ایرانیان جهان

آخرين مطالب

حناچی در برنامه تهران 20

انضباط در ساخت و ساز وجه تمایز این دوره مدیریت شهری بود شهرداری تهران

انضباط در ساخت و ساز وجه تمایز این دوره مدیریت شهری بود
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - شهر: شهردار تهران می‌گوید: انضباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی، وجه تمایز این دوره از مدیریت شهری با سایر دوره‌های گذشته است.

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران امشب -5 مرداد 1400- با حضور در برنامه زنده تهران 20- گزارشی از عملکرد چهار ساله مدیریت شهرداری کرد و گفت: این دوران بسیار زود گذشت؛ اما دوران خیلی سختی بود. در واقع سخت‌ترین دوره در دوران معاصر بود هم تحریم های ظالمانه تاثیر خود را داشت و هم به پاندمی کرونا برخورد کردیم. هر 2 مورد برای شهرداری‌ها یعنی کاهش درآمد و افرایش هزینه‌ها.
او با بیان اینکه در 9 مورد گزارش به شهروندان ارایه می‌شود، توضیح داد: من جزو کسانی بودم که از دهه 70 نظام مدیریت شهری را نقد میکردم. نخستین محوری که درباره آن تلاش زیادی شد و شاید وجه امتیاز این دوره با دوره‌های پیش از خودش است، انظباط ساخت و ساز و بهسازی کالبدی است.
حناچی ادامه داد: در این حوزه تلاش شد تا با هوشمندسازی کامل تمام فرایندهای شهرسازی از اعمال سلیقه شخصی جلوگیری شود، میثاق نامه ای به نام طرح جامع و طرح تفصیلی وجود دارد که هرچند ممکن است دارای اشکال باشد اما بودنش بهتر از نبودش است.
به گفته شهردار تهران؛ این گزارش مقایسه سال‌های 1391 تا 1395 با 1396 تا 99 است. در این دوره 64 درصد از متراژ صادره پروانه های مسکونی کاهش یافت، در سال های 91 تا 95 181 میلیون متر مربع پروانه مسکونی در تهران صادر شد. که این دوره 66 میلیون متر مربع با کاهش 70 درصدی زیربناهای تجاری از 5.3 میلیون متر مربع به 1.7 میلیون متر مربع رسیده که نتیجه تلاش این دوره است.
حناچی با بیان اینکه فقط بخش مسکونی 181 میلیون مسکن معادل یک ملیون واحد داخل تهران است، گفت: یعنی ظرفیت پذیری سه میلیون نفر که خدمات و زیرساخت‌ها تهران ندارد و فراهم‌ نشده است. باید به طور طبیعی رشد را تهران داشته باشیم و اعمال سیاست های پر فشار برای توسعه بخش های مسکونی خارج از طرح تفصیلی می‌تواند مشکلات زیادی به بار بسازد یکی از تبعات آن ترافیک و آلودگی است.
او ادامه داد: در طرح تفصیلی تاکید شده که تناسب بارگذاری جمعیت با خدمات با هم دیده شود و برای دوره های 10 ساله به تصویب می‌رسد ،اگر بیشتر از آن حرکت کنیم مانند یک آدم ناقصل‌الخلقه‌ای می ماند که دست ها یا پاهایش سر جای خودش نیست؛ اما در سال‌های 96 تا 99 آمار ساخت و سازه ها تقریبا بر اساس طرح تفصیلی است.
حناچی گفت: در این دوره کاهش 63 درصدی پروانه‌های مغایر با دستور نقشه و کاهش 87 درصدی بلند مرتبه‌سازی داشتیم و حد فاصل 91 تا 95، 567 پروانه بلندمرتبه سازی صادر شده که عمدتا در مناطق یک، 2 و سه بوده که 70 فقره کاهش پیدا کرده است.
شهردار تهران افزود: در این دوره پروانه بلندمرتبه به معنای بالای 12 طبقه داده نشد، در این دوره نوسازی میانگین یک شش دهم میلیون مربع سالانه به شکل زیربنا در بافت فرسوده انجام شد و 14 هزار 347 پلاک، همچنین 122 هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سال‌های 97 تا 99 و تبدیل آن 114 هزار متر مربع به فضای شهری انجام شد.
