ایرانیان جهان

آخرين مطالب

عربستان در مرداب جنگ یمن خاورمیانه‌

عربستان در مرداب جنگ یمن
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدحسین لطف‌الهی/ در حالی که مقام‌های انصارالله یمن شنبه شب از حملاتی موفق علیه برخی مواضع عربستان سعودی در شرق و جنوب این کشور خبر دادند، ریاض می‌گوید توانسته سه موشک بالستیک یمنی را که به سوی تاسیسات نفتی عربستان شلیک شده بودند، رهگیری کند. وزارت دفاع عربستان همچنین مدعی شده ترکش‌های ناشی از انفجار یکی از این موشک‌ها باعث شده تا دو کودک عربستانی مجروح شوند و 14 خانه در آن محدوده آسیب جدی ببینند.
همزمان با تحولات دیپلماتیک منطقه نظیر گفت‌وگوهای تهران و ریاض و همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ یمن، آتش درگیری‌ها میان حوثی‌ها و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شعله‌ورتر شده و به نظر می‌رسد این‌بار این یمنی‌ها هستند که رویه‌ای تهاجمی را در پیش گرفته‌اند تا بتوانند نیروهای اشغالگر سعودی را از خاک خود بیرون کنند. همزمان ریاض هم می‌کوشد تا با استفاده تبلیغاتی از این حملات، همزمان ایران و حوثی‌های یمن را متهم به تنش‌زایی در منطقه و آتش‌افروزی کند. وزارت دفاع عربستان سعودی روز یکشنبه در پاسخ به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «علاوه بر موشک‌های بالستیک یمنی، سه هواپیمای بدون سرنشین انفجاری را رهگیری کرده‌اند.» در بیانیه‌ای که ساعتی بعد از این پاسخ از سوی سرتیپ ترکی المالکی سخنگوی نیروهای ائتلاف سعودی منتشر شد، آمده است: «نیروهای هوایی عربستان موفق شد سه موشک بالستیک و سه پهپاد انفجاری شبه نظامی‌های حوثی تحت حمایت ایران را رهگیری کند.» او همچنین در این بیانیه حملات اخیر را «وحشیانه» و «غیرمسوولانه» توصیف کرده است. شبکه دولتی الاخباریه نیز با استناد به بیانیه نیروهای ائتلاف، گزارش داده که نظامیان سعودی مجموعه‌ای از اقدامات را در راستای افزایش ایمنی آسمان منطقه و مراقبت از تاسیسات مهم و غیرنظامیان انجام داده‌اند. همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی سعودی ادعا کرد، به تاسیسات «آرامکو» آسیبی نرسیده است.
علاوه بر موضوع حملات موشکی و پهپادی به شرق و جنوب عربستان، در ساعات پایانی روز شنبه نیز برخی منابع خبری نزدیک به حوثی‌های یمن از شنیده شدن صدای انفجار در شهر بندری دمام خبر دادند. دمام، شهری بندری در عربستان سعودی و یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور کنار خلیج فارس و از مهم‌ترین بنادر عربستان است. این شهر یکی از غنی‌ترین مناطق نفت‌خیز جهان است. بعضی از ادارات مهم دولتی در مرکز این شهر قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی «ملک فهد» در 20 کیلومتری غرب دمام قرار دارد.
یمنی‌ها اما روایت متفاوتی از این حمله دارند. یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن، روز یکشنبه در تشریح عملیات‌های نظامی یمنی‌ها علیه مواضع سعودی این عملیات را «موازنه بازدارندگی هفتم» نامید و گفت، عملیات مذکور در چارچوب مقابله با تجاوزات ائتلاف سعودی انجام شده است. به گفته او، تاسیسات حیاتی و مراکز نظامی عربستان سعودی با پهپاد «صماد 3» و موشک هدف گرفته شده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: «در این عملیات تاسیسات وابسته به «آرامکو» در «راس التنوره» در منطقه «الدمام» در شرق سعودی با هشت پهپاد صماد 3 و موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» هدف گرفته شد. در عملیات مذکور تاسیسات آرامکو در جده، جازان و نجران با پنج موشک بالستیک از نوع «بدر» و دو پهپاد صماد 3 هدف گرفته شد.» او در پایان به عربستان سعودی درباره ادامه تجاوز به یمن و ملت مجاهد آن هشدار داد و سریع گفت: «بر حق مشروع خود در اجرای عملیات‌های منحصر به فرد بیشتر در دفاع از کشور عزیز و ملت بزرگ یمن تا توقف تجاوز حملات و رفع محاصره تاکید می‌کنیم. نیروهای مسلح یمن به یاری خدا به نبرد جهادی خود تا آزادسازی تمام اراضی جمهوری یمن و تحقق آزادی و استقلال ادامه خواهند داد.»
این حمله چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به نیروهای یمنی فرودگاه بین‌المللی ابها در جنوب عربستان را هدف قرار داد و طی آن هشت نفر مجروح شدند و به تعدادی از تجهیزات مستقر در فرودگاه نیز آسیب وارد شد. از طرفی، این حمله دقیقا در زمانی صورت گرفت که قرار بود ساعاتی پس از آن هانس گروندبرگ، نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن، کار خود را آغاز کند.
حوثی‌ها همچنین مدعی هستند که توانسته‌اند بر منطقه «الرحبه» در استان مارب واقع در شمال شرقی این کشور تسلط پیدا کنند. خبرگزاری سبا نزدیک به حوثی‌ها روز یکشنبه نوشت: «یک منبع امنیتی در استان مارب گفت، پس از تامین امنیت منطقه الرحبه، امنیت و ثبات مجددا در سراسر آن برقرار شده است.» حوثی‌ها از زبان این منبع امنیتی از همه مردم الرحبه و آوارگان خواسته‌اند تا به مناطق زندگی خود برگردند و شایعات مزدوران را که هدف از آن ایجاد رعب و وحشت است، باور نکنند. آنها اعلام کرده‌اند، ارتش و کمیته‌های مردمی و نیروهای امنیتی دنبال برقراری امنیت و ثبات و حفظ آرامش عمومی هستند.
در این میان، گفت‌وگوها برای دستیابی به آتش‌بس میان نیروهای یمنی و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز در وضعیت مبهمی قرار دارد. در ماه جولای، نیروهای انصارالله یمن در پاسخ به فشارهای سازمان ملل برای آغاز گفت‌وگوهای آتش‌بس اعلام کردند که شرط آنها برای حضور در میز مذاکره با عربستان سعودی، بازگشایی فرودگاه صنعا و برخی دیگر از مراکز حیاتی است که تحت محاصره نیروهای عربستانی بسته شده‌اند. در آن زمان، عبدالملک حوثی، رهبر گروه انصارالله به هیاتی عمانی که برای گفت‌وگو و میانجیگری وارد صنعا شده بود وعده داد در صورت بازگشایی مراکز مذکور هیات یمنی به سرعت در مذاکرات آتش بس حضور خواهد یافت.
برخی کارشناسان معتقدند مساله صلح در یمن به گفت‌وگوهای ایران و عربستان بستگی دارد. آنکال ووهرا، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این خصوص در نشریه فارن پالیسی می‌نویسد: «آشتی بین ایران و عربستان می‌تواند بستر صلح در یمن را فراهم کند، لبنان را از فروپاشی کامل نجات دهد و به احیای اقتصادی عراق و حتی سوریه کمک کند. اما گفت‌وگوهای اخیر دو کشور به میزبانی عراق هیچ دستاورد چشمگیری نداشت؛ به نظر می‌رسد که جنگ سرد بین ریاض و تهران بر سر هژمونی در جهان اسلام ادامه خواهد داشت.»
جنگ در یمن علاوه بر جنبه‌های نظامی و سیاسی، جنبه حقوق بشری قابل توجهی نیز دارد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، جنگ یمن وضعیت وخیم بشر دوستانه قبلی در فقیرترین کشور خاورمیانه را، بدتر کرده است. قبل از شروع جنگ، بیش از نیمی از جمعیت یمن نیازمند کمک‌های بشر دوستانه بودند. اکنون این مقدار به بیش از 80 درصد افزایش یافته است چرا که محاصره تحمیل شده از سوی ائتلاف بر واردات تجاری و بازرگانی در بیشتر نقاط کشور همچنان پابرجاست و در پی آن، توانایی آژانس‌های امداد بین‌المللی برای ارایه منابع بسیار مورد نیاز به خاطر جنگ و درگیری کاهش یافته و به تاخیر می‌افتد. یکی از نمونه‌های آن حملات هوایی توسط نیروی ائتلاف به بندر شمال غربی شهر حدیده است که باعث نابودی آن شد، در حالی که بندرشهر حدیده تنها نقطه ورود کمک‌های بشر دوستانه به شمال این کشور است. وضعیت به سوی وخامت بیشتر پیش می‌رود: برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نسبت به احتمال قحطی در یمن برای میلیون‌ها نفر که عمدتا زنان و کودکان هستند، هشدار داده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/271859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!

تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

دنیای اقتصاد : در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

35 درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد