ایرانیان جهان
آرمان نوشت: دفاع تعجب‌انگیز کیهان از ترامپ؟!
دوشنبه 3 آذر 1399 - 19:54:30
ایرانیان جهان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مقایسه رفتار ترامپ 2020 با نامزد ریاست‌جمهوری 1388 ایران . چیزی که البته خیلی از رسانه‌های اصلاح‌طلب آن را بر نتافتند. از سویی دیگر، رسانه‌های اصولگرا آن را مناسب برای بهره‌برداری‌های سیاسی‌شان دیده‌اند. به تصویر کشیده شدن طرحی خاص از میرحسین موسوی و ترامپ در تهران‌تایمز البته که یکی از نمونه‌های بارز آن است. اما آیا اساسا این قیاس، قیاس مع الفارق است؟ از بعد سیاسی هر دو کاندیدا پیروزی رقیب را نمی‌پذیرند. از همین رو بی‌تردید که در بعد سیاسی رفتارهای هردوی این کاندیدا می‌تواند با یکدیگر قابل قیاس باشد البته با شباهت‌ها و تفاوت‌هایی.
شباهت‌ها: نخستیــن شبــاهــت، ایجاد جو دوقطبی شدید میان کاندیداست؛ به گونه‌ای که تا پیش از این سابقه نداشته است. موضوعی که برای هر دو کشور بالاترین میزان مشارکت مردم در طول تاریخ این کشورها را به ارمغان آورد. قطعا انتخابات 88 بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انقلاب بوده است. این دوگانه عملا باعث شد تا آرای خاکستری و خاموش و حتی مخالف را پای صندوق رای بیاورد. تا حدی که بخش قابل‌توجهی نیز در این انتخابات شرکت کنند. در انتخابات 2020 آمریکا نیز شاهد همین موضوع بوده‌ایم، انتخابات این دوره آمریکا بالاترین مشارکت مردم این کشور را طی یک قرن رقم زد؛ موضوعی که خودش از اوج التهاب و تنش میان دو طرف خبر می‌دهد‌. درگیری میان هواداران نامزدها قبل و بعد از انتخابات نیز یکی از شباهت‌هاست. یکی از اتفاقاتی که در انتخابات معمول است، رای به یک نفر به خاطر رای نیاوردن دیگری است. حملات بی‌سابقه‌ای که احمدی‌نژاد به افرادی مانند مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری کرد، این حس را به وجود آورد.
انتخابات 2020 آمریکا نیز همین شکل و شمایل را به خود گرفت، بدین معنا که بسیاری از کسانی که رای خود را به نفع بایدن ثبت کردند در عمل از بایدن خوششان نمی‌آمد بلکه رفتار ترامپ باعث این اقدام شده بود. درحالی‌که تا پیش از این مردم آمریکا بیشتر براساس سلایق حزبی رای می‌دادند، نه دیدگاه شخصی از یک نامزد.
ترامپ نه‌تنها حمایت هیچ رسانه‌ای را در این روزها پشت خود نمی‌بیند و فقط خودش و توئیت‌هایش رسانه پشتیبان او شده‌اند بلکه هیچ‌یک از قضات مربوطه نیز علاقه‌ای به بررسی ادعاهای او نشان نمی‌دهند.
تفاوت‌ها: اما ادعای ترامپ از زوایای دیگری هم قابل بررسی است، زوایایی که به تفاوت این دو اشاره دارد؛ یکی از این موارد تفاوت تعداد آرای با رقیب است. تفاوت آرا با احمدی‌نژاد تا دو برابر هم رسید یکی 13میلیون و دیگری 24میلیون اعلام شد. اما رای ترامپ و بایدن در همه ایالت‌ها آن‌قدر نزدیک به یکدیگر است که همین نزدیکی و پیوستگی و اختلاف بعضا چند صد رای با هم، حاشیه‌ساز شد. تفاوت دیگر ماجرا زمانی است که ترامپ در کنار برخی بیانیه‌های تجمع ستاد خود، موضوع را از بعد حقوقی بررسی می‌کند اما آن دیگری نه. جالب اینکه به نظر می‌آید باوجود پیگیری حقوقی ترامپ هم بی نتیجه است و ادله قوی ندارد. با این اوصاف تا به اینجای کار شاید بتوان به این نتیجه رسید که مقایسه این دو از ابعاد مختلف پر بیراه هم نباشد، اما ماجرا از وقتی عجیب می‌شود که بخشی از جریان اصولگرا از جمله کیهان با قراردادن این دو در کنار هم از در تمجید ترامپ برآمده او را وطن‌پرست می‌خوانند.
تمجید کیهان از ترامپ؟!
مثلا دراین‌باره روزنامه کیهان می‌نویسد: ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که همگان او را بابت اعلام زودهنگام پیروزی و ادعای تقلب سرزنش می‌کنند و دیکتاتور می‌دانند و همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مقابله با ادعا‌های او علیه روند انتخابات آمریکا بسیج شده‌اند، به هوادارانش وعده داد که تیم وکلایش برای شکایت از تخلفات/تقلب به دادگاه عالی مراجعه خواهند کرد و درخواست بازشماری آرا در برخی ایالت‌ها را خواهند داد و همین کار را هم کرد. این در حالی است که میرحسین موسوی و دیگر شکست‌خورده انتخابات 88 که رقیب آرای باطله بود، حتی در برابر پیشنهاد بازشماری کل آرای انتخابات را هم نپذیرفتند و راه آشوب خیابانی و براندازی را در پیش گرفتند، با بیانیه‌های پی‌درپی، هواداران خود را برای حمله به مراکز نظامی، غارت فروشگاه‌ها، خسارت زدن به بانک‌ها و اماکن عمومی و... تهییج کردند و زمینه را برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه کشورمان فراهم کردند. از این منظر می‌توان گفت ترامپ با همه لجاجت و حماقتش حداقل به کشور خود خیانت نکرد.» این نخستین‌بار نیست که کیهان این‌طور ترامپ را مورد خطاب قرار می‌دهد. همین روزنامه پیشتر قبل از خروج ترامپ از برجام در این‌باره نوشته بود که هرگز ترامپ از این توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد، چون این توافق کاملا مطابق با خواست آمریکاست و ترامپ اقدامی را علیه کشورش انجام نمی‌دهد. آن موقع هم تلاش بر این بود تا القا شود که در واقع برجام فقط هزینه‌‌ساز بوده که از سوی دولت ایران به کشور تحمیل شده است. کیهان درحالی سعی دارد تا جریان چپ و البته روحانی و... را دائما به طرق مختلف با القاب خاص خطاب کند که خود این روزنامه تا به حال چندین بار با تیترهای هیجانی گراهایی‌ به دیگران ‌داده است که از بعد امنیتی می‌توانست برای کشور مشکل‌ساز شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/201845/آرمان-نوشت--دفاع-تعجب‌انگیز-کیهان-از-ترامپ؟!
بستن   چاپ