ایرانیان جهان
درگیری ریاض و آنکارا این بار بر سر اخوان المسلمین
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 12:42:36
ایرانیان جهان - ایرنا / عربستان که بر سر مسایل مختلف منطقه‌ای با ترکیه رقابت و اختلاف دارد با تروریستی خواندن گروه اخوان المسلمین از زبان یک تشکیلات وهابی به این اختلاف دامن زد اتهامی که بلافاصله از سوی اخوان پاسخ داده و اعلام شد که این گروه همیشه قربانی هراس افکنی رژیم‌های دیکتاتور بوده است .
هیئت کبار علما (علمای ارشد) با صدور بیانیه ای اخوان المسلمین را گروه تروریستی معرفی کرد و نسبت به گرایش، عضویت و همراهی در این جماعت هشدار داد. 
در این بیانیه تاکید شد که اخوان المسلمین یک گروه تروریستی است که نماینده مسیر روشن دین اسلام نیست بلکه اهداف حزبی خود را دنبال می کند که با باورها و هدایت های دینی ما منافات دارد. این گروه با پوشش دین به اختلافات و تروریسم دامن می‌زند و هدف غایی آن رسیدن به قدرت است. 
هیئت علمای ارشد سعودی در ادامه این بیانیه آورد: اخوان المسلمین گروه منحرفی است که بر پایه نزاع با والیان امر و مخالفت با حاکمان، فتنه انگیزی در کشورها، تضعیف همزیستی در یک میهن واحد و توصیف جوامع اسلامی به جاهلیت مبتنی است. 
به نوشته بیانیه، اخوان المسلمین از زمان تاسیس هیچ گونه توجهی به باورهای اسلامی، علوم دینی و کتاب و سنت نداشته و هدف نهایی آن رسیدن به حکومت بوده است بنابراین تاریخ این گروه سرشار از فتنه و شرارت است و از رحم آن گروه های تروریستی افراطی ظهور کرده است که مردم و کشور را به فساد و تباهی کشاندند و این موضوع از جنایت های خشونت و تروریسم در سراسر جهان آشکار است.
علمای ارشد سعودی تأکید کردند که همگان باید از این گروه دوری کنند و به آن نپیوندند یا با آن همدردی و همراهی نکنند.
از سوی دیگر، «عبداللطیف آل الشیخ»، وزیر امور اسلامی سعودی، به دنبال انتشار این بیانیه آن را یک «اقدام قاطع و کافی» توصیف و تأکید کرد که « از این پس هیچ توجیهی به بهانه جهل و ناآگاهی پذیرفته نخواهد شد.
وی در توییتی نوشت: من بیش از بیست سال است که در مورد گروه تروریستی اخوان المسلمین برای دین، کشور، شهروندان و همه مسلمانان هشدار می دهم.
 در همین حال، اخوان المسلمین با اعلام اینکه مشی این گروه «دعوت به اصلاح گری» است و «نه تروریستی» به بیانیه هیات علمای ارشد سعودی پاسخ داد.
«طلعت فهمی» سخنگوی این گروه به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که اخوان‌المسلمین که در سال 1928 در مصر تأسیس شد، "از خشونت، تروریسم و ​​جدایی امت به دور است.
وی با رد همه اتهامات مطرح شده توسط هیات علمای ارشد علیه اخوان‌المسلمین تأکید کرد که رویکرد این گروه بر اساس کتاب خدا و سنت معتبر بدون اغراق و افراط است و تاریخچه آن این را تأیید می کند.
فهمی افزود که اخوان المسلمین کاملاً از خشونت و تروریسم فاصله دارد و آنها همیشه قربانی خشونت و هراس افکنی رژیم های دیکتاتوری بوده اند.
وی گفت که اخوان یکی از نزدیکترین گروه ها به حقیقت و جامعه اهل سنت است که قصد اصلاح و دعوت به خدا دارد.
در مارس 2014، وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد اخوان را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده است. شورای علمای مصر نیز پیش از این گروه اخوان‌المسلمین را مرتد خوانده و تصرف اموال آنها برای جبران خساراتی که در مصر به بار آوردند را جایز دانسته بود.
بعد ازبرکناری محمد مرسی رئیس جمهوری منتسب به اخوان المسلمین مصر درسال 2013، دولت مصر فعالیت این گروه را ممنوع اعلام کرد و شمار زیادی از رهبران و اعضای این گروه بازداشت و زندانی شدند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/198841/درگیری-ریاض-و-آنکارا-این-بار-بر-سر-اخوان-المسلمین
بستن   چاپ