ایرانیان جهان
نقش فرانسه در نسل‌کشی روآندا
شنبه 11 بهمن 1399 - 9:19:45 AM
ایرانیان جهان - ایسنا / کارشناسان به فرانسه تاکید می‌کنند تا نقش خود را در نسل کشی 1994 روآندا بپذیرد که در یک بازه زمانی 10 روزه، حدود یک میلیون نفر از گروه قومی توتسی در این کشور آفریقایی کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، شواهدی آرشیوی نشان می‌دهد که مداخله نظامی فرانسه به دستور فرانسوا میتران، رئیس جمهوری وقت این کشور در روآندا بیشتر با هدف حمایت و پشتیبانی از عاملان این نسل کشی بوده است.
فرانسوا گارنر، محقق مرکز ملی برای تحقیقات علمی در دانشگاه دیدرو در پاریس اخیرا گفته بود که مقام‌های فرانسوی به نشانه‌های هشدار مربوط به نسل کشی بی اعتنایی کردند. وی که در حال مطالعه آشیوهای رسمی مربوط به نقش کشورش در این نسل کشی است، ادامه داد: "فرانسه همچنین برای حفظ پایداری وضعیت نسل کشی در روآندا به حمایت قاطع نظامی هم پرداخت. حمایت تسلیحاتی به صورت مخفیانه در جریان نسل کشی و پس از آن ادامه داشت"؛ این آرشیو پس از آنکه از حالت محرمانه درآمده، از سوی محققان مورد مطالعه قرار گرفته است.
تام انداهیرو، محقق نسل کشی روآندا نیز گفت: این مساله نشان می‌دهد که فرانسه دیگر نمی‌تواند نقش خود را انکار کند. آنها ممکن است به این مساله اذعان نکنند و بگویند که ما در این مساله دست نداشتیم اما شواهد تاریخی چیز دیگری را نشان می‌دهد. در سال 2016، رواندا 22 افسر نظامی فرانسوی را به دلیل نقش مستقیم آنها در نسل کشی متهم کرد.
بر اساس گزارش‌ها نیروهای فرانسوی به عنوان بخشی از عملیات حافظ صلح سازمان ملل در 1994 در روآندا مستقر شدند اما تحت برنامه‌ای موسوم به "عملیات فیروزه" منطقه‌ای امن را ایجاد کردند تا برخی از عاملان نسل کشی بتوانند به جمهوری دموکراتیک کنگو فرار کنند. مساله نقش فرانسه در نسل کشی روآندا باعث شد تا روابط دو کشور تیره و تار شود. اما اکنون، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه رویکردی مصالحه آمیز را در قبال این کشور آفریقایی داشته و گروهی از کارشناسان را نیز برای تحقیق درباره نقش کشورش در این نسل کشی منصوب کرده است. به گفته تحلیلگران، همچنین دستگیری فلیسین کابوگا، تامین کننده مالی نسل کشی روآندا در فرانسه نیز تغییری در سیاست فرانسه به شمار می‌رود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/219503/نقش-فرانسه-در-نسل‌کشی-روآندا
بستن   چاپ