ایرانیان جهان

آخرين مطالب

رمزگشایی از پیام میهمان عراقی در تهران عراق

رمزگشایی از پیام میهمان عراقی در تهران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - خبرآنلاین /متن پیش رو در خبرآنلاین منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مدیرکل اسبق میز خاورمیانه در وزارت خارجه به خبرآنلاین گفت:کانون مناقشات ایران و آمریکا و ایران و عربستان است. در بغداد می خواهند با متوازن کردن روابط بین این کشور ها، عراق را از وضعیت فعلی خارج کنند تا به جایی برسند که هیچ کدام از این کشورها از ابزار عراق برای پیشبرد اهدافشان استفاده نکنند.
مهسا مژدهی: وزیر خارجه عراق روز سه شنبه راهی تهران شد تا با مقامات کشورمان دیدار کند. او که پیش از این به ریاض و آنکارا هم سفر کرده بود با پیام دعوتی از سوی نخست وزیر، برای ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران مهمان ایران شد. اجلاسی که قرار است اخر ماه میلادی در بغداد برگزار شود نظر بسیاری را به خود جلب کرده است. این اتفاق در حالی روی می دهد که کشورهای خاورمیانه که با سیاست های جدید بایدن روبه رو شده اند، هر یک به دنبال ایجاد اتحادهای تازه ای برای خود هستند و حضور مقامات رده بالای آنها در یک نشست می تواند فرصت های تازه ای را پدید بیاورد.
در خبرآنلاین با قاسم محبعلی، کارشناس خاورمیانه در این زمینه به گفتگو نشسته ایم:
وزیرخارجه عراق در شرایطی به ایران آمده که این کشور خودش کشمکش هایی در مورد ماندن یا نماندن امریکایی ها دارد. از سوی دیگر عربستان و ایران هم اخیرا گفتگوهایی با یکدیگر در بغداد داشته اند. برخی گمانه زنی می کنند که سفر فواد حسین با این دو مساله در ارتباط است. چنین تحلیلی تا چه اندازه درست است؟
این سفر اینطور که اعلام شده هدفش دعوت ایران به اجلاسی هست که قرار است در بغداد با حضور کشورهای منطقه برگزار شود. از جمله کشورهایی که دعوت شده یا دعوت می شوند ایران و عربستان و مصر و اردن و.. هستند. این تلاشی است برای بازگرداندن عراق به سطح منطقه و بازسازی موقعیت این کشور که بعد از سقوط صدام به شدت لطمه خورده بود و قدرت منطقه ای خود را از دست داده بود. حالا بغداد به رهبری مصطفی الکاظمی تلاش می شود تا روابط متوازنی در منطقه ایجاد شود و عراق با همه کشورهای خاورمیانه چه عربی و چه غیر عربی روابط داشته باشد و خودش را به عنوان قدرت منطقه ای اثبات کند.
آنها باید سعی کنند تا بین کشورهای منطقه نقش سازنده اجرا کنند. کاهش تنش بین ایران و عربستان و نقشی که عراق در این زمینه برای خودش در نظر گرفته هم در همین مسیر تعریف می شود. تا ارامش بیشتری بین کشورهای نزدیک به عربستان و نزدیک به ایران حکمفرما باشد.
اقای رییسی از سوی فوادحسین دعوت شده تا در اجلاس بغداد شرکت کند. در این اجلاس برخی دیگر از مهمترین کشورهای خاورمیانه حضور خواهند داشت. اهمیت این نشست در شرایط فعلی چیست؟
فعلا نمی توانیم از این نشست ارزیابی روشنی کنیم. معمولا در خاورمیانه این گونه اجلاس ها لزوما منجر به نتیجه مثبت نشده و حتی ممکن است اختلافات را بین طرفین افزایش دهد. اما همانطورکه اشاره کردم عراقی ها می خواهند در منطقه از موقعیت بهتری برخوردار شوند و از این طریق این حد از تشنج در خاورمیانه را کاهش دهند تا به وضعیت منطقه و خودشان کمک کنند. امریکایی ها هم ممکن است با این موضوع همراه باشند تا کمک کنند به اینکه سیاست کاهش درگیری های ایالات متحده در خاورمیانه ، راحت تر دنبال شود.
برخی می گویند که عراق قصد دارد که بین ایران و عربستان گفتگویی در حاشیه این اجلاس ایجاد کند. حضور ولیعهد عربستان و اقای رییسی در بغداد تا چه اندازه کمک کند تا دو کشور به سمت بهبود روابط بروند؟
اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به تجربه ای که وجود دارد وقتی مناسبات ایران و عربستان بهبود پیدا می کند که گفتگو در سطوح بالا صورت بگیرد. وگرنه گفتگو در سطح های پایین فقط بین دو کشور جنبه ارزیابی دارد که اگر برداشت ها مثبت باشد، سطوح بالا به میان می آیند. اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد و تهران و ریاض در سطوح بالا با هم گفتگو کنند، حداقلش این است که فاصله شان را کاهش می دهد و هم در مورد کشورهای یمن و لبنان و عراق هم اوضاع بهبود یابد. چون اگر دو کشور بخواهند روابط خود را بهتر کنند نیازمند این هستند که رفتارهایشان را مقداری تغییر دهند.
برگردیم به پیامی که فواد حسین می تواند برای ایران بیاورد. دو دیدگاه وجود دارد. یکی اینکه این از طرف ایالات متحده پیامی به سمت ایران بیاید و دیگری مربوط به ریاض است که می گویند بعید نیست که فواد حسین از سوی مقامات عربستان پیام آور باشد. کدام یک از این دو دیگاه می تواند به واقعیت نزدیک تر باشد؟
این بخشی به نیاز عراقی ها بر می گردد. اینکه بگوییم عراق می تواند یک میانجی باشد به ویژه در مورد امریکا و ایران نمی توان چنین شانی را برای بغداد قائل شد. اما در مورد ایران و عربستان ممکن است که پایتخت این کشور جایی باشد تا دو طرف بتوانند مذاکره با یکدیگر داشته باشند. اما نه عراق در آن موقعیت است و ابزارش را دارد تا ایران و عربستان را مجاب کند تا اختلافاتشان را کاهش دهند و نه ریاض و تهران چنین تمایلی خواهند داشت. بلکه فعلا و با توجه به شرایط ممکن است از موقعیت به وجود آمده از سوی عراق استفاده کنند.
یعنی عراق از چشم عربستان و ایران نمی تواند جایگزینی برای عمان به عنوان میانجیگر منطقه باشد؟ تا زمان زنده بودن سلطان پیشین این کشور معمولا این گونه ماموریت ها به مسقط داده می شد. اما حالا که آنها کمی عقب نشسته اند به نظر می رسد که بغداد سعی دارد خود را در این نقش جا بدهد.
عراقی ها دارند چنین تلاشی را می کنند. عمان میانجی محسوب نمی شد ولی پیام ها را منتقل می کرد تا زمینه ای به وجود بیاید تا طرفین گفتگو کنند. وزن عراق و عمان متفاوت است . این کشور شرایط ویژه ای هم دارد و کانون مناقشات ایران و آمریکا و ایران و عربستان است. در بغداد می خواهند با متوازن کردن روابط بین این کشور ها، عراق را از وضعیت فعلی خارج کنند تا به جایی برسند که هیچ کدام از این کشورها از ابزار عراق برای پیشبرد اهدافشان استفاده نکنند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/266386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

