ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نگرش چینی ها به سیاست خارجی رئیسی آسیا

نگرش چینی ها به سیاست خارجی رئیسی
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
CTGN وبسایت تلویزیون چین نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران که هفته ی پیش روی کار آمد، به چیزهای بسیاری باید بپردازد. او باید هرگونه ضربه احتمالی را پس از حمله هفته گذشته هواپیمای بدون سرنشین به نفتکش اسرائیلی که آمریکا و اسرائیل معتقدند ایران مسئول آن بوده را مدیریت کند. وی همچنین باید تصمیم بگیرد که آیا مذاکرات برای بازگشت ایالات متحده به برنامه جامع اقدام مشترک ادامه یابد یا خیر. توافقی که در آن ایالات متحده تحریم ها را در ازای توقف برنامه هسته ای ایران لغو می کند.
در حالی که بازگشت برجام به مسیر اصلی احتمالاً در هفته های اول روی کار آمدن رئیسی بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت، مهم این است که رویارویی بین تهران و واشنگتن را تنها مسئله ی سیاست خارجی ایران نبینیم. او چندین مساله دیگر نیز خواهد داشت که باید به آنها رسیدگی کند. از جمله آنها می توان به روابط گسترده تر ایران در خاورمیانه و نحوه برخورد آن با دیگر قدرت های جهانی مانند روسیه و چین اشاره کرد.
بدون شک، آغاز دوران ریاست جمهوری رئیسی تحت تأثیر مسئله ی برجام و کشتی ای که به آن حمله شده است، قرار خواهد گرفت. اگرچه ایران مسئولیت حمله به کشتی ای را که منجر به کشته شدن دو خدمه ی انگلیسی و رومانیایی آن شده است را رد کرده، اما گزارش هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده، اسرائیل و انگلیس در حال برنامه ریزی برای واکنش به این حمله هستند، وجود دارد. اگر این گزارش ها درست باشد، باید گفت که زمان بدتری از الان برای انجام این کار وجود ندارد. از ابتدای سال، دولت جدید آمریکا تحت ریاست جمهوری جو بایدن به طور غیر مستقیم با ایرانیان در مورد از سرگیری برجام صحبت می کرد. اما خوش بینی ماه ژوئن جای خود را به پیش بینی کمتر خوش بینانه ای داده است.
آمریکایی ها نگران هستند که رئیسی تیم جدیدی را جایگزین تیم مذاکره کننده فعلی کند که خواسته های جدیدی را مطرح کنند. در حال حاضر، واشنگتن از تهران ناامید شده است. زیرا ایران عدم تمایلش را درباره ی گفتگو فراتر از توافق هسته ای فعلی و شامل موارد دیگر مانند فناوری موشک های بالستیک ایران یا فعالیت های منطقه ای اش مطرح کرده است. در عین حال، ایالات متحده نگران است که عدم بازرسی های بین المللی به این معنی است که ایران تحقیقات و تولید خود را در چارچوب برنامه هسته ای اش سرعت بخشیده است.
در همین حال، ایرانی ها نیز با توجه به تمایل نداشتن آمریکا برای تضمین عدم اعمال مجدد تحریم ها در صورت بازگشت به توافق هسته ای، از واشنگتن دلسرد شده اند. ایرانیان این را یک مشکل می دانند، زیرا در این شرایط تعداد کمی از شرکت های خارجی مایل به تجارت با ایران یا سرمایه گذاری بلند مدت در این کشور هستند.
فراتر از برجام و موضوع کشتی، رئیسی نگران موقعیت گسترده تر ایران در خاورمیانه خواهد بود. به احتمال زیاد وی به گفتگوهای تهران با عربستان سعودی که اوایل امسال آغاز شده بود، ادامه خواهد داد. در حالی که هر دو کشور از دیرباز با هم رقیب بودند، روابط آنها پس از سال 2016، زمانی که سعودی ها شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه سعودی را اعدام کردند، رو به وخامت گذاشت و دو کشور سفیران خود را فراخواندند.
مذاکرات مسلماً بیشتر از عربستان سعودی به نفع ایران است. سعودی ها در موقعیت ضعیف تری قرار دارند. اگرچه آنها متحدان مهم آمریکا هستند اما رابطه نزدیکی با دولت بایدن ندارند. در حالیکه در دوران دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا روابط ریاض-واشنگتن بسیار گسترده بود و عربستان از حمایت ترامپ سود می برد. آنها همچنین در معرض خطر تصمیم آمریکا مبنی بر مداخله ی کمتر در امنیت خاورمیانه قرار دارند.
حتی اگر رئیسی بخواهد باز هم نمی تواند چیز زیادی به سعودی ها بدهد. به عنوان مثال، در یمن، ایران کار چندانی نمی تواند بکند تا چالش حوثی ها را برای سعودی ها کاهش دهد. اگرچه حوثی ها از کمک های ایران بهره مند هستند، اما به صورت بی چون و چرا به آن وابسته نیستند. بر خلاف دیگر شبه نظامیان مانند حزب الله لبنان که منابع مالی و کمک های ایران برایشان ضروری است، حوثی ها تا این حد به تهران اتکا ندارند. به طور کلی، حوثی ها کمتر به ایران وابسته هستند و می توانند در استراتژی نظامی و سیاسی خود علیه ریاض خودمختاری بیشتری داشته باشند.
فراتر از عربستان سعودی، رئیسی در خلیج فارس با فرصت ها و چالش هایی روبرو خواهد شد. اگر آمریکایی ها در خروج از منطقه جدی باشند، این موضوع موقعیت کنونی ایران در عراق را تقویت می کند. ایران در حال حاضر به چندین گروه سیاسی و شبه نظامی در عراق کمک می کند. در زمان رئیسی، این امر به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت، به خصوص به این دلیل که ایران نمی خواهد با یک عراق بی ثبات و بدون هیچ گونه دخالت ایران که در آن تنش ها بین طبقه سیاسی و جامعه اوج می گیرد، روبرو شود.
در جاهای دیگر، رئیسی باید نزدیک شدن ظاهری پادشاهی های عرب خلیج فارس را هدایت کند. در سال 2017، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین با قطر به مشکل خوردند و تعارضی را با این کشور سامان دادند. از جمله دلایل آنها انتقاد از حمایت قطر از اسلام گرایان و ایران بود. از قضا، این محاصره در واقع روابط ایران با قطر را تقویت کرد، زیرا تحریم دوحه را مجبور کرد که در زمینه ی تجارت مواد غذایی حیاتی و سایر واردات ضروری به تهران چشم بدوزد.
این اختلاف درست قبل از مراسم تحلیف بایدن و بدون تسلیم شدن قطر به خواسته های عربستان و امارات پایان یافت. حالا که عادی سازی روابط آنها در دستور کار قرار گرفته است، این سوال مطرح می شود که آیا می توان از نفوذ ایران در قطر و خلیج فارس مطمئن بود یا در آینده کاهش خواهد یافت؟
همچنین رئیسی باید با پایان جنگ داخلی سوریه دست و پنجه نرم کند. ایران زمانیکه قیام سال 2011 تبدیل به درگیری مسلحانه بین دولت و مخالفان مختلف آن شد، یکی از حامیان اولیه بشار اسد بود. تهران کمک مالی و نظامی به دمشق ارائه کرد که بعداً روسیه پس از سال 2015 نیز به حمایت از این روند پرداخت.
ایران، روسیه و ترکیه نقش مهمی در مدیریت مناقشه در سوریه از طریق روند آستانه ایفا کرده اند. ترکیه از گروه های اصلی مخالف در شمال کشور حمایت می کند. به نظر می رسد که جنگ رو به پایان است و به همین دلیل شکاف ها شروع به خودنمایی می کنند. تنش ها بین روس ها و ایرانیان در مناطق تحت کنترل اسد در این کشور بالا گرفته است، زیرا آنها می خواهند خود را برای ایفای نقش در بازسازی سوریه پس از جنگ آماده کنند و سهم بیشتری در این عرصه داشته باشند. مدیریت این موارد برای رئیسی چالش برانگیز خواهد بود، زیرا او باید مطمئن شود که پیگیری آنها منجر به بروز مشکلاتی با روسیه در سایر نقاط و پرونده های مختلف مانند همکاری های امنیتی و فرصت های اقتصادی داخلی نخواهد شد.
ایجاد مشارکت امنیتی و اقتصادی با روس ها تنها یک چشم انداز است. رئیسی همچنین می خواهد همین کار را با دیگر قدرت های جهانی به ویژه چین انجام دهد. در حال حاضر ایران و چین روابط خود را تقویت کرده و در مارس سال جاری در زمینه های مختلف به توافق رسیدند. رئیسی می خواهد با تأکید بیشتر بر این توافقات به آنها جامه ی عمل بپوشاند. اگر او بتواند این کار را انجام دهد، می تواند کشور خود را از چالش های ناشی از مشکلات فعلی خود با ایالات متحده، به ویژه در خصوص برجام و رفع تحریم های آن، دور نگه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/265528/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ببینید | بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید!

دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

وصول مطالبات 11 هزار میلیاردی در پرونده‌های اقتصادی

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه