ایرانیان جهان
نفت در مقابل سلاح؛ معامله کرونایی عربستان و کانادا
پنجشنبه 28 فروردین 1399 - 9:34:57 AM
ایرانیان جهان-الخلیج الجدید، رسانه نزدیک به قطر نوشت: سوالی که در روز های اخیر، در صدر توجهات کارشناسان قرار گرفته است؛ بویژه پس از آنکه اوتاوا اعلام کرد بار دیگر مذاکره برای انجام معامله تسلیحاتی به ارزش 14 میلیارد دلار با عربستان، از سر گرفته شده است.
در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، وزیر خارجه کانادا در توجیه تصمیم کشورش برای انجام معامله تسلیحاتی با عربستان، از اعمال تعدیل های مهمی در این معامله صحبت کرد، که هزار شغل را در بخش کانادایی شرکت آمریکایی ساخت سلاح، حفظ می کند.
اما به نظر نمی رسد این دلیل کافی باشد، چرا که هنگامی که کانادا در سال 2018 تصمیم به تعلیق این قرارداد با عربستان گرفت، مساله شغلها، اصلا مطرح نبود. در اکتبر 2018، نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو اعلام کرد که به دلیل کارنامه بد عربستان در زمینه حقوقی، در جریان ترور خاشقچی، اجرای قرارداد تسلیحاتی با این کشور را متوقف می کند.
طبق قوانین کانادا در رابطه با فروش تجهیزات نظامی، در صورتی که دولت وارد کننده سلاح، به حقوق بشر تجاوز کند، محدودیت هایی در زمینه واردات سلاح به آن، اعمال می شود.
همین مساله، وزیر خارجه کانادا را بر آن داشت تا تاکید کند در صورتی که عربستان از سلاح های وارداتی برای تجاوز به حقوق بشر استفاده کند، امکان تاخیر یا لغو صادرات سلاح به این کشور وجود دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/143788/نفت-در-مقابل-سلاح؛-معامله-کرونایی-عربستان-و-کانادا
بستن   چاپ