ایرانیان جهان

آخرين مطالب

امریکن پراسپکت: چرا آمریکا در افغانستان شکست خورد؟ ایالات متحده آمریکا

امریکن پراسپکت: چرا آمریکا در افغانستان شکست خورد؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پایگاه خبری "آمریکن پراسپکت" در گزارشی با توجه به تحولات اخیر افغانستان، به طور خاص سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که چرا راهبرد‌ها و سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه، اغلب با شکست همراه شده‌اند؟ این پایگاه خبری، نظامی گریِ ایالات متحده آمریکا در برخورد با مسائل مختلف را به عنوان یکی از عوامل اصلی و مهم شکست‌های آمریکا در رابطه با چالش‌های خاورمیانه دانسته و به طور خاص از دولت بایدن خواسته تا دیپلماسی با ایران را هر چه سریع‌تر فعال سازد و از وقوع فجایع خسارت بارِ بیشتر برای آمریکا در آینده، پیشگیری کند.
آمریکن پراسپکت در این رابطه می‌نویسد: «بیستمین سالگرد تراژدی یازده سپتامبر نزدیک است. در این بحبوحه، ما شاهد اوج گیری طالبان در افغانستان هستیم که عملا حضورِ نظامی 20 ساله آمریکا در این کشور را پوچ و بیهوده نشان می‌دهد. برای بسیاری از آمریکایی ها، ناکامی و شکست آمریکا در شکست دادنِ طالبان در افغانستان و یا ایجاد صلح و دموکراسیِ پایدار در این کشور (علی رغم صرف تریلیون‌ها دلار و کشته شدنِ هزاران نفر)، نوعی اثبات صحیح بودنِ اعتراضات آن‌ها به جنگ و جایگاه آن در سیاست خارجی آمریکا است. در شرایط کنونی، آمریکایی‌ها نه فقط باید در مورد اشتباهات و نقش خود در عرصه تحولات افغانستان که به مدت‌ها قبل از حمله این کشور به افغانستان در سال 2001 باز می‌گردد، بلکه باید رویکرد خاصِ دولت‌های ایالات متحده آمریکا به جنگ طلبی و نظامی گری را نیز مورد تامل و بازنگری قرار دهند.
به گزارش فرارو، اگرچه که ما قادر نیستیم زمان را به عقب بازگردانیم با این حال ما می‌توانیم و باید راهبرد‌های آتی خود را تغییر دهیم. عجیب آنکه هنوز هم عده‌ای در آمریکا از شکست نظامی گری در افغانستان درس نگرفته‌اند و حتی بدتر از همه اکنون خواستار پایان یافتنِ مراوات دیپلماتیک با ایران در چهارچوب مذاکرات هسته‌ای این کشور هستند. امری که در نوع خود می‌تواند تقابلات و حتی درگیری‌های نظامی بیشتر و پرهزینه‌ای را روی دست آمریکا بگذارد.
مخالفانِ تعامل و مذاکره با ایران در آمریکا، به نحو مضحکی و هچون همیشه، شعار‌های مرتبط با دموکراسی و نقض حقوق بشر را در ایران مطرح کرده و خواستار وضع تحریم‌های گسترده و شدید علیه تهران شده اند. امری که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران رویکرد مناسبی نیست، زیرا عمیقا به مردم ایران آسیب می‌رساند. نباید فراموش کرد که تاثیرات غیرانسانی این تحریم‌ها مخصوصا در بحبوحه پاندمی ویروس کرونا، بیشتر از هر زمان دیگری نیز شده اند. در این راستا، بسیاری از کارشناسان حقوق بشری و نهاد‌های بین المللی قویا از دولت آمریکا درخواست کرده اند تا حدی از تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و مسیر برای مقابله با پاندمی ویروس کرونا در این کشور هموار شود. با این حال این درخواست‌ها هم در دولت ترامپ و هم دولت فعلی آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، با بی توجهی رو به رو شده اند.
اکنون که ایران با موج پنجمِ شیوع گسترده ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز همچنان سرجای خود هستند و حتی در موارد انسان دوستانه هم که مقام‌های آمریکایی بار‌ها تاکید داشته‌اند معافیت تحریمی وجود دارد هم هنوز سخت گیری‌های قابل توجهی علیه ایران حاکم است. تحریم‌های کنونی آمریکا علیه ایران کَم از اعلام جنگ علیه تهران ندارند. در نتیجه این تحریم ها، میلیون‌ها نفر در ایران به دامان فقر رانده شده اند و آسیب‌های جدی که وقوع یک جنگ می‌تواند بر مردم یک کشور داشته باشد را در بسیاری از حوزه‌ها (مردم ایران) تجربه کرده اند.