ایرانیان جهان

آخرين مطالب

پنج نکته درباره تجربه‌ای هشت‌ساله خواندنی ها

پنج نکته درباره تجربه‌ای هشت‌ساله
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
مهدی فضائلی/ ممکن است نتوان برای «تجربه» تعریفی موردتوافق همه ارائه کرد اما بعید است کسی درباره اهمیت و نقش تجربه در زندگی انسان تردید داشته باشد.اندیشمندان رشته‌های مختلف از منطق و فلسفه گرفته تا مدیریت و ادبیات درباره تجربه سخن گفته و ابعاد آن را کاوش کرده‌اند؛ بنابراین «تجربه» در زندگی انسان نقشی غیرقابل‌انکار دارد.رهبر حکیم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با رییس‌جمهور ادوار یازدهم و دوازدهم و دولت وی، ضمن لزوم استفاده از تجارب این دولت ازسوی دیگران، به یک‌ تجربه تاکید ویژه کردند و آن «بی‌اعتمادی به غرب» بود.رهبر انقلاب فرمودند:دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. خب حالا یک تجربه را من بخصوص یادداشت کرده‌ام، حرفی است که من مکرر [در گفت‌وگو] با شماها و با مردم تکرار کرده‌ام، حالا هم همان حرف را تکرار می‌کنم؛ این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ بسیار مهمی است.»درباره این تجربه یا بهتر بگویم «عبرت» نکات زیر درخور توجه است؛نخست اینکه، آقای روحانی از همان ابتدای دور اول خود در سال92 و با توجه به شعارهایش در حین رقابت‌های انتخاباتی اساس پیشبرد کارهای خود را بر تعامل با غرب و به‌ویژه آمریکا بنا نهاد.رهبر انقلاب در راستای حمایت از دولت‌ها امکان پیگیری این رویکرد رییس‌جمهور جدید را که مورد اقبال نسبی مردم هم قرار گرفته بود در چارچوبی فراهم کردند.بر همین اساس دولت آقای روحانی توانست برخلاف رویه همه دوران پس از انقلاب اسلامی، مستقیما و به‌طور رسمی در سطح وزرای امورخارجه با آمریکا گفت‌وگو کند اما نتیجه این گفت‌وگوهای طولانی شرایطی است که امروز با آن مواجهیم و نه‌تنها گشایشی حاصل نشده بلکه گره‌ها کورتر هم شده است. دوم اینکه، این تجربه به بهایی گزاف یعنی هشت سال فرصت‌های یک کشور و ملت بزرگ به‌نام ایران به‌دست‌آمده است درحالی‌که اصلا نیاز به پرداخت چنین بهایی نبود چراکه این تجربه قبلا بارها و بارها هم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و هم پس از استقرار نظام اسلامی و حتی ازسوی کشورهای دیگر آزموده شده بود!نکته سوم، اثبات بی‌اعتمادی به غرب فارغ از بعد انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران است که با توجه به نمونه‌ها و تجارب دیگر روشن می‌شود.مصدق نه عنصر انقلابی محسوب می‌شد و نه در چارچوب ایدئولوژی و تفکر اسلامی قرار داشت لیکن به‌رغم خوش‌بینی‌ای که، بخصوص به حمایت‌های اقتصادی آمریکا داشت و امتیازاتی که حاضر شد به آن‌ها بدهد ازجمله نفت با تخفیف 50درصد، آمریکایی‌ها حاضر نشدند به او کمک کنند و سرانجام در کودتای 28مرداد سرنگون شد!
کشورهای مصر، افغانستان و عراق نیز هیچ انطباقی با یک دولت مکتبی و انقلابی ندارند اما آمریکا هیچ اقدام خاصی برای پیشرفت آن‌ها نکرده و وضعیت اسفبار آن‌ها بی‌نیاز از شرح و تفصیل است.
لذا اگر رهبر حکیم انقلاب اسلامی سخن از بی‌اعتمادی به غرب می‌گویند به‌عنوان یک نکته واقع‌بینانه و مبتنی بر تجارب گوناگون است و نه یک برداشت از منظر تفکر انقلابی. البته وقتی آمریکا حاضر نیست به مصر و عراق و افغانستان و... کمک کند یا مصدق لیبرال را تنها می‌گذارد به طریق اولی با نظام جمهوری اسلامی ایران همراهی نخواهد کرد.چهارمین نکته این است که برخلاف تصور برخی، مفهوم مخالف «بی‌اعتمادی به غرب»، «اعتماد به شرق» نیست.هرچند شرق امروز دیگر شرق مارکسیستی نیست اما مخالفت جمهوری اسلامی با غرب‌زدگی و اعتماد به غرب به بهای شرق‌زدگی و اعتماد به شرق نبوده و نخواهد بود.با دقت در بیانات گوناگون رهبر انقلاب ازجمله همین بیانات اخیر، معلوم می‌شود مفهوم مخالف بی‌اعتمادی به غرب، تکیه و اعتماد به توان و ظرفیت داخل است.مطلقا نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد،‌ چون قطعا شکست می‌خورد، قطعا ضربه می‌خورد. شماها هم هر جایی که کارهای‌تان را منوط کردید به [همراهی] غرب، ناموفق ماندید؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید موفق شدید. نگاه کنید کار را؛ کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم این‌جوری است. هر جا شما موضوعات را به توافق با غرب و به مذاکره‌ با غرب و با آمریکا و مانند این‌ها موکول کردید، آنجا ماندید و نتوانستید پیش بروید؛ چون آن‌ها کمک نمی‌کنند، دشمنی [می‌کنند]، دشمن‌اند دیگر؛ هر جا شما از آن‌ها قطع‌نظر کردید، خودتان راه‌ افتادید و از شیوه‌های مختلف [استفاده کردید] -هزار راه وجود دارد و این‌جور نیست که یک راه [باشد]؛ نه، راه‌های مختلف وجود دارد؛ [اگر] انسان‌ها فکر کنند، راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد- هر جا این‌جوری حرکت کردید، پیشرفت کردید.
پنجمین و آخرین نکته هم اینکه، بی‌اعتمادی به غرب به معنای مطلق عدم تعامل با غرب نیست.تعامل با جهان همواره جزو سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران بوده و هست اما همه جهان در غرب و همه غرب در آمریکا خلاصه نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران از موضع عزت، حکمت و مصلحت سیاست خارجی خود را دنبال می‌کند و تعامل با جهان و ازجمله با غرب در چارچوب این سه اصل خواهد بود و با وابستگی به این و آن و به‌ویژه اعتماد به غرب متفاوت است.البته جمهوری اسلامی با توجه به دشمنی‌های پی‌درپی و بی‌سابقه آمریکا نظیر پناه دادن به شاه مخلوع، تحریم ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب، طراحی کودتا و توطئه‌های مختلف، حمله به سکوهای نفتی ایران، حمله به هواپیمای مسافربری، ترور قهرمان ملی ایران سردار سلیمانی و ده‌ها دشمنی ریزودرشت دیگر، تعریف متفاوتی از این کشور دارد و مادامی‌که از موضع استکباری بخواهد با ایران برخورد کند حاضر نیست همچون کشورهای دیگر با آمریکا تعامل داشته باشد؛ بخصوص اینکه آمریکای امروز به‌مراتب از گذشته ضعیف‌تر و در شیب نزول است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/264323/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت