ایرانیان جهان
تأثیر گسترده کمبود تراشه روی صنعت نیمه‌هادی‌‌ها
چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 06:55:57
ایرانیان جهان - در‌حال‌حاضر، به‌دلایل مختلفی ساخت تراشه‌ها و قطعات مرتبط با آن با مشکل مواجه شده و این مسئله روی صنعت نیمه‌هادی‌ها و خرید محصولات فناوری تأثیر منفی زیادی گذاشته است.

در ماه‌های گذشته این سؤال‌ها مهم برای افرادی زیادی به‌وجود آمده است: «چرا در‌حال‌حاضر خریدن بسیاری از محصولات فناوری سخت‌تر از گذشته شده است؟» عوامل بالقوه‌ای مانند شیوع ویروس کرونا ، اختلالات اقتصادی، مشکلات عملکرد و گزینه‌های مشابه، جزو عوامل شناخته‌شده‌‌ای هستند که تأثیرگذاری آن‌ها بر روند فروش محصولات بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بااین‌حال، بحث جدیدی در‌این‌میان به‌وجود آمده است که روی مسائل و مشکلات ذکر‌شده تأثیر مستقیم می‌گذارد. اگر بخواهیم به‌طور‌خلاصه این مشکل را مطرح کنیم، باید بگوییم روی ویفرهای 200 میلی‌متری به‌اندازه‌ی کافی سرمایه‌گذاری نمی‌شود. مطمئنا این توضیح کوتاه برای فهمیدن عمق مشکل به‌هیچ‌وجه کافی نیست؛ به‌همین‌دلیل، در مقاله‌ی حاضر دلیل ایجاد این مسئله را کاملا شرح می‌دهیم. به‌گزارش خبرگزاری extremetech، امروزه سیلیکون پیشرو به‌طور‌مداوم روی ویفرهای 300 میلی‌متری تولید می‌شود. در چند دهه گذشته، تولیدکنندگان اندازه ویفرهای بزرگ‌تری معرفی کرده‌اند که از آن‌ها می‌توان به گزینه‌های 100، 150، 200 و 300 میلی‌متری اشاره کرد که هر‌کدام از آن‌ها در بازه‌های مختلف استاندارد بوده‌اند. مدت‌ها است که در میان علاقه‌مندان به رایانه‌های شخصی، ویفرهای 300 میلی‌متری برتر از ویفرهای 200 میلی‌متری محسوب می‌شوند؛ زیرا بزرگ‌تر‌بودن ویفر باعث کاهش ضایعات می‌شود و معمولا از‌نظر تراشه‌های تولیدی در روز، تولید ریخته‌گری را بهبود می‌بخشد. هنوز تعداد ریخته‌گری‌های تجاری اختصاص‌داده‌شده به‌اندازه‌ی ویفرهای 150 میلی‌متری یا کوچک‌تر کم است؛ اما تعدادی از ریخته‌گری‌ها همچنان خطوط تولید نمونه‌های 200 میلی‌متری دارند. هر دو شرکت‌های TSMC و سامسونگ گره (node) و تعدادی خط‌تولید مربوط به ریخته‌گری ردیف دوم را ارائه می‌دهند. علاوه‌بر‌این، GlobalFoundries مانند SMIC ،UMC ،TowerJazz و SkyWater از امکانات مورد‌نیاز برای ساخت ویفرهای 200 میلی‌متری برخوردار است. بسیاری از تراشه‌‌های اینترنت اشیاء و 5G مانند پردازنده‌ی آنالوگ و دستگاه‌های MEMS و RF روی ویفرهای 200 میلی‌متری ساخته شده‌اند.

ایرانیان جهان

در مقاله‌ی حاضر، قصد نداریم این تصور را ایجاد کنیم که به‌معنای واقعی کلمه هر ریخته‌گری با ظرفیت ویفر 200 میلی‌متری به‌پایان راهش می‌رسد؛ اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که برای حمل‌و‌نقل طرح‌ها به فاب جدید زمان و هزینه‌ی زیادی لازم است. شرکتی با تراشه‌ی طراحی‌شده برای خط‌تولید Foundry A به‌منظور حمل‌و‌نقل همان تراشه به Foundry B احتمالا با هزینه‌های هنگفتی روبه‌رو خواهد شد. در برخی مواقع، شرکت بیشتر از آنچه قرار است از فروش محصول به‌دست بیاورد، برای انتقال تراشه به ریخته‌گری جدید هزینه می‌کند. این مسئله مطمئنا برای سودآوری شرکت و هزینه‌های خالص آن مشکل‌ساز خواهد شد؛ اما کارخانه‌های ریخته‌گری خالص با تعداد مناسبی از ویفرهای 200 میلی‌متری مشکل زیادی برای پرکردن ظرفیت‌های خود ندارند. مقاله‌های مرتبط:
هر ویفر 5 نانومتری TSMC حدودا 17 هزار دلار قیمت دارد وقوع حادثه در خطوط تولید TSMC و خرابی ده‌ها هزار ویفر سیلیکون
شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از مردم آمریکا و سراسر جهان به‌طرز وحشتناکی ناخوشایند بوده است؛ اما صنعت ساخت نیمه‌هادی‌ها جزو معدود نقطه‌های روشنی بوده است که هنوز می‌توان به پیشرفتش اعتماد کرد. این موضوع به‌معنای تقاضای اضافی برای انواع مختلف تراشه‌ها است که فشار بر زنجیره‌ی تأمین را که از قبل در حال اجرا بود، با بیشترین سرعت ممکن افزایش می‌دهد. ریستو پوکهکا ، رئیس VLSI Research، به یکی از خبرگزاری‌های معروف فناوری گفت: امسال وضعیت جالبی در صنعت ساخت نیمه‌‌هادی‌ها به‌وجود آمده است. نه‌تنها برای ویفرهای 200 میلی‌متری تقاضا وجود دارد؛ بلکه این امر به‌طور‌کلی تقریبا برای همه‌ی محصولات پیشرفته و ویژه نیز صدق می‌کند. این محصولات کالاهایی مانند باتری، حسگرهای تصویر CMOS ،RF و... را شامل می‌شود. البته متأسفانه همه‌ی بخش‌های این صنعت با افزایش تقاضا و پیشرفت روبه‌رو نبوده‌اند. سال 2020 برای بعضی از شرکت‌ها سال سختی بوده است. بازار کالاهای مربوط به صنعت و خودرو و برق روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته‌اند؛ زیرا به‌طو‌ مستقیم تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و در بعضی بخش‌ها حتی با ضرر مواجه شده‌اند. در‌عین‌حال، ریخته‌گری‌ها در حال رونق هستند. تقاضا برای تراشه‌های وای‌فای و بلوتوث سر‌به‌فلک کشیده و به کمبود هر دو منجر شده است. تقاضا برای وسایل الکترونیکی خودرو سریع‌تر از حد انتظار افزایش یافته است. هواوی اوایل سال جاری، یعنی کمی پیش از اینکه در اوایل سپتامبر دچار مشکلات اقتصادی شود، بخش عظیمی از ظرفیت تولید را به خود جلب کرد و تولیدکنندگانی مانند شیائومی سعی کردند با افزایش سفارش‌های قطعات خود، از ضعف این شرکت استفاده کنند. همچنین در ایالات متحده‌ی آمریکا، تقاضا برای رایانه‌های شخصی بسیار بیشتر شده است. مطالب گفته‌شده در این مقاله ممکن است بخشی از پاسخ به این پرسش باشد که چرا در‌حال‌حاضر تهیه‌ی تجهیزات مرتبط با تکنولوژی بسیار دشوار است. این مشکل صرفا به این دلیل نیست که شیوع ویروس کرونا باعث شده عرضه با مشکل مواجه شود؛ بلکه به این دلیل است که پیامدهای این بیماری هم‌زمان تقاضا را نیز از بین می‌برد. حال تنها کافی است برای فهمیدن اینکه چرا در‌حال‌حاضر بازار جهانی مانند گذشته روان نیست، مباحث مطرح‌شده را با مسائلی مانند نیاز کاربران به لپ‌تاپ‌ برای کار از خانه یا درس‌خواندنِ مجازی، عرضه‌ی کنسول‌های جدید، از راه رسیدن کارت گرافیک مورد‌انتظار، تحریم هواوی، ویروس کرونا و کمبود کلی ویفرهای 200 میلی‌متری ترکیب کنید. مسئولان مرتبط تلاش می‌کنند این مشکلات را رفع کنند؛ اما تأثیر منفی ایجاد‌شده به‌گونه‌ای است که احتمالا برای حل‌شدن مسائل به ماه‌ها زمان نیاز باشد. دیدگاه شما کاربران زومیت در‌این‌باره چیست؟

http://www.ilandnews.ir/fa/News/216359/تأثیر-گسترده-کمبود-تراشه-روی-صنعت-نیمه‌هادی‌‌ها
بستن   چاپ