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پس از حضور در قدرت بار‌ها تاکید داشت که قصد دارد توافق هسته‌ای برجام با ایران را احیا کند و سعی ندارد مسیر رئیس جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ در اعمال فشار‌های حداکثری علیه تهران را در پیش گیرد. با این حال دولت وی نیز در پیشبردِ این دستورکارِ ادعایی خود بسیار کُند و آرام عمل کرده است. دولت بایدن پس از گرفتنِ ژست‌های تبلیغاتی بی مورد در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران و همچنین وقت تلف‌کردن سر این مساله که اول باید ایران به تهدات برجامی خود بازگردد (در شرایطی که این دولت آمریکا بوده که از توافق برجام به صورت یکجانبه خارج شده و به آن آسیب زده است)، سرانجام گفتگو‌های غیرمستقیم با ایران درچهارچوب مذاکرات هسته‌ای وین را (در ماه آپریل سال جاری میلادی) آغاز کرد. با این حال هنوز و با برگزاری شش دور مذاکرات فشرده، هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده و اکنون نیز به دلیل فرآیند انتقال قدرت در ایران، مذاکرات متوقف شده است.
اگر دولت بایدن به معنای واقعی کلمه مصمم است تا مناقشه هسته‌ی ایران را با استفاده از دیپلماسی حل کند، بایستی چند قدم اساسی را در این مسیر بردارد. به عنوان مثال، با توجه به شرایط خاصی که پاندمی ویروس کرونا ایجاد کرده، آمریکا باید حسن نیت نشان دهد و تحریم‌های مرتبط با واردات کالا‌های اساسی و پزشکی و دارویی که علیه ایران وضع شده اند (از سوی دولت آمریکا) را تعلیق کند. برای تحقق این هدف، دولت بایدن می‌تواند منابع مالی بلوکه شده ایران را برای خرید واکسن توسط آن آزاد کند و با گروه اتحاد جهانی "کوواکس" جهت ارائه واکسن‌های موثرِ ویروس کرونا به ایران همکاری کند. از سویی دولت آمریکا می‌تواند با درخواست‌های ایران جهت دریافت وام از صندوق بین المللی پول نیز موافقت کند و به طور خاص تحریم‌هایی که در زمان دولت ترامپ علیه ایران وضع شده اند را نیز به نشانه حسن نیت لغو کند.
در شرایط کنونی، دولت بایدن باید بیش از هر زمان دیگری همکاری‌های بین المللی را به مثابه ستون فقرات سیاست خارجی دولت آمریکا تبدیل کند و انجام گفتگو‌های دیپلماتیک با ایران را نیز به یک اولویت اساسی و مهم برای دولت خود تبدیل نماید. در این زمینه امید‌هایی هر چند اندک مبنی بر اینکه اتخاذ دیپلماسی از سوی دولت بایدن در قبال ایران منجر به ایجاد گشایش‌هایی در روابط با تهران خواهد شد وجود دارند. با این حال، این امید‌ها بایستی با اقداماتی محسوس همراه شوند و عملا زمینه برای احیای توافق برجام هموار گردد. اگر قرار باشد تحولات چند دهه اخیر و همچنین ناکامی آمریکا در افغانستان به ما درسی داده باشد آن این است که ما باید هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا از گسترش جنگ و نظامی گری جلوگیری کنیم و راه حل‌های دیپلماتیک را قویا به آغوش کشیم و زمینه را برای همکاری با دولت‌های دیگر هموار سازیم.
مخالفان رئیس جمهور بایدن سعی دارد تا کلیتِ مسوولیت شکست آمریکا در افغانستان را متوجهِ وی کنند. این در حالی است که آن‌ها توجه ندارند که این "جرج دبلیو بوش" رئیس جمهور سابق آمریکا بود که جنگ در افغانستان را به راه انداخت و دو رئیس جمهوری پس از وی یعنی باراک اوباما و دونالد ترامپ نیز به جنگ در این کشور و حتی تشدید آن ادامه دادند. با این حال، 20 سال جنگ و ناکامی آمریکا در افغانستان صرفا شکست یک فرد یا دولت نباید تلفی شود. این شکت یک ناکامیِ نهادی و ساختاری برای آمریکا است. از این رو، این مساله عمیقا باید بررسی شود و راهبرد‌های کلان ایالات متحده آمریکا نیز با هدفِ مطمئن شدن از عدم وقوع اتفاقات مشابه در سیاست خارجی آمریکا، بایستی دستخوش تغیرات بنیادین شوند».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/270259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل