ایرانیان جهان
ماهیت نقش ملکه انگلیس در برکناری نخست وزیر محبوب استرالیا، سوال بی جواب تاریخ این کشور
سه شنبه 31 تیر 1399 - 12:20:54 PM
ایرانیان جهان-
افشای نامه های رد و بدل شده در چند دهه گذشته میان ملکه انگلیس و فرماندار کل استرالیا نشان از ردپای کاخ باکینگهام در برکناری محبوب ترین نخست وزیر این کشور دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، به تازگی نامه هایی محرمانه از مراوده های چند دهه گذشته ملکه انگلیس با «جان رابرت کِر» فرماندار کل اسبق استرالیا، افشا شده که نشان می دهد ملکه الیزابت نقش مهمی در برکناری «گاف ویتلم» محبوب ترین نخست وزیر استرالیا و رقم زدن بحران مشروطه در این کشور داشته است.
از این بحران که در سال 1975 با عزل ویتلم به دست کِر رخ داد، حدود نیم قرن می گذرد، اما در طول این سال ها تاریخ دانان و محققان بیشماری به تحقیق و تفحص درباره پشت پرده نهان آن پرداخته و پاسخی برای آن نیافته اند.این مسئله موجب شکل گیری تئوری ها توطئه بسیاری از سوی هریک از افراد و مقامات مختلف شده است. برخی از ردپای آمریکا در این رخداد صحبت کرده و برخی دیگر به شکل موشکافانه تری سازمان اطلاعات ایالات متحده و درگیری این آژانس با ویتلم را ریشه این برکناری دانسته اند. اما تازه ترین شواهد از نقش پررنگ ملکه انگلیس در آن زمان و نفوذ او در فرمانده کلِ وقت این کشور سخن می گوید. 
با افشای این شواهد دادگاه استرالیا حکمی برای علنی شدن نامه ها داده، افشای این نامه ها و نقش پررنگ ملکه انگلیس در ساختار سیاسی استرالیا موجب افزایش انتقادهای جریانهای سیاسی استرالیا از ساختار سیاسی این کشور شده است. در این گزارش به بررسیِ کوتاهِ ابعاد مختلفی از این رخداد می پردازیم. 
تئوری های مختلفِ پشت پرده نهان برکناری ویتلم


http://www.ilandnews.ir/fa/News/167585/ماهیت-نقش-ملکه-انگلیس-در-برکناری-نخست-وزیر-محبوب-استرالیا،-سوال-بی-جواب-تاریخ-این-کشور
بستن   چاپ