ایرانیان جهان
دادگاه غیابی ترکیه برای 20 سعودی در پرونده قتل «جمال خاشقچی»
دوشنبه 3 آذر 1399 - 19:52:02
ایرانیان جهان - فارس / دادگاهی در ترکیه در ادامه رسیدگی به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مخالف محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، فردا سه شنبه 20 تبعه سعودی را غیابی محاکمه می‌کند.
با گذشت بیش از دو سال از قتل فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، دادگاه ترکیه‌ای قرار است روز سه شنبه به صورت غیابی جلسه محاکمه 20 تن از متهمان این پرونده را برگزار کند.
بنا بر گزارش شبکه الجزیره، جلسه محاکمه متهمان پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور و ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در ترکیه از سر گرفته می شود. طبق این گزارش، دادگاهی در ترکیه در ادامه رسیدگی به قتل خاشقچی که در زمان کشته شدن 59 سال داشت، فردا سه شنبه 20 تبعه عربستان سعودی را غیابی محاکمه می‌کند. 
خاشقچی که اقامت آمریکا را هم داشت، آخرین بار در تاریخ دوم اکتبر 2018 (10 مهر 1397) و قبل از از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول زنده دیده شد و بعد از ورود به این نهاد دیپلماتیک، دیگر اثری از او پیدا نشد.
این روزنامه نگار مخالف محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی برای دریافت اسناد لازم برای ازدواج با نامزدش «خدیچه چنگیز» اهل ترکیه به کنسولگری رفت اما توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به استانبول، به طرزی وحشیانه کشته شد.
طبق گزارش الجزیره، رسانه‌ها گزارش دادند که خاشقچی در داخل کنسولگری کشته، بدنش مثله و بقایای جسدش از ساختمان خارج شد و هرگز اثری از بقایای جسد پیدا نشد.
دادستان‌های ترکیه‌ای در ماه مارس سعود القحطانی مشاور ارشد سابق ولی‌عهد عربستان سعودی و احمد العصیری قائم مقام ریاست اطلاعاتی عربستان سعودی را به «قتل از نوع درجه اول» متهم و علیه آنها اعلام جرم کردند. دادستان‌ها همچنین 18 تن دیگر از اتباع عربستان سعودی را در پرونده جمال خاشقچی به «قتل با نیت قبلی» متهم کردند و برای همه متهمان مجازات حبس ابد را خواستار شدند.
دولت ترکیه از عربستان سعودی استرداد این 20 نفر برای محاکمه را خواستار شده اما ریاض از این کار امتناع کرده است. به دنبال درخواست آنکارا، پلیس بین‌الملل (اینترپل) این افراد قرار را تحت تعقیب قرار داد و برای آنها «قرار قرمز» صادر کرد.
برگزاری جلسات دادگاه قتل خاشقچی در ترکیه به دلیل پیدا شدن شاهدان تازه، به 24 نوامبر(فردا سه شنبه) موکول شد و قرار است در این جلسه شواهد جدیدی ارائه شود.
مقام‌های عربستان سعودی از قبیل دادستان کل این کشور، در ابتدای رسانه‌ای شدن ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی درباره وضعیت او اعلام بی اطلاعی کردند اما پس از رو شدن تصاویر و فیلم‌هایی از لحظه ورود او به کنسولگری ریاض در استانبول روایتشان را عوض کردند.
مقام‌های سعودی اعلام کردند، خاشقچی وارد کنسولگری شد و بعد از اتمام کارهایش این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد و آنها اطلاعی از وضعیت او ندارند.
این ادعای عربستان سعودی هم با رو شدن فیلم‌ها و تصاویر خروج فردی که ریاض مدعی بود، این شخص خاشقچی بوده، رد شد و سعودی‌ها باز هم بالاجبار روایتشان را تغییر دادند.
با شدت گرفتن روند انتشار اسناد و تصاویر از ورود تیم اعزامی ترور 18 نفره از عربستان سعودی به استانبول و خروج آنها بعد از قتل خاشقچی، در نهایت ریاض به قتل او در کنسولگری اذعان کرد اما باز هم ادعای عجیبی درباره چگونگی قتل او مطرح کرد.
ریاض ادعا کرد که به دنبال مشاجره بین ماموران کنسولگری و خاشقچی و مشت‌پراکنی، این روزنامه نگار مخالف بن سلمان کشته شد. به ادعای دولت سعودی حضور تیم ترور اعزامی به استانبول «اقدامی خودسرانه» و بدون اطلاع مقام‌های ارشد عربستان سعودی بود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/201814/دادگاه-غیابی-ترکیه-برای-20-سعودی-در-پرونده-قتل-«جمال-خاشقچی»
بستن   چاپ