ایرانیان جهان
باید ها و نبایدهای خرید اینترنتی در سوئد
دوشنبه 1 مرداد 1397 - 1:39:16 PM
ایرانیان جهان - خیلی اوقات خرید یک جنس از فروشگاه های اینترنتی بسیار ارزان‌تر از فروشگاه های فیزیکی است. دلیل این امر هم بسیار ساده و واضح است. فروشگاه های اینترنتی مخارجی مانند اجاره فروشگاه، کارکنان و غیره را ندارند و یا بسیار کمتر از فروشگاه های فیزیکی می باشد. پس قیمت کالاها به نسبت ارزان‌تر میشود. اما از کجا بخریم و از کجا اصلا نخریم؟
تمام فروشگاه های اینترنتی معتبر نیستند. در این مقاله ما به نکات اصلی درباره خرید اینترنتی در سوئد نگاهی می‌اندازیم و بعضی از فروشگاه های معتبر در سوئد را معرفی می کنیم.
چطور به فروشگاه اینترنتی در سوئد اعتماد کنیم؟
اگر برای اولین بار از فروشگاه اینترنتی میخواهید خرید کنید و قیمت کالا فوق‌العاده ارزان بود، به واقعی بودن فروشگاه و شرکت شک کنید! مثلا آیفون 6 فقط 200 کرون، کاملا دروغ است.
قبل از خرید حتما اطلاعات شرکت را بررسی کنید. برای اینکار، به صفحه om oss و یا kontakta oss بروید. دنبال org. nummer ، تلفن و آدرس شرکت بگردید.
اگر این مشخصات در سایت نبود، بهترین کار خرید نکردن از این سایت است!
اما آیا وجود این اطلاعات برای معتبر دانستن سایت کافیست؟
جواب خیر است. اگر تا به حال از این شرکت و سایت خرید نکرده‌اید حتما org. nummer شرکت را چک کنید.
در سایت هایی مانند Allabolag.se میتوانید با وارد کردن org. nummer از واقعی بودن شرکت اطمینان حاصل کنید. اگر با وارد کردن organisationsnummer شرکت در سایت Allabolag.se مشخصات شرکت نیامد، مطمئن باشید که همچین شرکتی وجود خارجی در سوئد ندارد.
پرادخت وجه هنگام خرید اینترنتی در سوئد
اول به پایین سایت نگاه کنید، آیا عکس زیر در سایت وجود دارد؟ این نشانه امن بودن شرکت و خرید اینترنتی است. برای اینکه مطمئن شوید این نشان تقلبی نیست، روی آن کلیک کنید. در نود درصد اوقات باید به صورت اتوماتیک به صفحه تاییدیه بروید. اگر این نشان قابل کلیک نبود، میتوانید در صفحه Trygg e-handel به دنبال اسم شرکت بگردید و تاییده را آنجا ببینید.
آرم trygg e handel
یک مثال خوب برای این اصل، فروشگاه Fyndiq می باشد. در صفجه اول این فروشگاه، بالای صفحه شما علامت trygg e-handel را میبینید و اگر روی این علامت کلیک کنید، به صفحه تاییدیه میروید.
توضیح: فروشگاه Fyndiq فقط اجناس ارزان قیمت دارد. این فروشگاه اینترنتی معتبر، اجناس و کالاهای تخفیف خورده و یا ارزان قیمت را از 1795 بوتیک جمع‌آوری کرده و کار مشتری را آسان نموده است. این بدین معناست که طرف قرارداد شما Fyndiq است و Fyndiq مسئولیت پشتیبانی را به عهده دارد.
Fyndiq.se

البته در بعضی از سایت‌ها مانند Soffadirekt، تاییدیه خرید امن، به شکل دیگریست. برای مثال در این سایت به اسم Certifierad E-handel می باشد.
Soffadirekt.se