شهردار تهران با بیان اینکه در بافت فرسوده کاهش صدور پروانه نداشتیم، افزود: پیمانکاران بدشان نمی‌آید که مساحت بزرگی را شهر را تجهیز کارگاه کنند، اما در این دوره بچینگ و محوطه کارگاهی میدان هفت تیر با خاتمه کار کارگاهی جمع شد. شهر مکانی برای زندگی است و مردم باید بتوانند در شهر زندگی ‌کنند و اولویت آن از همه چیز بیشتر است.
حناچی به توسعه فضای عمومی شهر اشاره کرد و افزود: از طریق احداث میدانگاه‌ها در این مسیر در حال حرکت هستیم به طوری که امام خمینی به زودی افتتاح خواهد شد و بخش عمده‌ای از آن به پیاده تبدیل می شود و مسیر سواره هم از سه طرف وجود دارد؛ اما ترافیک به حداقل می‌رسد، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) و میدانگاه امیرکبیر، دولاب، بریانک هم از دیگر اقدامات در این بخش هستند.
او؛ آزاد سازی 1394 هکتار از اراضی حریم سال که معادل 66 رسد است در سال های 92، 197 هکتار بوده و در سال 1399، 2 هزار و 688 هکتار بوده است. حریم از حرمت میاید و باید حفاظت شود اما به واسطه اینکه خارج از تهران است ممکن است در صورت نبود نظارت کافی، رخدادهایی بی افتد. تلاش کردیم برای کنترل حریم شهر تهران و در این مسیر یک هزار 394 هکتار را آزاد کردیم که در تصرف بوده است. حریم پایتخت بزرگ است و باشهرهای کوچک اطراف درگیر است آن جیزی حریک درجه یک تهران بوده و آزادسازی شده است بیش از 6 هزار کیلومتر مربع است.
شهردار تهران به توسعه کمربند سبز تهران اشاره کرد و توضیح داد: کمربند سبز تهران از 40 هزار و 132 هکتار به 43 هزار و 852 هکتار رسید که عمدتا در در ارتفاعات شمالی است. البته توسعه این بخش، از قدیم هم انجام شده است در سال 1396، 2 هزار و 226 هکتار و در سال 1399، مساحت کمربند سبز تهران هم به 43 هزار و 852 هکتار رسید. همچین 2 هزار و 300 عدد هم تعداد بوستان‌های شهر تهران است.
شهردار تهران در ادامه گفتگوی خود با «تهران بیست» گفت: در این دوره از مدیریت شهری فاصله شمال و جنوب در شهر را از طریق افزایش هزینه کرد در مناطق جنوبی کاهش دادیم البته از مناطق شمالی چیزی نکاستیم اما میزان اختصاص بودجه در مناطق جنوبی را قدری بالا بردیم همچنین در این دوره اجرای پروژه های توسعه محلی با اولویت محلات کم برخوردار و مناسب سازی شهر برای همه اقشار و توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی از مهمترین محورهای اقدامات ما بوده است.
او تاکید کرد: افزایش هزینه کرد اعتبار در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی از 65 صدم درصد در سال 95 به 1.31 صدم در سال 99 افزایش یافته است که روی نمودار هم این را پیاده کرده ایم. یعنی نسبت 45 به 55 را عکس کردیم و الان نسبت هزینه کرد 45 در مناطق شمالی و 55 مناطق جنوبی است. 
او افزود: در این دوره 2 هزار و 907 پروژه توسعه محلی که 89 درصد آن در مناطق کم برخوردار بوده است با هزینه بالغ بر 3500 میلیارد تومان انجام شد که 720 مورد آن به اتمام رسیده است. این پروژه ها کوچک مقیاس و با درخواست مردم انجام شد و رضایت مندی مردم را به همراه داشت.
حناچی گفت: در این دوره بخشی از اعتبار شهرداری را به این پروژه ها اختصاص دادیم. در هر منطقه تهران که شما بروید مردم مشکلات ویژه ای است. مثلا در خیابان ستارخان که من هم آنجا زندگی می کنم در خیابان ذوالفقاری آن بخش از خیابان که سایه داشت پیاده رو نداشت و مردم برای حرکت در سایه مجبور بودند در خیابان و سواره رو تردد کنند که مشکل ایجاد کرده بود و درخواست مردم این بود که آنجا پیاده رو ساخته شود.
شهردار تهران افزود: با مالک بزرگ که سرتاسر خیابان را داشت توافق کردیم و از آنجا عقب نشینی کرد و آنجا الان تبدیل به منطقه امن و قابل استفاده برای پیاده روها شده است. در تمام شهر از این جنس مشکلات هست که با هزینه کم می توان انجام داد و رضایتمندی مردم را کسب کرد. 
شهردار تهران در ادامه گفت: در دوره پنجم مدیریت شهری در زمینه توسعه دسترسی به حمل و نقل عمومی ، 40 کیلومتر مسیر مترو به بهره برداری رسید و تعداد ایستگاه های مترو از 109 به 137 ایستگاه رسید. ساخت برخی از این ایستگاه ها از قبل شروع شده بود ولی پیشرفت فیزیکی پایینی داشت در این دوره تکمیل شدند.
حناچی ادامه داد: در ایستگاه های مترو 50 درصد به بخش سیویل اختصاص دارد و 50 درصد نصب تجهیزات است خیلی از اینها خیلی ها در بخش سیویل هم قابلیت بهره برداری نداشت. البته هیچ کدام از اینها صفر تا صد در این دوره ساخته نشده است اما مشخص است که هر ایستگاه چقدر پیشرفت فیزیکی داشته است.
شهردار تهران گفت: مثلا در خط سه در ایستگاه اقدسیه که اخیرا افتتاح شد در ابتدای دوره، پیشرفت سیویل 69 درصد و تجهیزات 25 درصد بوده است یا ایستگاه مهدیه 74 درصد در بخش سیویل پیشرفت داشت که امروز به بهره برداری رسیده است. در خط سه و چهار مترو فاز توسعه غربی و توسعه خط 6 و 7 و همچنین توسعه مسیر فرودگاه امام تا پرند هم در دستور کار قرار دارد. 
او در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه میادین میوه و تره بار در شهر اشاره کرد و گفت: اتصال محلات به میادین و بازارها در این دوره از 57 درصد به 64 درصد رسیده است. در ارزیابی های ما معلوم شده است که مردم از میادین میوه و تره بار رضایت دارند چون اقلام را 40 درصد ارزان تر در اختیار مردم قرار می دهند و دولت هم از طریق میادین برخی کالاهای استراتژیک را توزیع می کند.
حناچی به اهتمام مدیریت شهری در دوره پنجم به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی برای معلولان حرکتی اشاره کرد و گفت: اتمام مناسب سازی 400 هکتار بوستان و آغاز عملیات مناسب سازی 178 هکتار هم در دستور کار بوده است.
او ادامه داد: ما یک راهبردی را برای دوستان تعریف کرده ایم و این که هر جایی که فضای عمومی است باید برای معلولان حرکتی مناسب سازی شده باشد در درجه اول پارک ها و ساختمان های عمومی و جاهایی که مردم زیاد از آنها استفاده می کردند در دستور کار قرار گرفت. و هم اکنون مناسب سازی 115 بازار معادل 43.5 درصد انجام شده است و از سوی دیگر احداث مکان جدید منوط به مناسب سازی بود. 161 کیلومتر پیاده رو در شهر مناسب سازی شد. 
او گفت: در این دوره از مدیریت شهری اولویت حمل نقل ریلی به بزرگراهی را در دستور کار قرار دادیم بخش بزرگراهی را حذف نکردیم ولی وقتی شعار "شهر انسان گرا" را دادیم باید این را در عمل هم ببینیم بر همین اساس در این دوره افزایش 3.7 برابری هزینه های صورت گرفته در شبکه مترو را به نسبت شبکه های بزرگراهی داشتیم و این همان اولویت دادن است. یعنی در بودجه نسبت سهم مترو 3.7 برابر به نسبت توسعه مسیرهای بزرگراهی افزایش داشته است و این راه حل نجات کلان شهر از آلودگی و ترافیک است. 
