ایرانیان جهان
پمپئو تا آخرین نفس علیه یمن
دوشنبه 29 دي 1399 - 00:09:55
ایرانیان جهان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«وزیر خارجه آمریکا با اعلام قصدش برای "تروریستی" خواندن انصارالله یمن آخرین هدیه خود را به عربستان و امارات تقدیم کرد و با این کار راه را بر هرگونه تلاش احتمالی از سوی رئیس‌جمهور آتی آمریکا برای حل سیاسی بحران یمن بست.»
 شبکه خبری المیادین در گزارشی نوشت: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در آخرین لحظات و قبل از ترک پستش تصمیم گرفت با "تروریستی" خواندن انصارالله یمن و درج نام سه تن از رهبران این گروه؛ عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم در لیست "تروریسم بین المللی" آخرین هدیه خود را به عربستان و امارات تقدیم کند.
این تصمیم جدیدی در سیاست آمریکا نیست. نوامبر هم روزنامه فارن پالیسی به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از مدت‌ها پیش به این مسئله فکر می‌کند اما پامپئو می‌خواهد این کار سریعتر انجام شود.
این روزنامه نوشت: این اقدام به نظر می‌رسد بخش وسیع‌تری از اقدامات کاخ سفید و پامپئو برای افزایش فشار بر ایران و هم‌پیمانانش در خاورمیانه است.
پامپئو راضی کردن عربستان و امارات را در اولویت‌های خود قرار داد و تمام خواسته‌های آن‌ها را برآورده کرد. او همین کار را درباره رژیم صهیونیستی انجام داد. او خود را به گونه‌ای نشان داد که گویی آشتی دهنده میان کشورهاست و از حمایت نامحدودش از این رژیم برای تحقق رویاهایش درباره نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 استفاده کرد. پامپئو سال 2019 گفته بود که بعید نیست یک روز در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.
علاوه بر این پامپئو با تحقیقاتی درباره فروش سلاح به ریاض که استیون لنیک، بازرس کل سابق وزارت خارجه آمریکا آن را آغاز کرده بود، مخالفت کرد. لنیک بعد از آغاز این تحقیقات از پستش برکنار شد.
پامپئو همچنین می‌خواهد راه را به روی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ببندد به ویژه بعد از آنکه وی عریضه‌ای را درباره لزوم پایان هرچه سریع‌تر جنگ یمن دریافت کرد که 80 نهاد آمریکایی آن را امضا کرده بودند. 
نهادهای امدادرسان بین المللی و محلی با اقدام پامپئو که در لحظات آخر دوره ریاست‌جمهوری ترامپ مطرح شده، مخالفت کردند به این دلیل که به گفته آن‌ها احتمالا اوضاع انسانی در یمن را وخیم‌تر خواهد کرد.
دولت عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هم به عنوان بزرگترین بازنده در جنگ از این تصمیم استقبال کرد.
محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن اما در واکنش به این تصمیم آمریکا اعلام کرد که این کشور منبع تروریسم است و سیاست دولت ترامپ و برخوردهایش تروریستی است. یمن حق خود را برای پاسخ به این اقدام آمریکا حفظ خواهد کرد.
اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا کنگره این کار را خواهد کرد و با تصمیم پامپئو موافقت می‌کند و 19 ژانویه یعنی یک روز قبل از آمدن بایدن به کاخ سفید این کار را انجام خواهد داد یا خیر؟
ترجمه زینب غلامی

http://www.ilandnews.ir/fa/News/215725/پمپئو-تا-آخرین-نفس-علیه-یمن
بستن   چاپ