ایرانیان جهان
ماجرای برافراشتن یک پرچم غریب در کنگره
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 06:48:42
ایرانیان جهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کلینت اسمیت- آتلانتیک/ چهارشنبه بعد از ظهر، در حالی که شورشیان به کنگره حمله کرده بودند، مردی با جلیقه قهوه‌ای و ژاکت مشکی پرچمی به نشانه جنگ روی شانه‌اش انداخته و در راهروهای کنگره جولان می‌داد. این عکس که توسط مایک تیلر از رویترز گرفته شده بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.
در ادامه این مطلب آمده است: پشت مرد حاضر در عکس روز چهارشنبه که تا حدودی توسط پرچم پوشانده شده، تصویری از جان سی کالون وجود دارد. کالون، سناتوری از کارولینای جنوبی و معاون رئیس جمهور در زمان جان کوینسی آدامز و اندرو جکسون ، در سال 1837 بود.
واقعیت این است که این عکس یک روز پس از انتخاب اولین شخص سیاه پوست و اولین فرد یهودی در جورجیا برای خدمت در سنا گرفته شده است. این رویداد نشان می‌دهد مردی در حال عبور از کنار پرتره معاون رئیس جمهوری است که عقاید نژادپرستانه آن بر همه آشکار بود. با توجه به روند انتخابات دشوار است باور کنیم که بسیاری از جنبه‌های تاریخ فعلی ما تنها در یک عکس منعکس شده باشد.
به نظر می‌رسید این عکس شکاف بین وعده‌های بنیانگذاران کشور و واقعیت فعلی ما را نشان ‌دهد. پرچمی که این مرد به همراه داشت برای همه ما تداعی ایالت موتلفه آمریکا بود، اما در عین حال اولین پرچمی نبود که بر فراز ایالات کنفدراسیون آمریکا به احتزاز درآمده باشد.
در سال 1861، به دنبال انتخاب آبراهام لینکلن، ایالت‌های جنوبی از اتحادیه جدا شدند تا برده‌داری را تداوم بخشند. در آن سال، طی یک مسابقه از مردم دعوت شد تا طرح‌هایی را برای پرچم ملی جدید کنفدراسیون ارائه دهند. برنده این رقابت طرحی معروف به "ستارگان و میله‌ها" با سه نوار افقی، دو قرمز و یک سفید در میانه و یک مربع آبی با حلقه‌ای از ستاره‌های سفید در گوشه سمت چپ بالای آن بود. شباهت آن با پرچم آمریکا با توجه به اینکه بسیاری از رهبران نظامی کنفدراسیون قبلاً در ارتش این کشور خدمت کرده‌اند، واضح و شاید تعجب آور نباشد، اما از جهات دیگر، شاید شبیه بودن آن به پرچم کنونی آمریکا عجیب به نظر می‌رسد.
در واقع، ستاره‌ها و میله‌ها به راحتی از پرچم آمریکا قابل تشخیص نبودند و این در صحنه نبرد مشکل ساز می‌شد. در 21 ژوئیه 1861، در حدود 30 مایلی جنوب غربی واشنگتن دی سی، سربازان کنفدراسیون و اتحادیه در اولین نبرد با یکدیگر رو به رو شدند. کنفدراسیون پیروز شد، اما این پیروزی بدون سردرگمی تاکتیکی و پریشانی نبود. برخی از سربازان کنفدراسیون به جای رنگ خاکستری لباس‌های آبی به تن داشتند. هنگامی که سربازان و افسران به یکدیگر نگاه می‌کردند به راحتی نمی توانستند تفاوت بین ستارگان و میله‌ها و ستارگان و نوارها را تشخیص دهند.
پس از پایان نبرد، برگرد، ژنرال کنفدراسیون درخواست طراحی پرچم جدیدی را کرد تا از چنین سردرگمی خطرناکی جلوگیری کند. در نوامبر 1861، پرچم‌های جدید نبرد کنفدراسیون طراحی شدند. نسخه‌های متعددی از این طرح وجود داشت، اما رایج ترین نسخه شامل 13 ستاره برای 11 ایالت جدا شده به علاوه میسوری و کنتاکی در داخل یک صلیب مورب آبی که با سفید بریده شده و در پس زمینه قرمز جای گرفته، می‌شد. در سال 1863، این طرح در گوشه بالا سمت راست یک پرچم سفید بزرگتر قرار گرفت تا تبدیل به اولین پرچم رسمی ملی کنفدراسیون شود این نسخه اما مورد انتقاد قرار گرفت.
در طول یک و نیم قرن گذشته، طراحی پرچم نبرد کنفدراسیون با داستان کنفدراسیون پیوندی ناگسستنی داشت. این پرچم را نمی‌توان از هدف کسانی که در زیر آن جنگیده‌اند، جدا کرد. الکساندر استیفنس، معاون رئیس جمهور وقت در سخنرانی‌ای گفت که برده داری علت اصلی انقلاب فعلی است و این کنفدراسیون بر اساس حقیقت بزرگی که سیاه و سفید با هم برابر نیستند کار خود را پیش می‌برد.
هنگامی که به عکس روز چهارشنبه نگاه می‌کردم، به این فکر فرو رفتم که چرا این پرچم در مقطع فعلی تا این حد بین حامیان ترامپ گسترش یافته است یا اینکه چگونه این پرچم به اصلی ترین تجمعات کوکلوکس کلان تبدیل شده یا باز هم چگونه توسط سفیدپوستان برای ترساندن کودکان سیاه پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون ملت شاهد تکرار جدیدی از خشونت سفید-برتری طلبانه، به تحریک رئیس جمهوری منحرف و ترسو هستند.
در طول جنگ داخلی، ارتش کنفدراسیون هرگز به پایتخت نرسید تا اینکه پرچم شورشیان روز چهارشنبه در داخل سالن‌های کنگره به اهتزاز درآمد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/216330/ماجرای-برافراشتن-یک-پرچم-غریب-در-کنگره
بستن   چاپ