ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هزاره‌کشی در افغانستان خواندنی ها

هزاره‌کشی در افغانستان
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد / بر اساس گزارش جدیدی که عفو بین‌الملل منتشر کرده است، طالبان به محض تسخیر افغانستان و تکیه بر اریکه قدرت، 13 هزاره از جمله یک دختر 17 ساله را در استان دایکندی کشتند.
در 30 آگوست، کاروانی 300 نفره از مبارزان طالبان وارد منطقه «خدیر» شده و دست کم 11 نفر از اعضای سابق نیروهای امنیت ملی (ANSF) افغانستان را کشتند که 9 نفر از آنها نزدیک رودخانه‌ای برده شدند. آنها اندکی پس از تسلیم اعدام شدند. «علی لطیفی» در گزارش 5 اکتبر برای الجزیره نوشت، یک دختر نوجوان به نام «معصومه» پس از تبادل آتش میان طالبان با نیروهای دولتی کشته شد. این دختر 17 ساله در تلاش بود تا از معرکه بگریزد اما از آتش طالبان جان به در نبرد. یک شهروند دیگر به نام «فیاض» که در دهه 20 عمر خود بود و به تازگی هم ازدواج کرده بود در زمره این کشتگان است که در آتش متقابل طالبان و نیروهای دولتی طعمه گلوله‌های طالبان شد.
عفو بین‌الملل می‌گوید: اعضای نیروهای دولتی هم که کشته شدند در فاصله سنی 26 تا 46 سال بودند. نکته این است که تمام این قربانیان «هزاره» بودند که در دولت اول طالبان در سال‌های 1996 تا 2001 هم در سیبل اهداف طالبان بودند. این دومین کشتار هزاره‌هاست که از سوی عفو بین‌الملل مستند شده است. این سازمان در گزارش دیگری مورخ 19 آگوست اعلام کرد که دست کم 9 مرد هزاره‌ای هم از سوی ستیزه‌جویان طالبان در استان غزنی در ماه جولای و پیش از اینکه این گروه قدرت را به دست گیرد کشته شدند. به نوشته لطیفی، هم نیروهای داعش خراسان و هم نیروهای طالبان متهم به کشتن هزاره‌ها هستند. هزاره‌ها اکثریت جمعیت شیعه افغانستان را تشکیل می‌دهند. تا اول سپتامبر طالبان این کشتار را تکذیب می‌کرد. «صدیق‌الله عابد»، رئیس پلیس منصوب طالبان در دایکندی، تنها تایید می‌کند که یکی از مبارزان این گروه در این درگیری متقابل کشته شده است. «ریحانه آزاد»، عضو سابق پارلمان این ولایت، هم در گفت‌وگو با الجزیره گزارش عفو بین‌الملل را تایید کرده و می‌گوید که حوادث 30 آگوست موجب «کشتارهای گسترده غیرانسانی» به دست طالبان شد. این عضو سابق پارلمان افزود که آنچه در دایکندی رخ داده نقض فاحش ادعاهای طالبان مبنی بر عفو عمومی برای نیروهای سابق امنیتی و کارمندان دولتی است. «اگنس کالامارد»، دبیرکل عفو بین‌الملل، هم افزود: «این اعدام‌های دهشتناک دلیل دیگری است بر اینکه طالبان مرتکب سوءاستفاده‌های وحشتناکی شده‌اند؛ اقداماتی که در دوره دولت اول آنها هم وجود داشت.» طی 5 سال دولت اول طالبان، آنها متهم به «کشتار» صدها هزاره‌ای در ولایت‌های بلخ و بامیان شده‌اند.
«زمان سلطانی»، محقق حوزه آسیای جنوبی در عفو بین‌الملل می‌گوید کشتار دایکندی نشان‌دهنده الگوی روشنی است که طالبان در پیش گرفته‌اند. او به بیانیه‌ای اشاره می‌کند که مصاحبه‌کنندگان به عنوان سند به مقام‌های ارشد طالبان نسبت می‌دادند: «من طی 20 سال گذشته آدم‌های زیادی کشته‌ام. کشتن برای من آسان است. من باز هم می‌کشم.» این جمله‌ای است که یکی از مقام‌های طالبان بارها به ساکنان دایکندی گفته است. آزاد، آن عضو سابق پارلمان، می‌گفت: توحش طالبان در دایکندی محدود به این کشتارها نیست. او می‌گوید از زمان تسخیر این ولایت به دست طالبان در 14 آگوست (یک روز پیش از فرار اشرف غنی و سقوط افغانستان)، هزاران خانواده وادار به ترک خانه‌های خود در مناطق «گزاب» و «پاتو» شده‌اند. فهرست تهیه شده از سوی ساکنان نشان می‌دهد که بیش از 20 هزار خانواده در دست کم 10 روستا طی یک ماه و نیم گذشته مجبور به تحمل آوارگی داخلی و بی‌خانمانی شدند. آن دسته از ساکنان دایکندی که با الجزیره مصاحبه می‌کردند گفتند زمانی که طالبان وارد خانه هایشان شد، ستیزه‌جویان ادعا کردند که خانواده‌ها به شکلی غیرقانونی آن زمین را اشغال کرده یا شورای طالبان تصمیم گرفته آن زمین «متعلق به مردم باشد». آزاد می‌گوید موج گسترده زمین‌های غصب شده از سوی طالبان باور به استدلال آنها را دشوار می‌سازد.
او می‌گوید: «اگر این فقط یک روستا بود، می‌شد توجیهی برای آن آورد اما مناقشات بر سر زمین در تمام این روستاها امری پرسش‌برانگیز است.» او می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها چندین نسل است روی این زمین‌ها کار و زندگی می‌کنند؛ «آنها سند زمین‌هایشان را در دست دارند». محمد، از ساکنان منطقه گزاب که البته با نام مستعار سخن می‌گفت، یکی از این افراد است. این جوان 42 ساله می‌گوید: همسر و فرزندانش در خانه بودند زمانی که طالبان به در خانه‌اش آمدند و از او خواستند خانه را در 23 سپتامبر تخلیه کند. او که ترسیده بود و نمی‌دانست چه کند، به همراه تمام اعضای خانواده 9 نفره‌اش زمینی را که برای چندین دهه بر روی آن کار و زندگی می‌کردند رها کردند و گریختند زیرا از انتقام طالبان می‌ترسیدند. محمد به الجزیره می‌گوید: «من خردسال بودم وقتی خانه ساخته شد. من بیرون از خانه درخت می‌کاشتم.» او و خانواده‌اش در کابل زندگی می‌کنند. قبل از آمدن به پایتخت، محمد سعی کرد به طالبان متوسل شود تا کاری از پیش ببرد. او کارمند سابق وزارت آموزش است اما می‌گوید این کار هیچ فایده‌ای نداشت. او می‌گوید آن ستیزه‌جویانی که به در خانه‌اش آمدند از قضا اهل همان روستایی بودند که محمد در آنجا می‌زیست. او می‌گوید: سعی کردم برای اعضای امارت اسلامی توضیح دهم اما آنها فقط گفتند «تصمیم گرفته شده که زمین تو متعلق به مردم باشد». حال معلوم نیست منظور از مردم چه کسی یا کسانی است. حتی سند او هم فایده‌ای برایش نداشت. او می‌گفت این تصمیم در هماهنگی با قانون امارت اسلامی اتخاذ شده است. همچون آزاد، محمد هم در یافتن توجیهی برای اقدام طالبان ناتوان بود. محمد می‌گفت در دادگاه شریعت طالبان، حل و فصل مناقشات بر سر زمین نه ماه‌ها که شاید سال‌ها به طول انجامد. ریحانه آزاد، عضو سابق پارلمان، می‌گفت با نزدیک شدن فصل زمستان، این اخراج‌ها و کوچ‌های اجباری منجر به بحرانی انسانی در ولایت‌های کوهستانی خواهد شد. در این مناطق 14 ساعت طول می‌کشد که به مناطق شهری رسید. او می‌گوید: «این مردم بدون خانه و زمین هیچ ابزار مالی برای جابه‌جایی ندارند. بنابراین، آنها در خیمه‌ها و چادرهای صحرایی محکوم به فنا و نابودی هستند.» دایکندی یکی از فقیرترین و کم‌توسعه‌ترین ولایت‌های افغانستان است. بیشتر جوانان و نوجوانان این ولایت به ایران یا پاکستان می‌روند تا نانی برای بقا بیابند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/278694/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است