عقب نشینی از خصوصی‌سازی اصولی با حکم رد دیون 130 همتی بودجه

تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز

سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت: نوسانات ارزی هیچ نفعی برای دولت‌ها ندارد

امسال 4 هزار واحد تعطیل و نیمه فعال احیا می شود

استقبال 50 درصدی مودیان از اظهارنامه های پیش فرض

صدور هفت مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در استان اصفهان

تاکید رییس سازمان بازرسی بر شفافیت زنجیره تولید، مصرف و فروش نفت

اجرایی شدن  بیش از 70 درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد

کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

تهیه برنامه مدون در حوزه بهبود فضای کسب و کار البرز

خاندوزی : نوسانات ارزی ابدا منفعتی برای دولت ایجاد نمی‌کند

صدور 3هزار و 760 مورد شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

کوچکی‌نژاد: کل تیم اقتصادی از معاون اول تا سایر اعضا باید تغییر کنند

کاهش 14 درصدی نرخ تورم لرستان

مدیریت مشکلات اقتصادی با مشارکت مردم

موجرانی که اجاره زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

برای میزبانی از رئیس جمهور آماده ایم

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

مصوبات مجلس در «لایحه تجارت» منجر به رونق اقتصادی می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهند شد

یک نماینده: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود

قالیباف: درباره وضعیت بازار ارز، هفته آینده جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از 3 محل مالیات خودرو

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند

وقتی اعداد سخن می گویند؛ چرا نام ایران در لیست بزرگترین بنادر جهان وجود ندارد؟!

مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم

فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال 1402

زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد

اولتیماتوم دولت برای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها

هیچگونه کمبود کالایی در کشور نداریم

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رییس سازمان بودجه

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد

جنگ کریدورها| هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟ + فیلم