ایرانیان جهان
انتظارات سهامداران از رئیس جدید بورس
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 10:23:42
ایرانیان جهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
پس از استعفای حسن قالیباف‌اصل از ریاست سازمان بورس، روز گذشته و در جلسه شورای عالی بورس، محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد به سمت ریاست جدید این سازمان انتخاب شد، اما نکته اصلی آن است که خیلی از سهامداران و فعالان بازار انتظارات متعددی را از رئیس جدید دارند، به طوری‌که معتقدند او باید ضمن فراجناحی بودن، تمام تلاش خود را برای حفظ و صیانت از سرمایه سهامداران به کار گیرد و بتواند زمینه را برای بازگشت اعتماد دوباره به بازار سرمایه مهیا کند. او همچنین باید صدای فعالان بازار را بشنود و به‌عنوان ناظر اصلی با تخلفات مکرری که پیش از این داد سهامداران را بلند کرده بود مقابله کند.
در حالی که بارها در گزارش‌های متعدد نسبت به وضعیت درهم ریخته بازار سرمایه اشاره شد اکنون بازهم بازار سهام حال و روز خوشی ندارد. این در حالی است که کمتر از دو هفته قبل موج اعتراضات مردمی نسبت به وضعیت اسفناک بازار سرمایه به شدت بالا گرفت و نمایندگان مجلس با احضار وزیر اقتصاد خواستار پاسخگویی نسبت به این مساله بودند. شرایط تا جایی پیش رفت که رئیس سازمان بورس از سمت خود استعفا کرد و کارشناسان نظرات گوناگونی را نسبت به این مهم بیان داشتند.
شاخص در آستانه سقوط دوباره
شاخص کل بازار سهام در ادامه روند افت سنگین خود طی 10 روز گذشته به کانال یک میلیون و صد هزار واحدی سقوط کرد و هفته قبل توانست با رشد کمی که خیلی از سهامداران آن را دستوری دانستند به میانه‌های کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی بازگردد. اما نماگر در دو روز گذشته بار دیگر روند نزولی به خود گرفت و روز سه‌شنبه با ریزش 20 هزار واحدی بار دیگر در آستانه سقوط به دره پیشین قرار گرفت و بیش از 80 درصد نمادهای بازار قرمزپوش بودند. این در حالی است که سرمایه مردم تاکنون حدود 70 درصد آب رفته است و سروصدای سهامداران زخم خورده به جایی نمی‌رسد. بسیاری از فعالان بر این باورند بازار دیگر نسبت به تحلیل‌های تکنیکال، گزارش‌های مالی خوب شرکت‌ها‍ و ارزند بودن قیمت سهام توجهی نمی‌کند و موج جدیدی از خروج پول شکل گرفته است. به عبارت دقیق‌تر سهامداران کوچک بازار که دیگر از تخلفات مکرر و نابسامانی‌های بی‌پایان خسته شده‌اند، هر مثبتی را فرصت خروج قلمداد می‌کنند و حاضرند ولو با ضررهای سنگین عطای سرمایه‌گذاری در بورس را به لقایش ببخشند. در این میان کارشناسان معتقدند دخالت‌های مکرر و مصاحبه‌های غیرکارشناسی از سوی مسئولانی که تخصص چندانی نسبت به ریزه‌کاری‌هایی بازار سهام ندارند، عامل اصلی ایجاد چنین وضعی است. باید متذکر شد، تزریق هیجان و نوسان به بازار که پس از دو روز سبزپوشی مجدد با عرضه حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها منجر به شکل‌گیری صف‌های فروش می‌شود، جزء هدایت ناخواسته سهامداران به سمت نوسان‌گیری کوتاه‌مدت ثمر دیگری ندارد و این می‌تواند تفکر سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت در بازار را خدشه‌دار کند. لازم به ذکر است مسئولان باید به جای مصاحبه‌های متعدد که عامل درهم ریختگی بازار خواهد شد، به این تخلف‌‌ها توجه بیشتری داشته باشند و بازارسهام باید بدون دستور و دستکاری راه خود را طی کند. به عبارتی دیگر بازارسرمایه که اکنون مالامال بی‌اعتمادی است، هرازچندگاهی نسبت به اخبار گوناگون واکنش منفی هیجانی نشان می‌دهد. گفتنی است روز گذشته در میان نمادهای معاملاتی «فارس»، «فملی» و «شستا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و صندوق «پالایش‌یکم» هم با ریزش سنگین 50 درصدی که سوهان اعصاب سهامداران تبدیل شده بود پس از روز چند روز مثبت اکنون به هفت هزار تومان رسیده است. نکته اصلی درباره این صندق آن است که سرعت رشد آن در یکی دو روز اخیر از نمادهای پالایشی بیشتر است و بالاتر از NAV آن معامله می‌شود!
خواسته‌های سهامداران از رئیس
همانطور که اشاره شد، شرایط بازار سهام در ماه‌های اخیر به حدی اسفناک پیش رفت که قالیباف اصل هفته گذشته از سمت ریاست سازمان بورس استعفا داد. در همین خصوص کارشناسان بر این باورند، استعفای دو رئیس در کمتر از یک سال را فارغ از مسائل گوناگون بازار می‌توان از جنبه‌های دیگری همچون دخالت‌های بی‌پایه و اساس بررسی کرد. این در حالی است که طی روزهای گذشته نام‌های مختلفی برای انتخاب رئیس جدید مطرح می‌شد، که در نهایت محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی، که دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس است و پیش از این عضو هیات‌مدیره بانک مسکن بود، به‌عنوان رئیس جدید تالار شیشه‌ای انتخاب شد. همچنین پیش از این، محسن علیزاده، ناظر مجلس در شورای عالی بورس، هم در خصوص انتخاب رئیس جدید سازمان بورس گفته بود: تذکر جدی می‌دهم که اگر گزینه‌ای بدون سابقه بورسی به‌عنوان رئیس منصوب شود، نسبت به آن از تمام ابزارهای قانونی همچون سوال از وزیر اقتصاد استفاده خواهیم کرد. اما نکته اصلی آن است که به طور حتم رئیس جدید در مسیر پر پیچ و خم ریاست خود، با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد، به طوریکه سوال اصلی سهامداران و فعالان آن است که او چه برنامه‌هایی برای بازگشت اعتماد به بازار سهام و پاسخگویی به انتظارات شکل گرفته سهامداران متضرر شده خواهد داشت. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند، بازار سرمایه زمانی رنگ و بوی ثبات خواهد گرفت که برخی قوانین، اصلاح و با تخلف‌های مکرر برخورد شود. از طرفی بازارسهام نیازمند آن است که مدیر جدید فراجناحی باشد و بتواند همکاری لازم را در جهت حفظ صیانت از سرمایه سهامداران انجام دهد و به واقع این مورد باید جزء اولویت‌های کاری او قلمداد شود. به عبارت دقیق‌تر بازار سهام باید مسیر مستقلی را طی کند و او باید بتواند نسبت به هر تصمیم غلطی که بتواند منافع سهامداران را به خطر بیندازد پاسخگو باشد. در ادامه خیلی از فعالان بازار اذعان کردند، رئیس جدید باید بتواند صدای سهامداران و قدیمی‌های بازار را بشنود و برحسب تعهد و تخصص شرایط برای اعتمادسازی دوباره فراهم کند تا مردم بتوانند با خیالی آسوده و اطمینان خاطر پول خود را روانه بازار کنند.
نکات مهم در برنامه دهقان‌دهنوی
دهقان دهنوی نیز تعامل و مشورت‌پذیری در عین حفظ استقلال، شکل‌دهی گروه‌های مشورتی تخصصی، پیش‌اطلاع‌رسانی تغییرات و تبیین ابعاد تغییر از طرق مختلف، راه‌اندازی کانون سهامداران خرد و ایجاد تریبون رسمی برای ایشان و همچنین ایجاد کانال‌های ارتباطی تعاملی را ازجمله برخی برنامه‌های مهم خود در این منصب عنوان کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/219023/انتظارات-سهامداران-از-رئیس-جدید-بورس
بستن   چاپ