تغییر گرایید. حجم صادرات ژاپن به ایران در سال 2017 نزدیک به یک میلیارد دلار بود که در سال 2019 این رقم به 66 میلیون دلار رسید که نشان از کاهش 93درصدی دارد! اما با وجود اینکه تجارت دوجانبه در این مقطع ناامید‌کننده بود، ارتباطات دیپلماتیک فی‌مابین ادامه یافت. در سال 2019 نخست‌وزیر وقت ژاپن شینزو آبه به تهران سفر کرد و این اولین حضور بالاترین مقام اجرایی ژاپن بعد از 41 سال در ایران بود. همچنین رییس‌جمهور روحانی بعد از 19 سال اولین رییس‌جمهوری از ایران بود که به ژاپن رفت. البته هفته‌های بعد ویروس کرونا در سطح جهان همه‌گیر شد و دولت‌ها را درگیر اقدامات متقابل نسبت به این همه‌گیری کرد. همچنین شینزو آبه، نخست‌وزیر وقت ژاپن با تلاش‌هایی در جهت کاهش تنش‌ها بین ایران و غرب در راستای منافع ملی ژاپن برای مدت‌ها به دنبال میانجیگری بین تهران و واشنگتن بود. او حتی با یک طرح پیشنهادی تهاتری در تابستان 2019 با این هدف که سویا و حبوبات امریکایی از طریق ژاپن به ایران برسد و به ازای آن ژاپن نفت خام از ایران دریافت نماید به میز مذاکره با رهبران ایران آمد. این طرح از میز کار خارج نشد و آبه حتی سعی کرد بین ایران و امریکا با انتقال پیام میانجیگری کند اگرچه این تلاش میانجیگری ژاپن با پاسخ قاطع رهبر ایران مواجه شد.
رهبر ایران در جریان سفر آبه به تهران به او گفت: من حتی ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌دانم و هیچ پاسخی نه الان و نه در آینده به او ندارم. ژاپن کشور مهمی در آسیا است و اگر این کشور می‌خواهد روابط خودش را با ایران تقویت نماید باید موضعی با ثبات مانند برخی دیگر از کشورها اتخاذ نماید، اما در دوران همه‌گیری ویروس و انتقال قدرت از آبه به یوشیهیده سوگا ارتباطات دو کشور کمی آهسته شد اما متوقف نگردید. در یک اقدام بشردوستانه، توکیو 24 میلیون دلار در ماه مارس 2020 به عنوان کمک پزشکی علیه همه‌گیری ویروس کرونا به ایران اهدا کرد. دولت ژاپن همچنین درخصوص احیای برجام از هیچ تلاشی دریغ نکرده است. به ‌طور مثال کازو توشی آیکاوا سفیر سابق ژاپن در ایران به تازگی گفته است: ژاپن از برجام حمایت می‌کند. ما امیدواریم تلاش‌های مقامات مسوول درخصوص احیای برجام زودتر به نتیجه برسد و هر کاری لازم باشد من انجام می‌دهم. همچنین ما آماده انتقال تجربیات ژاپن در زمینه حفاظت از امنیت تاسیسات هسته ایران هستیم. توکیو همچنین موضع دوستانه خود را پس از انتخاب ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور منتخب ایران اعلام کرد. کاتسانوبو کاتو دبیر کابینه دولت ژاپن هدف این کشور درخصوص عمق بخشی روابط با ایران در دوره جدید ریاست ‌جمهوری را در یک نشست خبری تشریح کرد و گفت: ثبات و پایداری منطقه خاورمیانه از اهمیت بالایی برای ژاپن برخوردار است. هم‌اکنون با حضور بایدن در کاخ سفید امیدها برای احیای توافق هسته‌ای در هفته‌ها یا ماه‌های آتی بیشتر شده و بسیاری از دلایل وجود داد که ارتباطات اقتصادی تهران و ژاپن به حجم بالاتری برسد. ایران نیز از سرمایه‌گذاری این کشور آسیای شرقی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خود استقبال می‌کند و در این زمینه شرکت‌های ژاپنی مهارت و تخصص لازم را برای ورود به این عرصه دارند. صنعت دیگری که می‌تواند مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی باشد صنعت خودروسازی است. اما ترمز اصلی در این مسیر نگرانی‌هایی درخصوص عدم پایداری روابط تهران و غرب در آینده است که ممکن است بر اثر تنش‌ها در منطقه مجدد افزایش یابد که در این زمینه سختی انتقال پول و مبادلات بانکی با ایران می‌تواند مشکل‌ساز باشد، لذا شرکت‌های ژاپنی نمی‌خواهند تجربه‌ای که پس از خروج امریکا از برجام اتفاق افتاد مجدد برای آنها رخ دهد. به هر صورت، سخنان سفیر سابق ژاپن، میتسوگو می‌تواند در این دوره روشن‌بخش این مسیر باشد. او گفته است: کمپانی‌های ژاپنی به آینده ایران امیدوار هستند و همچنان در این کشور باقی مانده‌اند. ژاپنی‌ها می‌توانستند پس از خروج امریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید، ایران را ترک کنند و خرید نفت ایران را کلا متوقف نمایند همان‌طورکه بسیاری از شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند که نمی‌خواهم اینجا اسم بیاورم اما این شرکت‌های ژاپنی هستند که باقی مانده‌اند.
مترجم: الهام شاهی‌دشت

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/259496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری