ایرانیان جهان

آخرين مطالب

دو جریان سیاسی دیگر انتخابات عراق را تحریم کردند عراق

دو جریان سیاسی دیگر انتخابات عراق را تحریم کردند
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - ایرنا / بعد از کناره گیری جریان صدر از رقابت های انتخابات پارلمانی آینده و سپس حزب کمونیست عراق، امروز دو جریان سیاسی «المنبر العراقی» وابسته به ایاد علاوی و نیز جبهه «الحوار الوطنی» صالح المطلک نیز به تحریم کنندگان انتخابات پیوستند.
انتخابات پارلمانی عراق که قرار است 10 اکتبر پیش رو (18 مهرماه 1400) برگزار شود، حالا دو جریان دیگر را نیز در رقابت ها شاهد نخواهد بود.
وائل عبداللطیف نایب رییس جریان المنبر العراقی وابسته به ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق در کنفرانسی مطبوعاتی امروز در بغداد بیانیه ای را به نیابت از حزب خود درباره تحریم انتخابات پارلمانی خواند و گفت: موضع صادقانه و صریح ما در المنبر العراقی خروج از انتخابات آینده و تحریم آن است.
وی افزود: انتظار می رود که نسبت مشارکت مردمی در انتخابات پایین باشد که این امر پارلمانی ناتوان در تحمل دشواری های پیش رو را به دنبال خواهد داشت و از دل آن، دولتی ضعیف و همراه با فساد و تقلب به وجود خواهد آمد.
در همین حال جبهه الحوار الوطنی به ریاست صالح المطلک معاون اسبق نخست وزیر عراق نیز در بیانیه ای انتخابات پارلمانی پیش رو را تحریم کرد.
در این بیانیه آمده است: جبهه الحوار الوطنی مانند گذشته تاکید می کند که امکان برگزاری انتخابات شفاف، بدون پایان دادن به تقلب جلوه یافته در سلاح خارج از کنترل و اموال سیاسی وجود ندارد.
این تشکیلات در ادامه بیانیه ادعا کرده است که «انتخابات سال 2018 بدترین انتخابات بود زیرا در آن کمترین مشارکت با بیشترین تقلب رخ داد».
چند روز پیش تر، حزب کمونیست عراق مهمترین همپیمان جریان صدر در انتخابات 2018 از انتخابات زودهنگام پارلمانی انصراف داد تا بهانه ای دیگر برای طرفداران تاخیر انتخابات در این کشور فراهم شود.
حزب کمونیست عراق یک هفته بعد از انصراف مقتدا صدر رهبر جریان صدر از انتخابات زودهنگام پارلمانی، شنبه گذشته دوم مردادماه انصراف خود را از انتخابات دهم اکتبر ( 18 مهرماه 1400) اعلام کرد تا بهانه ای تازه برای طرفداران عدم برگزاری یا به تاخیر انداختن انتخابات فراهم کند.
پایگاه خبری «اخبار العراق» این انصراف ها را نتیجه ضعف پایگاه اجتماعی این گروه های سیاسی و ناامیدی آنها از به دست آوردن آرای لازم در انتخابات آینده ذکر کرده است.
در این راستا یکی از شخصیت های سیاسی اهل سنت عراق امروز دوشنبه در توئیتی با اشاره به انصراف حزب کمونیست و جریان صدر و پیش از آن برخی گروه های وابسته به اعتراضات اکتبر 2019 از انتخابات، خواهان تجدید نظر در موضوع برپایی انتخابات پارلمانی در دهم اکتبر آینده شده است.
«ظافر العانی» عضو جبهه «نجات و توسعه» به رهبری «اسامه النجیفی» گفته است: «تحریم انتخابات توسط حزب کمونیست و قبل از آن جریان صدر و بخش مهمی از جریان های وابسته به اعتراضات اکتبر، ما را در برابر مسوولیت تجدید نظر در انتخابات و میزان مشارکت مردمی و سلامت و فراهم کردن شروط قانونی این انتخابات قرار می دهد.»
به گفته وی، هدف انتخابات زودهنگام پارلمانی، تغییر است اما برخی مصمم به عدم تغییر و تحمیل سلاح و فاسدان هستند.
همسو با این اظهارات بدبینانه به انتخابات آینده، «جنین پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق نیز در سخنانی گفته است که «اوضاع امنیتی در عراق بسیار شکننده است و تصور نمی کند انتخابات آینده بدون تقلب باشد.»
روزنامه پرشمارگان «المدی» چاپ بغداد و نزدیک به معترضان اکتبر 2019، پیش بینی پلاسخارت درباره قطعی بودن تقلب در انتخابات آینده عراق را «اظهاراتی خوفناک» توصیف کرده است.
پلاسخارت در ادامه گفته است که با مقامات عراقی تمام تلاشمان را می کنیم تا تقلب اتفاق نیفتد.
پلاسخارت در طول روزهای گذشته در معرض حملات شدید سیاسی قرار گرفت و او را متهم کردند که با دخالت بیش از اندازه در امور داخلی عراق، خواهان به تاخیر انداختن انتخابات زودهنگام پارلمانی شده است.
در عین حال نمایندگی سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) در بیانیه ای رسمی، انتساب این اظهارات را به پلاسخارت تکذیب کرده است.
پیش از این نیز «ایاد علاوی» رهبر ائتلاف «الوطنیه» در پارلمان عراق گفته است که «اگر شرایط لازم برای تضمین سلامت انتخابات آینده فراهم نشود، عراق در برابر دو گزینه تاخیر یا تحریم انتخابات قرار خواهد گرفت.»
وی در توئیتی افزوده است: از زمانی که موعد انتخابات زودهنگام مشخص شد، بر سختی برگزاری آن در صورت فراهم نکردن بستر لازم برای انتخابات، تاکید کردیم.
به گفته علاوی، «اتفاقاتی که هر روز در عراق رخ می دهد از جمله ترورها، سرکوب ها و ارعاب ها، صحت دیدگاهی که بیان کرده ایم را نشان می دهد».
در این چارچوب «خالد العسکری» یکی از کارشناسان سیاسی اخیرا به تلویزیون «الاتجاه» عراق گفت که انتخابات زودهنگام در موعد خود دهم اکتبر برگزار نمی شود و به ماه آوریل 2022 موکول خواهد شد.
وی اضافه کرد که پارلمان عراق انحلال خود را مشروط به برپایی انتخابات در دهم اکتبر 2021 کرده، یعنی اگر انتخابات در این تاریخ برگزار نشد، فعالیت پارلمان از حیث قانونی تا آوریل سال آینده ادامه خواهد داشت و برای همین انتظار می رود که انتخابات به آوریل 2022 موکول شود.
از حیث قانونی، آوریل 2022 دوره چهارساله، چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که 12 ماه می 2018 (22 اردیبهشت 97) برگزار شد، به اتمام می رسد.
با وجود پاره ای انصراف های گروه های سیاسی از انتخابات و بعضی فراخوان ها برای تاخیر یا عدم برگزاری انتخابات در دهم اکتبر آینده، در مقابل بسیاری از گروه های بزرگ سیاسی همچنان خواهان برگزاری انتخابات در موعد مقرر هستند.
تعدادی از این جریان های سیاسی عراقی در این راستا تبلیغات انتخاباتی خود را از هفته های گذشته آغاز کرده اند که به اعتقاد رسانه ها و ناظران، شروع این تبلیغات سه ماه قبل از برگزاری انتخابات، باعث شده است که انتخابات زودهنگام 2021، شاهد یکی از طولانی ترین تبلیغات انتخاباتی باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/263560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین