ایرانیان جهان
گزارش یک جنایت؛ رنج مردم افغانستان از پروژه‌های آمریکایی ادامه دارد
دوشنبه 30 بهمن 1402 - 15:40:28
ایرانیان جهان - فارس / در حالی‌که ماهواره‌ها از وجود آب سد کمال‌خان خبر می‌دهد، ده‌ها شهر و روستای افغانستان پشت سد در انتظار یک قطره آب هستند و شرایط دشوار معیشتی را سپری می‌کنند.
گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: در 2 سال اخیر 11 شهر و روستای پرجمعیت افغانستان در مسیر رودخانه هیرمند حدفاصل سد کمال‌خان تا مرز ایران خالی از سکنه شده و در مواجه با طوفان‌های گرد و غبار زیر خروارها خاک دفن شده‌اند.
بازار
به گواهی تصاویر ماهواره‌ای هم‌اکنون آب در بستر هیرمند و پشت سد کمال‌خان ذخیره شده اما سازه‌های بتنی مانع از رسیدن آن به غرب ولایت زرنج افغانستان است.
روزگاری که سد کمال‌خان با وعده توسعه کشاورزی ساخته می‌شد، کسی نمی‌دانست با انحراف آب هیرمند، شهرها و روستاهای غرب افغانستان از آب محروم می‌شوند.عبدالله‌خان از زمین‌داران سابق چهاربرجک افغانستان که 2 سالی است به ایران آمده و کارگری می‌کند، می‌گوید که اول‌ها فکر می‌کردم، کمال‌خان والی مستبدی است که آمریکایی‌ها سر کار آوردند تا با قطع آب هیرمند مردم را برنجاند، اما بعدها که فهمیدم پای یک سد در میان است، حسرت خوردم که چگونه یک تکه سنگ ساخته دست بشر، وطن، زندگی و خانواده مرا از من گرفت.
فروردین 1400 بود که پروژه پیشنهادی آژانس توسعه جهانی ایالات متحده در افغانستان با عنوان سد کمال‌خان به بهره‌برداری رسید و مسیر تاریخی رود هیرمند در 80 کیلومتری مرز ایران به سمت شوره‌زاری منحرف شد.افغانستان آمار مشخصی از ضربه خشکی هیرمند بر کشاورزان افغانستانی نمی‌دهد اما مسئولان ریاست زراعت نیمروز تایید کرده‌اند که بیش از 5000 خانواده در این منطقه که پیشتر به کشاورزی مشغول بودند، زمین‌های خود را از دست داده و در وضعیت بد اقتصادی زندگی می‌کنند.
در ضمن وزارت نیروی ایران اطلاعیه داده، بیست‌وهفتمین نشست کمیساران آبی هیرمند که برای پیگیری حقابه پایین دست برگزار شد، همچون نشست‌های چند سال اخیر به دلیل همراهی نکردن و نبود اراده کافی در طرف افغانستانی به نتیجه‌ای نرسید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1113593/گزارش-یک-جنایت؛-رنج-مردم-افغانستان-از-پروژه‌های-آمریکایی-ادامه-دارد
بستن   چاپ