پرداخت مستقیم و یا فاکتور؟
پرداخت با فاکتور بسیار مطمئن‌تر و بهتر از پرداخت مستقیم است. چراکه اول کالایی که سفارش داده‌اید به دستان میرسد، و شما میتوانید بعدا هزینه آن را پرداخت کنید. معمولا شرکت ها هزینه ی تنظیم فاکتور را به قیمت اضافه می کنند که در این صورت شما باید حدود 29 کرون به عنوان هزینه فاکتور را نیز پرداخت کنید. پرداخت 29 کرون برای فاکتور، در زمانی که شما به شرکت و کیفیت کالا اطمینان ندارید، هزینه سنگینی نیست.
برای مثال :
سارا لباس شب بسیار زیبایی از یک فروشگاه اینترنتی خریداری میکند. قیمت لباس 1000 کرون است. سارا که تا به حال از این فروشگاه خرید نکرده و شرکت را اصلا نمیشناسد، تصمیم میگیرد گزینه پرداخت با فاکتور را انتخاب کند. چراکه اگر مستقیم 1000 کرون را بپردازد و شرکت کاملا قلابی بوده باشد،او نه لباس را میبیند نه 1000 کرون‌اش را.
اگر تا به حال از شرکت مورد نظر خرید نکرده‌اید، پرداخت مستقیم با کارت بانکی، میتواند خطرناک باشد .
SwedBank گزینه‌ایی برای پرداخت مطمئن دارد. شما میتوانید از طریق اینترنت بانک ( internetbank ) کارت دیجیتالی موقت با مبلغ مورد نظرتان بسازید.
با این کار شما مشخصات کارت اصلی‌تان را در اختیار شرکت‌ها نمی گذارید و شرکت های قلابی نمیتوانند بیشتر از مبلغی که شما خواهان پرداخت بوده‌اید، از شما پول بگیرند.
برای مثال به کارت زیر نگاه کنید. این کارت از طریق اینترنت بانک درست شده است. مبلغ وارد شده 40 کرون است و فقط تا ماه 7 سال 2011 معتبر می باشد. این بدین معناست که فروشگاه اینترنتی بیشتر از 40 کرون نمیتواند از حساب شما برداشت کند.
کارت دیجیتالی سوئدبانک swedbank
اگر Swedbankندارید و بانک شما قابلیت درست کردن کارت دیجیتالی ندارد، میتوانید از گزینه Direktbetalning استفاده کنید. در اینصورت از صفحه فروشگاه اینترنتی به صورت اتوماتیک خارج میشوید و مستقیما به بانک وصل میشوید، در صفحه بانک‌تان پرداخت را انجام میدهید و دوباره به صورت اتوماتیک به صفحه فروشگاه برمیگردید. اطلاعات شخصی و کارت شما وارد سایت شرکت نمیشود.
راه دیگر این است که از درگاه های بانکی استفاده کنید. درگاه های بانکی مانند Klarna Checkout, Skrill, Trustly, Paysafe card و Dibs معتبر می باشند. این درگاه‌های بانکی اطلاعات کارت شما را به شخص سوم نمیدهند.
درگاهای پرداخت اینترنتی
Ångersrätt
اگر از سوئد خرید میکنید، طبق قانون، خریدار 14 روز حق پشیمان شدن دارد و میتواند از این حق استفاده کند. این 14 روز از زمانی که کالا بدستان رسید، حساب میشود. برای استفاده از این قانون، باید در 14 روز به شرکت اطلاع دهید که قصد پس دادن کالا را دارید و کالا را به آدرسی که شرکت داده است پس بفرستید. این قانون به سوئدی ångerrätten نام دارد.
اما به یاد داشته باشید که در بعضی از شرایط و بعضی از کالاها، شما باید کالا را دست نخورده پس بدهید.
برای مثال سایت Stor & Liten به تمام مشتریان خود 90 روز حق تعویض و پس دادن کالا را میدهد اما تنها در شرایطی که کالا کاملا دست نخورده باشد. دلیل این امر هم بسیار واضح است. فروشگاه Stor & liten عرضه کننده لوازم بازی کودکان می باشد. برای مثال مسلما با باز کردن جعبه عروسک و 90 روز استفاده از آن، نمیتوان عروسک را پس داد و دوباره یک عروسک جدید خرید.
توضیح: این فروشگاه قسمتی به نام Outlet دارد که اجناس را با تخفیف های ویژه ایی به فروش میرساند.
Stor&Liten

Kundservice
به بخش پشتیبانی مشتریان بروید. ارتباط با پشتیبانی باید راحت باشد. چراکه اگر کالا مورد پسندتان نبود و یا از کیفیت خوبی برخوردار نبود، باید بتوانید به راحتی با پشتیبانی صحبت کنید.
من سفارشم بدستم نرسیده
Jag har inte fått mitt paket
من پشیمون شدم، میخوام پس بفرستم
Jag ångrar mitt köp, hur ska jag returnera?
من آدرس اشتباهی نوشتم وقتی سفارش میدادم، چطور عوض کنم؟
Jag har angivit fel adress vid beställningen, hur ändrar jag detta?
پول جنسی که پس دادم چطور بهم پرداخت میشه؟
Hur återbetalas pengarna för min returnerade vara?
کی پولم را پس میگیرم؟
När får jag min återbetalning
جنسی که خریدم،در راه پست صدمه دیده، چی کار کنم؟
Varan är leverandskadad – vad gör jag?
سفارش من اشتباه اومده
Min beställning har blivit fel
میتونید قیمت را کم کنید؟
Kan ni reducera priset?
یکی از نکات مهم درباره پشتیبانی، توجه به قوانین عوض کردن جنس است. برای مثال اگر لباسی خریدید که انداز‌تان نبود، باید بتوانید لباس را با اندازه بزرگتر یا کوچک‌تر عوض کنید. این قوانین را میتوانید در قسمت سوال و جواب سایت فروشگاه ( vanlifa frågor ) بخوانید.
برای مثال در سایت Stayhard به وضوح نوشته است که عوض کردن کالا تا 30 روز امکان پذیر می باشد. شما میتوانید لباسی که خریداری کرده‌اید را در خانه امتحان کنید و در صورت راضی نبودن از رنگ، اندازه و یا هر دلیل دیگری، برای تعویض پس بفرستید.
توضیح: فروشگاه Stayhard عرضه کننده لباس آقایان می باشد. این شرکت هم فروشگاه فیزیکی دارد و هم اینترنتی.
StayHard SE

اجناس الکترونیکی
نکته مهم دیگر درباره اشتباه بودن کالا می باشد. اگر شما برای مثال یک تبلت سیاه از اینترنت خریداری کردید و بعد از باز کردن جعبه متوجه شدید که تبلت قرمز رنگ است، باید بتوانید یا کالا را به کل پس بدهید، یا تعویض کنید و یا تخفیف بگیرید.
برای مثال فروشگاه Dustin، پشتیبانی بسیار حرفه‌ایی دارد. اگر شما از این شرکت تبلت 16 گیگابایت خرید کردید اما تبلت 4 گیگابایت برای شما فرستادند، کافیست با پشتیبانی تماس بگیرید تا بهترین راه حل را به شما پیشنهاد بدهند. اگر تبلت 16 گیگ داشته باشند، به شما دو راه حل خواهند داد:
1- تبلت را پس میفرستید و آن را با یک 16 گیگ برای شما تعویض میکنند.
2- به شما پیشنهاد میدهند که همان 4 گیگ را نگه دارید و تفاوت قیمت را به شما باز میگردانند.
حال اگر کلا تبلت 16 گیگ نداشته باشند و در سایت به اشتباه این عدد را بر روی جنس نوشته باشند، باز دو راه حل پیش روی شما میگذارند:
1- تبلت را به کل پس بفرستید و پولتان را پس بگیرید
2- در قیمت آن تخفیف قابل توجهی به شما میدهند که شما را راضی از نگهداری همان 4 گیگ بکنند.
توجه داشته باشید که امکان دارد این راه حل ها در تمام فروشگاه های اینترنتی صدق نکند و فروشگاه یک راه حل و یا پیشنهاد دیگری پیش‌روی شما بگذارد.
Dustin home
خراب شدن کالا در راه پست
گاهی اوقات جعبه های پستی، در اثر ضربه، باران و برف و یا هر مشکل دیگری، پاره میشوند. پاره شدن جعبه امکان دارد به کالای شما صدمه زده باشد. در این صورت قبل از باز کردن جعبه، حتما چندین عکس از زاویه های مختلف جعبه پستی بیاندازید و بعد با قسمت پشتیبانی شرکت صحبت کنید. اینکار باعث میشود که در صورت خراب بودن کالا، هزینه های مربوط به پس دادن و تعویض را شما پرداخت نکنید.
اگر جعبه بسیار صدمه دیده باشد، معمولا شرکت ها کالای جدید برایتان می فرستند و از شما میخواهند که کالا را به کل دور بیاندازید.
Leverans
به قیمت نهایی توجه کنید. آیا قیمت با درنظر گرفتن moms و frakt است یا نه. قیمت‌ها بدون مومس همیشه ارزانتر است اما شما باید مومس را پرداخت کنید. پس همیشه به قیمت ها توجه کنید.
قیمت با مالیات
inkl moms
قیمت بدون مالیات
Exkl moms
چند روز طول میکشد تا کالا به دستان برسد؟ آیا هزینه porto و یا frakt را باید پرداخت کنید یا نه؟
برای مثال فروشگاه Nordic Feel به وضوح نوشته است که همیشه Fraktfri هست. این یعنی شما هزینه frakt را نمیدهید. و در صفحه اجناسش ، Leveranstid را بین یک تا سه روز نوشته است.
توضیح: فروشگاه اینترنتی Nordic Feel معروف به فروش عطر و ادکلن است اما این فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی نیز دارد. این فروشگاه 5 سال پشت سر هم، به عنوان بهترین فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی انتخاب شده است.
NordicFeel.se

