ایرانیان جهان

آخرين مطالب

گزینه های احتمالی جانشینی مرکل آلمان

گزینه های احتمالی جانشینی مرکل
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یورونیوز نوشت: نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها در آلمان از رقابت تنگاتنگ بین سه حزب دموکرات مسیحی، سوسیال‌ دموکرات و سبزها برای کسب بیشترین آراء حکایت دارد.
جایگزین احتمالی مرکل کیست؟
بنا به نظرسنجی موسسه «اینزا» (INSA) که روز دوشنبه منتشر شد اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات هر کدام 23 درصد آراء را کسب خواهند کرد. حزب سبزها با 17 درصد در جایگاه سوم قرار خواهد گرفت.
در حالی که بهار امسال همزمان با محبوبیت زیاد سبزها نام آنالنا بائربوک، یکی از دو رهبر این حزب به عنوان گزینه محتمل برای جانشینی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شنیده می‌شد اما اکنون اولاف شولتز، نامزد سوسیال دموکرات‌ها و آرمین لاشت، نامزد اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی گزینه‌های اصلی به نظر می‌رسند.
انتخابات پارلمانی آلمان قرار است روز 26 سپتامبر (چهارم مهر) برگزار شود.
در این گزارش کارنامه سه گزینه اصلی جانشینی آنگلا مرکل و مواضع سیاسی آنها بررسی شده است.
آرمین لاشت
رهبر 60 ساله حزب دموکرات مسیحی از سال 2017 تاکنون رئیس‌الوزرای نوردراین-وستفالن، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان است. در صورت پیروزی اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی در انتخابات پارلمانی پیش رو این سیاستمدار نزدیک به آنگلا مرکل مسئولیت هدایت اولین اقتصاد بزرگ اروپا را برعهده خواهد گرفت.
محافظه‌کاران آلمان به رهبری آنگلا مرکل طی 16 سال گذشته قدرت را در این کشور در دست داشتند. اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی همچنین 51 سال از 71 سال گذشته را در راس امور بوده است.
آرمین لاشت زندگی سیاسی خود را با انتخابش به عنوان نماینده بوندستاگ (پارلمان آلمان) در سال 1994 آغاز کرد. او پنج سال بعد به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد. او بین سال‌های 2005 تا 2010 عضو دولت محلی نوردراین-وستفالن بود و به دلیل رابطه خوبی که با مهاجران داشت به «آرمین ترک» معروف شده بود.
رهبر کنونی حزب دموکرات مسیحی طی پنج سال گذشته هدایت ائتلاف حزبش با حزب دموکرات آزاد با گرایش لیبرال را برعهده داشت. ائتلافی که احتمال تکرارش در سطح فدرال پس از انتخابات پیش رو چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. حزب دموکرات آزاد در نظرسنجی اینزا که بین روزهای 20 تا 23 اوت (29 مرداد تا اول شهریور) انجام شده 13 درصد محبوبیت دارد. با توجه به محبوبیت 23 درصدی اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی به نظر نمی‌رسد که امکان تشکیل دولت ائتلافی تنها با مشارکت محافظه‌کاران و لیبرال‌ها وجود داشته باشد.
کاهش محبوبیت آرمین لاشت طی هفته‌های گذشته به زمزمه‌های جایگزینی او به عنوان نامزد محافظه‌کاران دامن زده است. انتشار تصاویری از او که هنگام سخنرانی فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان پس جاری شدن سیل در غرب آلمان در حال خنده دیده می‌شد یکی از دلایل کاهش محبوبیتش بود.
آنالنا بائربوک
نامزد سبزها برای صدراعظمی آلمان از سال 2018 تاکنون به همراه روبرت هابک یکی از دو رهبر این حزب است. آنالنا بائربوک برای اولین بار در سال 2013 در حالی که 33 سال داشت به پارلمان آلمان راه یافت.
او در دوران کودکی به همراه والدین خود در تظاهرات طرفداران صلح و مخالفان انرژی هسته‌ای که با حمایت حزب سبزها برگزار می‌شد حضور پیدا کرده بود. آنالنا بائربوک، 41 ساله در سال 2005 به سبزها پیوست و به تدریج در این حزب درجات ترقی را پیمود.
وی بین سال‌های 2013 تا 2017 در کمیته‌های امور اقتصادی و انرژی و همچنین امور اروپایی بوندستاگ عضو بود. او پس از انتخابات پارلمانی سال 2017 عضو هیات مذاکره‌کننده سبزها برای شرکت در ائتلاف با اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی و حزب دموکرات آزاد بود.
این مذاکرات در نهایت بدون نتیجه پایان یافت و در نهایت دولت ائتلافی به رهبری آنگلا مرکل و مشارکت اتحاد دموکرات مسیحی/سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات تشکیل شد.
او از سال 2017 عضو کمیته خانواده، سالمندان، زنان و جوانان پارلمان است. حزب سبزها در این دوره از انتخابات پارلمانی آلمان با معرفی آنالنا بائربوک به نوعی سنت شکنی کرده است زیرا این حزب در دوره‌های گذشته گزینه‌هایی را برای حضور در مقام صداعظمی به صورت چرخشی معرفی می‌کرد.
آنالنا بائربوک از تشکیل ارتش اروپا تحت نظر پارلمان اروپا و اتخاذ مواضع سرسختانه‌تر از سوی بروکسل در قبال روسیه و چین حمایت می‌کند. او در صورت انتخابش به عنوان صدراعظم آلمان اولین رئیس دولت از حزب سبزها خواهد بود.
اولاف شولتز
گزینه سوسیال دموکرات‌ها برای جانشینی آنگلا مرکل سابقه دو بار فعالیت به عنوان وزیر در دولت‌های صدراعظم کنونی آلمان را دارد. او بین سال‌های 2007 تا 2009 در جریان اولین ائتلاف سوسیال دموکرات‌ها با آنگلا مرکل وزیر کار و امور اجتماعی بود. اولاف شولتز، 63 ساله هم‌اکنون نیز در چهارمین دولت تحت رهبری آنگلا مرکل به عنوان معاون صدراعظم و وزیر دارایی فعالیت می‌کند.
از دیگر سوابق او می‌توان به نمایندگی یکی از حوزه‌های انتخابیه هامبورگ در بوندستاگ بین سال‌های 2002 تا 2011 و اداره این شهر در مقام شهردار بین سال‌های 2011 تا 2018 اشاره کرد.
اولاف شولتز در داخل حزب سوسیال دموکرات آلمان به عنوان یکی از اعضای جناح محافظه‌کار حزب شناخته می‌شود. او در جریان انتخابات درون‌حزبی سال 2019 از رسیدن به رهبری حزب بازماند.
او پس از انتخابات پارلمانی سال 2017 از کارزار انتخاباتی مارتین شولتز، رئیس پیشین پارلمان اروپا انتقاد کرده بود. پس از تشکیل دولت ائتلافی آنگلا مرکل با مشارکت سوسیال دموکرات‌ها محبوبیت اولاف شولتز همزمان با فعالیتش در مقام وزیر دارایی افزایش یافت.
اولاف شولتز از عدم افزایش مخارج دولت و پیشگیری از بدهی‌های جدید دولت دفاع می‌کند. وی در سال 2018 از ایجاد نظام بیمه بیکاری در سطح اروپا حمایت کرد تا به گفته وی سطح تاب‌آوری کشورهای عضو حوزه یورو در برابر بحران‌های اقتصادی افزایش یابد.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/269166/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان