ایرانیان جهان
سقوط چینی در بازار خودرو
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 10:24:36
ایرانیان جهان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تشدید رکود، قیمت برخی خودروهای چینی را به‌شدت کاهش داده، این روزها خودروهای مونتاژی در مدیران خودرو و کرمان موتور حتی به قیمت 40 تا 120میلیون تومان کمتر از نرخ کارخانه نیز خریدار ندارد
ریزش قیمت خودروهای تولید داخل و بازار بی‌مشتری، موجب افت قیمت برخی خودروهای چینی شده است. معامله‌گران بازار می‌گویند این روزها برخی خودروهای مونتاژی در شرکت‌های عمده تولید‌کننده خودروهای چینی نظیر مدیران خودرو و کرمان موتور، حتی به قیمت 40 تا 120میلیون تومان کمتر از نرخ کارخانه نیز خریدار ندارد.
با وجود توقف سیر نزولی نرخ ارز، ریزش قیمت خودروها در حاشیه بازار ادامه دارد. روند کاهش قیمت در بازار برخی محصولات مونتاژی چینی بیشتر بوده است؛ به‌طوری که قیمت معامله برخی از این خودروها در بازار، نسبت به قیمت مصوب کارخانه، 40 تا 120میلیون تومان کمتر است اما حتی در این قیمت‌ها نیز تقاضای چندانی برای چینی‌های بازار خودرو وجود ندارد. فعالان بازار می‌گویند؛ مشتریان در انتظار کاهش بیشتر و واقعی‌شدن قیمت این خودروها هستند و کمتر خریداری ریسک خرید این خودروهای گران و ضرر و زیان احتمالی ناشی از آن را تحمل می‌کند.
برخی معامله‌گران بازار خودرو به خبرنگاران همشهری گفته‌اند؛ عرضه محصولات جدید خودروسازان داخلی مانند تارا و شاهین، عرضه محصولات جدید گروه بهمن و همچنین اعلام طرح فروش اقساطی مزدا‌3 و همچنین انتشار طرح فروش خودروهای مونتاژی کرمان موتور نیز موجب تحریک تقاضای خرید در بازار خودرو نشده است. این شرایط بازار در حالی است که دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری عرضه خودرو به شیوه کنونی قرعه‌کشی را رد کرد.
نافرمانی کاهش قیمت خودرو در مقابل نرخ ارز
گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از بازار خودرو بیانگر تداوم سیر نزولی قیمت‌ها، با وجود رشد نسبی نرخ ارز در 3روز گذشته و عبور قیمت دلار از مرز 23هزار تومان است. قیمت خودرو در چند‌ماه گذشته تابع نرخ روزانه ارز بوده اما این روزها بازار متاثر از افت شدید معاملات، نوسان نرخ ارز و بی‌رغبتی مشتریان به پذیرش ریسک، عملا قفل شده و کمتر خریداری حاضر به خرید خودروهایی است که در برخی موارد قیمت آن حتی به کمتر از نرخ حاشیه بازار رسیده است. فعالان صنفی می‌گویند؛ این روزها قیمت برخی خودروهای مونتاژی چینی در حاشیه بازار به‌شدت کاهش یافته در این میان نرخ برخی محصولات مدیران خودرو مانند انواع ایکس‌33 و آریزو چری به محدوده 40 تا 120‌میلیون تومان کمتر از نرخ مصوب کارخانه رسیده است. علاوه بر آن، جک اس5 اتوماتیک‌ به‌عنوان محصول شاسی‌بلند و پرفروش کرمان موتور نیز 100‌میلیون تومان کمتر از نرخ کارخانه‌ معامله می‌شود. انواع محصولات سدان این مونتاژ‌کار خودروهای چینی هم در حاشیه بازار افت قیمت شدیدی را تجربه کرده است.
شکست قیمت مصوب برخی خودروهای داخلی
مقایسه قیمت ثبت‌نامی مشتریان برخی خودروهای پرتیراژ و کم‌تیراژ، پس از تکمیل وجه، با نرخ حاشیه بازار این خودروها نشان می‌دهد این روزها قیمت حاشیه بازار برخی خودروهای تولید داخل هم به کمتر از قیمت فروش کارخانه رسیده است؛ به‌نحوی که قیمت تمام‌شده خودروی کوئیک‌ آر سایپا پس از تکمیل وجه پیش‌خرید برای مشتریان به 145میلیون تومان رسیده، اما قیمت حاشیه بازار این خودرو 135میلیون تومان است. علاوه بر آن قیمت حاشیه بازار وانت کارای تک‌کابین گروه بهمن به 5 تا 6میلیون و وانت کاپرا به 40‌میلیون تومان زیر قیمت کارخانه رسیده و قیمت وانت زامیاد دو‌گانه‌سوز و تک‌سوز سایپا نیز به کمتر از نرخ مصوب فروش این شرکت رسیده است. همزمان سیر نزولی قیمت سایر خودروهای پرتیراژ داخلی نیز ادامه دارد. در 2روز گذشته قیمت حاشیه بازار پراید 131به 95میلیون، پراید 111به 112میلیون و تیبا صندوقدار به 108میلیون تومان رسید. در گروه محصولات ایران خودرو نیز بر مبنای قیمت‌های درج‌شده در فضای مجازی نرخ حاشیه بازار سمند ال‌ایکس به 168میلیون، پژو‌405 جی‌ال‌ایکس به 172میلیون، پژو‌206 تیپ‌2 به 176میلیون، پژو‌206 تیپ‌5 به 235میلیون، پژو 206صندوقدار به 232میلیون و پژو پارس به 196میلیون تومان کاهش یافته است.
بی‌مشتری‌شدن خودرو
با تداوم افت شدید قیمت و تقاضا و رکود بازار خودرو، دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری نیز خواستار منطقی‌شدن روش‌های فروش و توقف شیوه کنونی قرعه‌کشی عرضه خودرو شد و اعلام کرد: باید برای مسدود‌کردن رانت‌های ناشی از فروش خودرو به‌صورت قرعه‌کشی برنامه‌ریزی شود. اسحاق جهانگیری‌ افزود: باید خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کننده واقعی قرار گیرد تا تولید‌کننده دچار زیان هنگفت نشده و دست رانت‌جویان نیز کوتاه شود. از سوی دیگر، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی پایتخت هم از تأثیر تداوم سیر نزولی قیمت خودرو بر تشدید رکود بازار و کاهش شکاف نرخ مصوب و حاشیه بازار خودرو خبر داد و گفت: میزان اختلاف و کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو به‌گونه‌ای است که بسیاری به فکر بازپس‌گرفتن پول‌های خود از خودروسازان هستند. سعید موتمنی پیش‌بینی‌کرد تا پایان سال هیچ افزایشی در قیمت‌ خودرو نداشته باشیم اما احتمال نوسان جزئی نرخ خودرو وجود دارد. به‌گفته او، با ثبات نسبی نرخ ارز، معاملات هرچند محدود در بازار خودرو انجام شده و اکنون افرادی که استفاده‌کننده واقعی خودرو هستند، نسبت به خرید اقدام می‌کنند. این در حالی است که اگر نرخ ارز باز هم کاهش یابد، احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ خودرو وجود دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/219045/سقوط-چینی-در-بازار-خودرو
بستن   چاپ