ایرانیان جهان
مراجعه به درمانگاه و خدمات درمانی در سوئد
چهارشنبه 4 تير 1399 - 04:04:58
ایرانیان جهان - حتی اگر سال ها در سوئد زندگی کرده باشیم، باز هم اگر به زبان فارسی صحبت کنیم احساس راحت تری داریم و شاید به همین دلیل است که در هنگام بیماری، دنبال پزشک فارسی زبان میگردیم. البته شاید بحث فقط زبان فارسی یا سوئدی نباشد چون این مسئله با مترجم به طور کل حل میشود؛ بحث راحت بودن است. برای مثال اگر برای مشکلی نزد روانشاس برویم، دوست داریم روانشناس از فرهنگ و آداب و رسوم ما با خبر باشد تا بتوانیم راهنمایی بهتری از او بگیریم.
در این مقاله ما به چگونگی تماس با درمانگاه و همچنین پیدا کردن دکتر فارسی زبان می پردازیم.
در ابتدا این نکته را خاطر نشان شویم که این مقاله تنها برای زمانی است که شما به صورت اورژانسی نیازی به پزشک نداشته باشید. چراکه در مواقع اورژانسی باید مستقیما با 112 تماس گرفت و یا شخصا به بخش اورژانس بیمارستان رفت.
دریافت کمک های پزشکی نیازی به داشتن اقامت سوئد ندارد.
شما با داشتن کارت LMA و یا حتی بدون آن نیز می توانید در هنگام بیماری، به پزشک مراجعه کنید. حداکثر هزینه خدمات درمانی در درمانگاه برای شما 50 کرون می باشد و هزینه دریافت خدمات درمانی در اورژانس بیمارستان بین 120 تا 450 کرون می باشد.
شما همچنین میتوانید مترجم داشته باشید.
شما که اقامت سوئد را دارا هستید
در سوئد شما باید در یک درمانگاه ثبت شوید، به اینکار Lista sig می گویند. با ثبت شدن در درمانگاه، شما می توانید از طریق اینترنت بدون دیدار حضوری، مشاوره های پزشکی دریافت کنید، وقت بگیرید و یا نسخه جدید برای داروهای قبلی‌تان دریافت کنید. برای مثال اگر قرص هایی که مصرف میکردید تمام شده، میتوانید فقط با استفاده از BankID در صفحه درمانگاه وارد شده و نسخه جدیدی برای دارو دریافت نمایید.
نزدیک بودن درمانگاه به منزل شما برای مواقع بیماری خوب است اما در انتخاب درمانگاه برای ثبت نام هیچ الزامی نیست و درمانگاه انتخابی شما حتما نباید نزدیک محل زندگی شما باشد. شما می توانید با مقایسه درمانگاه های مختلف، یکی را انتخاب کنید و به راحتی از طریق اینترنت و یا در اولین حضورتان در آنجا به صورت حضوری خود را در آن درمانگاه ثبت کنید. ثبت کردن در درمانگاه باعث میشود تا هزینه کمتری برای ملاقت های خصوصی‌ پرداخت نمایید.
شاید برایتان سوال شود که چرا باید مقایسه کنید؟ مگر تمام درمانگاه ها یک روش و شیوه‌ایی را دنبال نمیکنند؟ پاسخ شما کاملا مثبت است. تمام درمانگاه های سوئد طبق قوانین Patientlagen عمل میکنند اما مقایسه درمانگاه به دلایل دیگری است. برای مثال اگر دنبال دکتر ایرانی و یا فارسی زبان هستید، میتوانید درمانگاهی را انتخاب کنید که پرستار و یا پزشک فارسی زبان دارد. در ادامه به چگونگی پیدا کردن پزشک فارسی زبان نیز می پردازیم.
گرفتن وقت قبلی
بسیاری از درمانگاه ها بدون وقت قبلی، بیمار معاینه نمی کنند. در این صورت شما باید با تماس تلفنی و یا از طریق اینترنت، وقت قبلی بگیرید. اگر مورد شما حاد نباشد، ابتدا یک پرستار متخصص شما را معاینه میکند.
بسیاری از درمانگاه ها ساعاتی از چند روز هفته را به ملاقات های بدون وقت قبلی اختصاص میدهند. به سوئدی Drop in و یا Motaggning گفته میشود. توجه کنید که معمولا در این ساعات شما توسط یک پرستار معاینه میشوید و هدف تنها مشاوره پزشکی و یا معاینه های عمومی، سطحی و ساده است. اگر برای بیماری‌تان نیاز به دیدن پزشک دارید، معمولا باید از قبل وقت بگیرید.
در بسیاری از درمانگاه ها حتی تماس تلفنی جهت گرفتن وقت هم کمی پیچیده است. برای مثال کسانی که در شهر Trollhättan زندگی میکنند، باید اول برای صحبت کردن با پرستار پشت تلفن وقت بگیرند، و بعد پرستار با آنها تماس میگیرد و وقت ملاقات حضوری به آنها میدهد.
راه آسان تری نیز وجود دارد، استفاده از خدمات اینترنتی 1177 کار شما را آسان می کند. شما تمام علائم بیماری را از طریق اینترنت مینویسید، پزشکی که میخواهید ملاقات کنید را انتخاب میکنید، روزها و ساعاتی که در دسترس هستید را ذکر میکنید و به همین صورت وقت ملاقات میگیرید. آموزش قدم به قدم گرفتن وقت اینترنتی در ادامه توضیح داده شده است.
هزینه خدمات درمانی
هزینه های مرتبط با درمانگاه بستگی به شهرداری منطقه زندگی‌تان دارد اما معمولا این هزینه ها در یک رنج قیمت هستند. تقریبا در بسیاری از شهرهای سوئد، تمام خدمات درمانگاه ها برای افراد زیر 18 یا 19 سال رایگان است، بستری شدن در بیمارستان حداکثر روزانه 100 کرون می باشد و اگر شما حداقل 24 ساعت قبل از وقتی که گرفته‌اید، ملاقات‌تان را کنسل نکنید، باید ویزیت پزشک را پرداخت نمایید.
هزینه ویزیت در استان وسترا گوتالند
اصطلاحی به نام Högskostnadsskydd چیست؟
برای مثال در استان وسترا گوتالند Högkostnadsskydd به میزان 1100 کرون است. یعنی شما در طول مدت یک سال، حداکثر 1100 کرون جهت ویزیت های پزشکی و یا استفاده از خدمات درمانگاهی پرداخت میکنید و بعد از آن کارتی به نام Frikort دریافت خواهید کرد.
برای اینکار از درمانگاه کارتی به نام Högskolekort دریافت می‌کنید و پس از هر بار پرداخت حق ویزیت، کارت خود را به پرسنل درمانگاه نشان میدهید تا هزینه پرداختی را در آن ثبت کنند. زمانی که شما طی یک سال، در مجموع 1100 کرون جهت درمان پرداخت کرده باشید، میتوانید تقاضای Frikort کنید. اگر اولین پرداخت شما در ماه آوریل باشد، و شما در ماه دسامبر frikort دریافت کنید، تا ماه آوریل سال بعد، هیچ هزینه‌ایی جهت درمان در کل سوئد پرداخت نخواهید کرد.
کمک هزینه جهت خرید عینک/لنز طبی برای کودکان و نوجوانان تا سن 19 سالگی
اگر فرزند شما مشکل بینایی دارد و نیاز به خرید عینک و یا لنز طبی دارد؛ میتوانید با نسخه پزشک، حداقل 800 کرون و یا حداکثر 1600 کرون به عنوان کمک هزینه دریافت کنید.
اگر فرزند شما زیر 7 سال است، باید یک چشم پزشک، فرزندتان را معاینه نماید و بعد از نوشتن نسخه، به یکی از عینک فروشی‌ها رفته و عینک مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. کمک هزینه در صندوق از قیمت عینک کسر خواهد شد.
اگر فرزند شما بین 8 تا 19 سال است، نیازی به چشم پزشک نیست و میتوانید مستقیما به عینک فروشی جهت معاینه مراجعه کنید.
اطلاعات بیشتر به زبان سوئدی
این کمک هزینه برای مهاجرینی که کارت LMA دارند و زیر 19 سال هستند، نیز صدق میکند.
رمیس Remiss
زمانیکه شما به پزشک متخصص نیاز داشته باشید، معمولا پزشک عمومی درمانگاه، شما را به پزشک متخصصی معرفی می کند. این معرفی به طور رسمی صورت میگیرد و اسم آن رمیس است.
در سایت 1177 به صورت کامل با زبان فارسی درباره Remiss توضیح داده شده است و شما میتوانید اینجا در این مورد بیشتر مطالعه فرمائید.
توجه کنید که برای ملاقات با پزشک متخصص حتما دارا بودن remiss الزامی نیست.
اگر به مطب خصوصی مراجعه نمایید، معمولا اصلا نیازی به داشتن remiss نیست. خیلی از مطب های خصوصی با شهرداری قرارداد دارند و به همین دلیل شما همچنان همان هزینه دولتی را پرداخت خواهید کرد.
در بعضی از اوقات نیز میتوانید برای خودتان remiss بنویسید که در این صورت به آن egenremiss میگویند. توضیحات در این باره هم در سایت 1177 به فارسی منتشر شده است.
خدمات درمانی بعد از ساعات اداری
اگر بعد از ساعات اداری نیاز به ملاقات پزشک داشتید، میتوانید به درمانگاه های شبانه مراجعه کنید. این نوع درمانگاه ها به سوئدی jourmottagning نام دارند. آدرس نزدیک ترین jourmottagning محل زندگیتان را با تماس با 1177 بدست می آورید.
آموزش گرفتن وقت از طریق اینترنت
در ابتدای مقاله به پیدا کردن پزشک فارسی زبان اشاره کردیم. حال از کجا بدانیم که آیا در این درمانگاه پزشک یا پرستار فارسی زبان وجود دارد یا نه؟
با کلیک کردن روی این لینک به سایت 1177 منتقل میشوید.
نام منطقه‌ایی که در آن زندگی میکنید را بنویسید. برای مثال ما منطقه Olskroken در شهر گوتنبرگ را جستجو کردیم. با این جستجو ما درمانگاه Närhälsan Olskroken را پیدا کردیم و با کلیک کردن روی اسم درمانگاه به صفحه توضیحات منتقل می شویم. در سمت چپ صفحه روی عبارت Motagningenswebplats کلیک میکنیم و به سایت درمانگاه منتقل می شویم. در این صفحه روی Vi som arbetar här کلیک میکنیم و نام تمام پزشکان و پرستارانی که در این درمانگاه کار میکنند، را میبینیم.
مسلما نام و نام خانوادگی ایرانی ها مشخص است و با این حساب میبینیم که در این درمانگاه سه پرستار و یک روانشناس ایرانی حضور دارند. پس اگر مستقیما بخواهیم با این اشخاص صحبت کنیم، به وسیله BankID وارد سامانه اینترنتی 1177 میشویم و اسم یکی از این پرستاران را برای ملاقات حضوری انتخاب میکنیم.
تمام مراحل را می توانید در عکس های زیر مشاهده فرمائید
در این مقاله درمانگاه Närhälsan تنها به عنوان یک مثال انتخاب شده است. چنانچه میخواهید از یک درمانگاه دیگری وقت بگیرید، مراحل مشابه مثال ما را طی خواهید کرد.
اسامی پرسنل درمانگاه

ایرانیان جهان


ایرانیان جهان


ایرانیان جهان

در سایت بعضی از درمانگاه ها، اسامی پرسنل زیر عنوان Om oss نوشته شده است.
چگونگی گرفتن وقت از طریق اینترنت

ایرانیان جهان

در سایت درمانگاه روی عبارت E-tjänster و یا Boka tid کلیک کنید.

ایرانیان جهان

بعد از اینکه روی Logga in کلیک نمودید، به این صفحه منتقل میشوید. با BankID وارد سامانه شوید.

ایرانیان جهان

در این صفحه میتوانید از خدمات اینترنتی 1177 استفاده کنید. روی نام درمانگاه کلیک کنید.

ایرانیان جهان

روی Boka tid کلیک کنید

ایرانیان جهان

در ابتدا باید قوانین را خوانده و با زدن تیک آنها را قبول کنید. بعد از نوشتن شماره تلفن‌تان، در لیست بین دکتر، پرستار و یا سایر عناوین، یکی را انتخاب کنید. اگر شخص خاصی را مد نظر دارید، نام و نام خانوادگی ایشان را بنویسید.
اگر قصد دارید تنها این فرد را ملاقات کنید، گزینه Nej را انتخاب فرمایید. سایر مشخصات و سوالات را پاشخ دهید و روی Skicka کلیک کنید،
شما همچنین میتوانید بدون رفتن به سایت درمانگاه، وارد خدمات اینترتی 1177 بشوید. برای اینکار کافی است بعد از رفتن به سایت 1177 ، روی E-tjänster کلیک کنید.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/160292/مراجعه-به-درمانگاه-و-خدمات-درمانی-در-سوئد
بستن   چاپ