حناچی گفت: البته شبکه های بزرگراهی شکل گرفته و ما صرفا قبلی ها را تکمیل کردیم. نظریه ای به نام رود دایت مطرح است یعنی هر چه مسیر سواره بیشتر شود تقاضای سفر و ترافیک و آلودگی بیشتر می شود. در مقابل سیاست توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه حمل و نقل پاک و توسعه مسیر دوچرخه و مسیر پیاده قرار دارد که ما راه دوم را انتخاب کردیم. 
شهردار تهران تصریح کرد: در این راستا بازبینی و طراحی خط های جدید تهران از 8 خط به 11 خط طراحی و تصویب آن در در شورای عالی ترافیک را داشتیم کاری که قبلا صورت نگرفته بود و خیلی مهمی است چون امکان تغییرات سلیقه ای را به حداقل می رساند و در ضمن طرح جامع این امکان را به وجود می آورد که طرح تفصیلی هم خود را با آن منطبق کنند. 
شهردار تهران ادامه داد: در توسعه شبکه مترو همچنین ظرفیت مترو را به 2.3 تا قبل از کرونا افزایش دادیم که هم اکنون به حدود 2.8 رسیده است. با افتتاح هر ایستگاه 30 تا 35 هزار نفر به جمعیت استفاده کنندگان ازمترو اضافه می شود. البته در شرایط کرونایی با 50 درصد ظرفیت کار می کنیم. 
حناچی افزود: اتمام 31 پروژه بزرگراهی ناتمام به طول 29 کیلومتر را هم در این دوره داشتیم. دراین دوره پایدارسازی مالی شهرداری را دنبال کردیم و تلاش کردیم و درآمدها و هزینه هایمان تراز شود و با وجود کاهش 42 درصدی منابع نسبت به دوره های گذشته به قیمت ثابت 95 علی رغم بدهی های قابل توجه از دوره قبل، هزینه های جاری شهر را 40 درصد کاهش دادیم و کاهش سهم استقراض در بودجه از 22 درصد به 4 درصد را هم داشتیم.
او ادامه داد: از سوی دیگر درصدی درآمد عوارض به مازاد تراکم را 52 درصد به قیمت های ثابت های 95 کاهش دادیم و درآمد تغییر کاربری به صفر رساندیم که بهرای نخستین بار بود. و همچنین کاهش 37 درصدی هزینه های اداره امور شهر در سال 99 هم از دستاوردهای این دوره بود همچنین در این دوره بیش از دو برابر 4 هزار تسهیلات دریافتی بازپرداخت تسهیلات داشتیم و 9.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات بازپرداخت کردیم یعنی نه تنها بدهی خالص ما افزایش نیافت بلکه به میزان 1974 میلیارد از بدهی قبلی را پاس کردیم.
افزایش سهم 33 درصدی جوانان و بانوان در شهرداری
شهردار تهران گفت: در حوزه ارتقا کارایی سازمانی سهم جوانان و بانوان به 33 درصد افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش دوبرابری نیروی انسانی متخصص با تحصیلات فوق لیسانس و دکترا در مشاغل تخصصی از اقدامات این دوره بود. 
او ادامه داد: برای نخستین بار از طریق آزمون عمومی 240 نفر نیروی انسانی جذب شهرداری تهران شدند. بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه از طریق این آزمون جذب شدند. 
حناچی افزود: تلاش شد، اقداماتی که انجام‌می شود به صورت شفاف منتشر شود. این امری مهم در قانون شهرداری ها است. طبق این قانون شهرداری موظف است هر 6 ماه یکبار این کار را انجام دهد. این کار برخط شده و به محض اینکه اقدامی صورت گیرد در سایت شفاف به راحتی قابل رویت است.
او در پاسخ به این سوال که منتقدان این دوره مدیریت شهری می گویند تعداد کارهای شما زیاد است. اما اقداماتی خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و افزایش تعداد واگن ها انجام نشده است، گفت: اقدام مهمی که در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد این بود که پارت 78 واگن که در ابتدای این دوره به گمرک رسیده بود در حال حاضر در شبکه ریلی در حال تردد است. 
او افزود: بیش از 1500 واگن کم داریم برای اینکه بهره وری شبکه موجود را افزایش دهیم. 
شهردار تهران بیان کرد: در این دوره قرارداد 630 واگن پیگیری شد و در راستای وظایف دولت، این طرح در حال پیگیری است. قرار داد واگن ها تا بانک مرکزی چین پیش رفت اما به دلیل شرایط تحریم به سرانجام نرسید. 
او تاکید کرد: شهرداری، پروژه ساخت و بهره برداری از قطار ملی را در دستور کار قرار داد. این قطار از طراحی تا اجرا کاملا ایرانی بود و وابستگی ما به خارج از کشور تا 85 درصد کاهش پیدا کرد. 
حناچی ذکر کرد: اگر در داخل کشور، سازمان برنامه و بودجه با شرکت واگن سازی قرارداد ببندد می توانیم تولید داشته باشیم. شهرداری قرارداد 110 واگن را متعقد کرده است. 
او ادامه داد: شبکه سیویل سریع تر از شبکه تامین واگن است، در بخش تامین اتوبوس ها، در سال 92، 281 دستگاه در سال 93، 17 دستگاه و در سال 94، 205 دستگاه و در سال 99 بعد از یک دوره 10 ساله قرارداد، 250 دستگاه با ایران خودرو منعقد شد. 
حناچی‌اضافه کرد: خط تعطیل شده ایران خودرو در بخش اتوبوس و مینی بوس احیا شد. با اوراق مشارکتی که شهرداری، سال گذشته و امسال دریافت کرد قراردادهای جدیدی با شرکت های داخلی منعقد شد. 
شهردار تهران در پایان گفت: در این دوره تلاش شد که کاری که به آن معتقد نیستیم انجام نشود، قول دادیم به شکل متفاوتی با شهر برخورد کینم و تراکم نفروشیم ، قول دادیم انضباط را در شهر اجرا کنیم، قول دادیم شفاف عمل کنیم، قول دادیم بحران های آلودگی هوا و ترافیک را در محور تصمیمات اصلی خود قرار دهیم که به همه این قول ها عمل کردیم. تمام تلاش شهرداری این بود که یک دوره متفاوت و کاملا تخصصی در شهر اجرا شود.
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/263348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دولت هیچ نفعی از نوسانات نرخ ارز نمی‌برد/ کنترل بازار اجاره‌بها

پارسال برای 24 هزار و 504 نفرشغل ایجاد شده است.

کشف انبار کالای قاچاق در جنوب تهران

تلاش دولت سیزدهم به مهار تورم و توسعه روابط بین‌الملل منجر شد

بیش از 2000 خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها

اتاق بازرگانی تجدید نظر درباره تعطیلی روز پنجشنبه را خواستار شد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون 130 همتی بودجه

تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز

سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت: نوسانات ارزی هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد

امسال 4 هزار واحد تعطیل و نیمه فعال احیا می شود

استقبال 50 درصدی مودیان از اظهارنامه های پیش فرض

صدور هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان

تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت

اجرایی شدن  بیش از 70 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد

کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

تهیه برنامه مدون در حوزه بهبود فضای کسب و کار البرز

خاندوزی : نوسانات ارزی ابدا منفعتی برای دولت ایجاد نمی‌کند

صدور 3هزار و 760 مورد شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

کوچکی‌نژاد: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد