ایرانیان جهان
سرمقاله مردم سالاری/ گرای غلط!
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 12:03:43
ایرانیان جهان - مردم سالاری / « گرای غلط! » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم احمد چمران است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
سرانجام پس از دو ماه کشاکش در پهنه سیاسی آمریکا، روز 20 ژانویه-1 بهمن،‌ بایدن بر صندلی اتاق بیضی کاخ سفید تکیه زد. این تحول، آن هم پس از چهار سال که ایران زیر شدیدترین فشارهای دولت ترامپ قرار داشت، امکانی مهیا کرد که حسن روحانی درباره‌ بی‌توجهی به‌ آن هشدار داد: «هیچ کس حق فرصت‌سوزی برای رفع تحریم‌ها را ندارد».
اما به‌رغم این هشدار ضروری، عده‌ای تندرو که گویا توان درک مسائل استراتژیک را ندارند، با دگماتیسم ناشی از عدم فهم فرصت‌ها، پیاپی به دولت و وزارت خارجه‌ می‌تازند. آنها بدون اشاره به اینکه در تمام این سالیان، حتی در دوران ترامپ و با وجود مهره‌های جنگ‌طلبی مانند پمپئو و بولتون، برجام چگونه خطر جنگ را از کشور دور کرد؛ بدون اینکه بگویند چگونه سیاست‌های هوشیارانه وزارت خارجه، شکافی عمیق میان آمریکای ترامپ و اروپا ایجاد کرد که نتوانند علیه ایران اجماع‌سازی کنند،‌ حتی در روزنامه‌هایشان با طعنه تیتر می‌زنند: «1500تحریم به کشور تحمیل شده، روحانی می‌گوید: برجام سرحال‌تر از دیروز است!» (کیهان-دوم بهمن).
خسارت چنین رویکردی برای کشور پوشیده نیست. روشن است نتیجه این چوب لای چرخ دولت گذاشتن، جز این نیست که حاکمیت از فرصت‌های ایجاد شده محروم می‌شود. البته خسارت چنین رویکرد تندروانه‌ای بسا بیشتر از اینهاست. 
خسارت اصلی آنجاست که این عده (آگاهانه یا ناآگاهانه) با جوسازی‌ها و مقصر جلوه دادن دولت و سیاست‌های آن، خطر و دشمن اصلی نظام و کشور را می‌پوشانند. آنها وقتی سیاست‌های دولت را عامل تشدید تحریم‌ها معرفی می‌کنند، گویا به یاد ندارند تحریم‌های ظالمانه، از کجا شروع شد! گویا فراموش کردند ریشه‌ تمام این مشکلات از اقدامات منافقین آغاز شد که یکی از سران منافقین در آمریکا جلساتی گذاشت و نظام را متهم به ساخت تسلیحات هسته‌ای کرد و آسوشیتدپرس هم گزارش داد: «محمد محدثین می‌گوید ایران تلاش می‌کند تسلیحات اتمی تولید کند» (24خرداد1370)؛ و واشنگتن‌پست هم نوشت: «مجاهدین خلق می‌گویند ایران مصمم است تسلیحات اتمی را توسعه دهد» (5تیر1370).
