ایرانیان جهان
​وحشت سوئد از سرمایه گذاران چینی و روسی
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 - 2:03:11 PM
ایرانیان جهان-

 سوئد تصمیم دارد قوانینش را سخت تر كند و به حكومت اجازه می دهد جلوی تصاحب و ادغام شركت های مهم خود را به كمپانی های خارجی مخصوصاً چین و روسیه را بگیرد.

به گزارش سایپا نیوز ، شیوع ویروس كرونا، این ترس را برجسته كرد كه نكند كمپانی های سوئدی به خاطر ترس از ورشكستگی، حاضر باشند به قیمت ها ناچیز به سرمایه گذاران خارجی فرصت تملیك و تصاحب و ادغام بدهند و در نتیجه كمپانی های خارجی به آخرین و به روزترین فناوری های این كشور دست پیدا كنند یا آن كه سرمایه گذاران خارجی صاحب زیرساخت های حیاتی این كشور شوند.

میكائیل دامبرگ، وزیر امور وطن در مصاحبه با رویترز گفته است: «سوئد كشوری است كه برای سرمایه گذاران همیشه جذاب باقی می ماند. اما بخش هایی وجود دارد كه باید از آن در سوئد محافظت شود.»

دامبرگ می گوید حكومت سوئد لایحه ای را تقدیم مجلس می كند كه با توانمندسازی، مانع تملیك و تصاحب شركت ها شود كه بعد از تابستان جنبه اجرایی پیدا می كند.

با این كه دامبرگ می گوید هدف سخت گیرانه تر شدن قوانین، كشور یا كشورهای خاصی نیست، اما دغدغه ها بیشتر به خاطر افزایش نفوذ شركت های بین المللی چینی و روسی است.

هانس والمارك قائم مقام رئیس هیئت مدیره كمیته امور خارجی پارلمان سوئد كه از حزب اپوزیسیون به حساب می آید می گوید: «اگر سؤال شود كه تهدید امروز چه شكلی دارد، به طور طبیعی، دو كشور به ذهن خطور می كنند، بر اساس گزارش پلیس امنیت، این دو كشور به راحتی قابل شناسایی هستند، یكی جمهوری خلق چین و دیگری فدرال روسیه هستند.»

جالب این جا است كه چند روز قبل از سوئد، كشور ژاپن قوانین مالكیت خارجی بر كمپانی هایش را سخت گیرانه تر كرد. اروپا و ایالات متحده نیز تحقیق و تفحص در صنایعی كه در امنیت ملی نقش كلیدی دارند، شدت بخشیده اند.

سه بخشی كه از لحاظ امنیت ملی برای كشورهای غربی اهمیت بالایی دارد، بیوتك (فناوری زیستی)، لیزر و فضا هستند.

ایالات متحده كمپینی را آغاز و رهبری می كند كه جلوی هوآوی را برای تأمین زیرساخت مخابراتی نسل پنجم را می گیرد، چون باور این است كه هوآوی بخشی از دولت چین است كه به سازمان های جاسوسی این كشور اجازه سرقت داده های محرمانه را می دهد. هوآوی این اتهام ها را رد می كند.

پروژه نورد استریم 2 روسیه كه در آب های سوئد در حال انجام است، با مخالفت شدید ایالات متحده رو به رو است چون اعتقاد بر این است كه این پروژه اروپا را بیش از حد به انرژی روسیه وابسته می كند و اروپا را در چنگال سیاسی مسكو قرار می دهد.

پلیس امنیت سوئد در ماه مارس گفته بود كه دو كشور بیشترین تهدید برای امنیت ملی كشورهای شمال اروپا ایجاد می كنند.

در حالی كه روسیه و سوئد اختلاف هایی در خصوص میزان نفوذ در ناحیه دریای بالتیك با هم دارند و با هم كنار آمده اند، علاقه و منافع چین در سوئد كمتر سیاسی و بیشتر اقتصادی است.

تاكنون چینی ها 65 شركت سوئدی را یا خریداری كرده اند یا در آن سرمایه گذاری هنگفت كرده اند. این تصاحب و تملیك از سال 2002 شدت گرفته است. بر اساس گزارش آژانس تحقیقاتی دفاعی سوئد FOI یكی از مهمترین و استراتژیك ترین سرمایه گذاری های چین در شركت های سوئدی، معامله چند میلیارد دلاری مثل تصاحب شركت خودروسازی ولوو توسط ژجیانگ جیلی و خرید سهام كامیون سازی ای بی ولووی سوئد هستند.

در گزارش FOI اهداف چینی ها شامل شركت های بیوتكنولوژی (فناوری زیستی) بخش نیمه هادی ها، لیزر و هوافضا است كه همگی ارتباط نزدیك با صنایع استراتژیك دولت سوئد دارند.

با توجه به قیمت سهام برخی از این شركت ها در بخش های یاد شده، سرمایه گذاران خارجی به شدت ترغیب می شوند كه سهام این شركت ها را خریداری كنند.

والمارك می گوید: «ریسك بزرگی ایجاد شده و برخی كشورها كمپانی هایی را هدف قرار داده اند كه سطح بالایی از فناوری و نوآوری دارند و منافع و امنیت ملی سوئد به این شركت ها وابسته است.»


http://www.ilandnews.ir/fa/News/152625/​وحشت-سوئد-از-سرمایه-گذاران-چینی-و-روسی
بستن   چاپ