ایرانیان جهان
تحصیل در Folkhögskola
چهارشنبه 4 تير 1399 - 04:09:21
ایرانیان جهان - در مقاله قبلی به مدارس بزرگسالان Komvux در سوئد پرداختیم . یکی دیگر از انواع مختلف مدارس در سوئد Folkhögskola است که شباهت زیادی به Komvux دارد. در ابتدا باید به این نکته بپردازیم که Folkhögskola دانشگاه نیست و هیچ مدرک دانشگاهی ارائه نمیدهد. این مدارس را میتوان به هنرستان های فنی حرفه‌ایی ایران شباهت داد با این تفاوت که فقط افراد بالای 18 سال میتوانند در آن ثبت نام کنند و هر مدرسه‌ایی رشته های مخصوص خود را دارد. این به این معنی است که برای مثال folkhögskola شهر گوتنبرگ رشته موسیقی دارد اما folkhögskola شهر استکهلم این رشته را ندارد. تحصیل در Folkhögskola رایگان است.
بخوانید: مدارس بزرگسالان Komvux
بخوانید: SFI چسیت؟
معنی behörighet چیست؟
برای رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل، داشتن نمره قبولی در بعضی از درس ها مانند دروس عمومی دبیرستان و راهنمایی الزامی است. با داشتن نمره قبولی این دروس شما در اصل صلاحیت رفتن به دانشگاه را دارید که به سوئدی میشود: Att ha grundläggande behörighet till högskolan.
تحصیل در Folkhögskola
Allmän kurs
اگر میخواهید ادامه تحصیل دهید و نیازمند داشتن نمره قبولی در دروس عمومی دبیرستان هستید، میتوانید Allmän kurs را انتخاب کنید. در این دوره ها شما دروس زبان سوئدی، زبان انگلیسی، علوم دبیرستان، اجتماعی، دینی و تاریخ را میخوانید. این دوره ها معمولا بین یک تا سه سال به طول می انجامد.
برای ورود به دانشگاه، بجز دروس عمومی، قبولی در بعضی از درس های دیگر نیز الزامیست که به آن در زبان سوئدی särskild behörighet میگویند. در Folkhögskolan امکان گذراندن särskild behörighet نیز وجود دارد.
برای مثال انگلیسی 1 جزء دروس عمومی دبیرستان است که داشتن نمره قبولی در آن برای ورود به دانشگاه الزامیست، اما اگر شما میخواهید برای مثال در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کنید، باید انگلیسی 2 را نیز خوانده باشید.
لیست تمام Allmänna kurser در مقطع راهنمایی
لیست تمام Allmänna kurser در مقطع دبیرستان
صفحه جستجوی Allmän kurs در استان های مختلف سوئد
Profilkurser
اگر برای مثال به موسیقی علاقه دارید، میتوانید دوره های مخصوص به موسیقی را بدون رفتن به دبیرستان و دانشگاه بگذرانید. دوره های ویژه ایی به نام Profil kurser این امکان را به شما می دهد که در رشته مورد علاقه‌تان تحصیل کنید.
در Folkhögskolan به این رشته ها Särskilda kurser نیز میگویند که به معنی دوره های تحصیلی ویژه است.
امکان تحصیل از راه دور نیز در این دوره ها وجود دارد.
بعد از تمام کردن SFI میتوانید دوره هایی به نام Invandrarkurser بردارید که به پیشرفت زبان سوئدی شما کمک بسیاری میکند.
صفحه جستجوی profil kurser در استان های مختلف سوئد
Yrkesutbildningar
دوره های فنی حرفه ایی نیازی به توضیح زیادی ندارد. با تمام کردن این دوره ها میتوانید مستقیما وارد بازار کار در سوئد شوید. رشته های فنی حرفه ایی در مقاطع دبیرستان و بالاتر از دبیرستان تدریس میشود.
اگر از CSN کمک هزینه و یا وام تحصیلی میگیرید، به این نکته توجه کنید که شرایط و میزان هفته های مقطع دبیرستان با بعد از دبیرستان متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله کمک هزینه تحصیلی از CSN را مطالعه نمایید.
صفحه جستجوی Yrkesutbildningar در استان های مختلف سوئد
Etableringskurser/ مخصوص تازه وارد ها
اگر شما تازه به سوئد آمده اید، و در اداره کار ثبت شده اید، میتوانید در دوره های مخصوص تازه وارد ها شرکت کنید. در این دوره ها، زبان سوئدی، آشنایی با فرهنگ، بازار کار و جامعه سوئد تدریس میشود.
برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و ثبت نام در این دوره ها باید با اداره کاری که در آن ثبت هستید، ارتباط برقرار کنید.
منبع:
سایت folkhögskolan

http://www.ilandnews.ir/fa/News/160317/تحصیل-در-Folkhögskola
بستن   چاپ