این عده که تیغ حملات و لفاظی‌هایشان علیه دولت و وزارت خارجه است،‌ گویا فراموش کردند این منافقین بودند که با علم کردن موضوع هسته‌ای، بلوایی سیاسی در سطح بین‌المللی راه انداختند که در ادامه به قطعنامه‌های پی در پی شورای امنیت راه برد. تا جایی که رئیس جمهور وقت گفت: «منافقین گزارشاتی منتشر کردند از نطنز و اراک، حساسیت درست شد، آژانس وارد شد، بعد قطعنامه‌های شورای حکام پی‌درپی، پی‌درپی» (4 اسفند1384)؛ این عده بدون اشاره به اینکه در تمام این سال‌ها توافق هسته‌ای سپر ضربات بسا شدیدتر آمریکای ترامپ بوده، در مجلس از «برجام مرده و بوی گند» آن می‌گویند (کریمی قدوسی-سی‌ام دی ماه)؛ اما گویا نمی‌دانند این منافقین بودند که با تحمیل شدیدترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، به واسطه‌ اطلاعات کذبی که از تاسیسات هسته‌ای نطنز و اراک در اوت 2002-مرداد 1381 ارائه کردند، نسیم سیاست‌های جهانی را به تندبادی تبدیل کردند که تا همین امروز در کسوت تحریم و فشارهای مگاتنی علیه کشور ادامه دارد. تندروهایی که بدون یادآوری دستاوردهای وزیر خارجه، به او می‌تازند و مذاکرات او در لوزان را عامل شهادت سردار سلیمانی قلمداد می‌کنند (صحن مجلس شورای اسلامی-سی‌ام دی ماه)، گویا به ‌یاد ندارند سردار سلیمانی زمانی ترور شد که منافقین بین سال‌های 2002 تا 2019 بیش از 100رشته کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن، برلین، پاریس، بروکسل، لندن و سایر پایتخت‌های غربی برپا کردند و اسنادی را که توسط عوامل نفوذی خود در ارگان‌های امنیتی-تحقیقاتی به‌دست آورده بودند، به خورد سرویس‌های اطلاعاتی و دول غربی دادند و در کنار برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، سرداران ما، به‌ویژه سردار سلیمانی را برای هدف قرار گرفتن، سیبل کردند.
این عده‌ تندرو، علت خروج ترامپ از برجام را «ناکارآمدی توافق هسته‌ای» عنوان می‌کنند؛ اما‌ گویا به‌یاد ندارند ترامپ هم تا یک سال و 4ماه پس از روی کار آمدن، از برجام خارج نشد؛ تا اینکه منافقین با راهبرد «کانون شورشی»، غائله دی ماه 96 را به‌راه انداختند و سراسر کشور را برای چند روز درگیر شورش‌های خیابانی کردند؛ و به گفته‌ روحانی، ترامپ بعد از این بود که طمع کرد و از برجام خارج شد (مجلس شورای اسلامی-6 شهریور97).
آنهایی که دیپلماسی کشور را عامل بر باد رفتن دستاوردهای هسته‌ای نظام قلمداد می‌کنند،‌ گویا به‌عمد فراموش می‌کنند این منافقین بودند که در اکتبر 2017-مهر96 کتابی منتشر کردند باعنوان «قلب برنامه‌ اتمی رژیم ایران» که در آن فضاسازی کردند که نظام به‌رغم برجام، در پی گسترش برنامه‌ هسته‌ای است؛ و با پروپاگاندا آنقدر این کتاب را مطرح کردند که نسخه‌های آن روی میز هر نماینده مجلس و هر عضو سنای آمریکا یافت می‌شود و راه خود را تا کاخ سفید هم باز کرد و عامل تشدید تحریم‌های نفتی و بانکی بیشتر علیه نظام شد.
 آنهایی که دولت و وزارت خارجه را عامل تشدید تحریم‌ها معرفی می‌کنند، خوب است لای همین کتاب منافقین را باز کنند و ببینند تا کجا به اظهارات این عده تندرو، جهت اثبات این ادعا که نظام در پی نقض برجام است، استناد شده است! این عده که خود را میراث‌دار انقلاب می‌دانند، به همین امروز نگاه کنند که چگونه دشمن و منافقین هر موضوعی را به بلوایی جهت ایجاد اعتراض در کشور تبدیل می‌کنند. این عده به‌جای اینکه این اقدامات دشمن را رسوا کنند، تمام تلاششان این است که دولت را مقصر همین مشکلات معرفی کنند. 
جا دارد آنهایی که پیاپی در مواضع خود، تلاش‌ها و سیاست‌های دولت و وزارت خارجه را کتمان کرده و به آن حمله می‌کنند،‌ بدانند چگونه با گرای غلط، بستر توطئه‌های بیشتر منافقین علیه کشور را مهیا می‌کنند و ناخواسته شطرنج بغرنج سیاسی را به‌نفع دشمن، چیدمان می‌کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/218483/سرمقاله-مردم-سالاری--گرای-غلط!
بستن   چاپ