ایرانیان جهان
جهان: عامل رواج فیلتر شکن ها دولت است!
شنبه 1 آذر 1399 - 3:22:23 PM
ایرانیان جهان - جهان /متن پیش رو در جهان منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رضا صفری/ محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیراً در گفتگوی اختصاصی با ایرنا گفته است: «روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود. همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند. عمده شکایتی که از کندی ارتباط به ما ارسال می‌شود ناشی از تاثیر سوء فیلترینگ بر کیفیت اینترنت است».
در جواب این ادعا، بیان چند نکته مختصر، خالی از فایده نیست:
1. اسفند ماه سال گذشته، سجاد بنابی عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن بیان برخی دلایل کندی سرعت اینترنت و شرح وضعیت شرکت های ارائه دهنده اینترنت، مدعی شد: «از مجموع بیش از 1400 مرکز مخابراتی کشور، تجهیزات انتقال شرکت مخابرات ایران در 70 مرکز نیازمند ارتقای سخت‌افزاری است. حدود 20مرکز از این 70 مرکز در استان کرمان واقع است. حل مشکل این 70 مرکز که عمدتاً کم ظرفیت هستند در مدت کوتاه قابل رفع نیست و باید خرید تجهیزات و نصب پیگیری شود». 
حال باید سؤال شود که آیا این مشکلات اکنون برطرف شده است؟
2. وقتی مسئولین فضای مجازی به جای آنکه زحمت کشیده و محیط استاندارد و مطلوب به مردم ارائه دهند، به گونه ای عمل می کنند که یک وضعیت غیراستاندارد و غیر ایمن بر فضای مجازی کشور حاکم شده و این فضا دو دستی تقدیم بیگانگان شود، در این صورت به دلیل انجام نشدن اقدامات ایجابی و در پی آن، عقب ماندگی از فناوری های نوین ارتباطی، طبیعی است که اقدامات سلبی نظیر فیلترینگ پررنگ تر می شود و نمی توان دست روی دست گذاشت. بنابراین عامل اصلی إعمال فیلترینگ در کشور و رواج فیلتر شکن ها دولت و وزارت ارتباطات است!
از طرفی جالب اینجاست که حتی همان فیلترینگ هم به گونه ای طراحی، اجراء و مدیریت می شود که مردم، بیشتر به سمت استفاده از فیلترشکن ها بروند، که نمونه بارز آن را در ماجرای نمایشی فیلتر تلگرام از سوی دولت به خوبی دیدیم.
3. رواج فیلترشکن ها، حجم اینترنت استفاده شده توسط کاربران را افزایش می دهد. جای هیچ گونه شکی نیست که در این میان، اپراتورهای موبایل سود بیشتری خواهند برد. بر اساس قانون نیز، اپراتورهای موبایل موظف هستند بخشی از درآمد خود را به دولت اختصاص دهند؛ نتیجه اینکه، هر چه حجم استفاده از اینترنت و پهنای باند خارجی بیشتر شود، نفع دولت بیشتر بوده و سود کلانی از این راه نصیب دولت می شود. در مورد شبکه های اجتماعی خارجی نیز همین گونه است. هر چقدر مردم بیشتر از آنها استفاده کنند، بیشتر به نفع دولت است. زیرا دولت خود به عنوان دلال بزرگ اینترنت و پهنای باند خارجی است.
4. اگر واقعاً به نظر آذری جهرمی، رواج فیلترشکن باعث کندی سرعت اینترنت شده است، دولت و وزارت ارتباطات منتظر چه چیزی هستند؟ چرا با ارائه یک لایجه به بازی فیلترشکن ها و تجارت های پشت پرده آن پایان نمی دهند؟
5. نکته پایانی و کلیدی این است که یکی از دلایل اصلی وضعیت نابسامان اینترنت و فضای مجازی کشور، تعلل در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که سال هاست دولت و شورای عالی فضای مجازی در مورد آن وعده می دهند. ارائه ای اینترنت پرسرعت، ایمن و ارزان قیمت از اهداف اصلی شبکه ملی اطلاعات است که بسیاری از مردم از آن مطلع نیستند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/201129/جهان--عامل-رواج-فیلتر-شکن-ها-دولت-است!
بستن   چاپ