ایرانیان جهان
ظهور زودهنگام زخم‌های برگزیت
چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 2:38:56 PM
ایرانیان جهان-
تنها یک ماه بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کاستی های برگزیت بعنوان توافقی که قرار بود منافع دو طرف را حفظ کرده و به اختلافات پایان دهد، با شدت یافتن بحران واکسن کرونا و مشکلات مرزی بین ایرلند شمالی و جنوبی، در حال آشکار شدن است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اتحادیه اروپا هفته پیش اعلام کرد ماده مرتبط با مرز بین ایرلند شمالی و جنوبی را به منظور جلوگیری از تبدیل شدن ایرلند شمالی به یک «در پشتی» برای دسترسی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا، فعال خواهد کرد.
همواره این نگرانی وجود داشت که با باز نگه داشتن مرز بین ایرلند شمالی و جنوبی، انگلیس بتواند از ایرلند شمالی به عنوان یک دریچه به بازار اتحادیه اروپا سود ببرد. با فعال شدن این ماده، مشهور به ماده 16، اتحادیه اروپا می تواند به طور موقت در مرز بین دو ایرلند بازرسی های گمرکی برقرار کند.
اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا همان جمعه شب و پس از محکومیت گسترده این تصمیم توسط انگلیس، ایرلند شمالی، جمهوری ایرلند و حتی سازمان جهانی بهداشت از تصمیم خود عقب نشینی کرد.
اتحادیه اروپا می گوید شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنیکا باید به قرارداد خود با این اتحادیه عمل کرده و 300 میلیون واکسنی را که در ماه اوت پیش خرید شده، تحویل دهد. شرکت آسترازنیکا که با محدودیت تولید روبرو است می گوید برای تحویل سفارش اروپا باید از 100 میلیون دوز فروخته شده به انگلیس کم کند که خلاف قراداد این شرکت با انگلیس است.
ماده 16 یا پروتکل مرز زمینی با اتحادیه اروپا، به دوطرف اجازه می دهد در صورت بروز مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی به طور موقت مرز دو ایرلند را بسته یا مقررات عبور مرور مرزی برقرار کنند. تصمیم کوتاه مدت کمیسیون اتحادیه اروپا برای فعال کردن این پروتکل اضطراری نشان دهنده عمق اختلاف های کنونی و سوء تفاهم ریشه دار بین دو طرف است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/220956/ظهور-زودهنگام-زخم‌های-برگزیت
بستن   چاپ