Omdöme
اگر همچنان نمیدانید که سایت معتبر هست و یا کالا با کیفیت است یا نه، باید به نظرات عمومی مردم درباره سایت مورد نظر نگاهی بیاندازید. گاهی در خود سایت روزنامه های معتبر به کیفیت کالاهای سایت امتیاز داده‌اند. برای مثال به فروشگاه Linas Matkasse نگاهی می اندازیم. در پایین صفحه روزنامه های Aftonbladet و Express از این فروشگاه تعریف کرده‌اند.
توجه کنید که فقط بودن مارک روزنامه مهم نیست، باید با کلیک کردن روی مارک به صفحه خود روزنامه بروید تا از صحت امتیاز مطمئن شوید.
توضیح: شرکت Linas Matkasse سبد خرید به همراه طرز تهیه غذا را برای مشتریان خود می فرستد.
Linas Matkasse

Prisgaranti
شاید تا به حال اصطلاح prisgaranti را شنیده باشید. برای راحت‌تر توضیح دادن به فروشگاه Parfym نگاهی می اندازیم. این فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی و عطر و ادکلن ارائه میکند. در بالای صفحه این سایت Prisgatanti نوشته شده است. این بدین معناست که اگر شما برای مثال جنسی که در این فروشگاه 200 کرون است خریداری کنید و بعد همان جنس را در فروشگاه دیگری به قیمت 150 کرون پیدا کنید، میتوانید 50 کرون تفاوت قیمت را پس بگیرید. اینکار باید در حداکثر 10 روز صورت بگیرد.
Parfym.se

حرف آخر
سریعا به فروشگاه های اینترنتی و یا هرکجا که از شما مشخصات کارت‌تان را خواست، اعتماد نکنید. کلاهبرداران زیادی روزانه از حساب هزاران نفر، پول برداشت میکنند. مبالغ کم و زیاد. پس اگر شرکت مورد نظر را نمیشناسید، با دقت و وسواس خرید کنید.
تمام فروشگاه هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم تنها مثالی از فروشگاه های اینترنتی معتبر هستند. هدف ایرانیان سوئد تنها اطلاع رسانی جهت به حداقل رساندن کلاهبرداری های سایبری است و شما به عنوان خریدار باید در هر صورت و از هر فروشگاه با دقت کامل خریداری کنید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/13168/باید-ها-و-نبایدهای-خرید-اینترنتی-در-سوئد
بستن   چاپ