ایرانیان جهان
درخواست فرانسه برای پایان مداخلات خارجی در لیبی
شنبه 25 بهمن 1399 - 11:36:01 AM
ایرانیان جهان-

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه این کشور با یان کوبیس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی در خصوص راه‌های حمایت از انتقال سیاسی گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است، لودریان بر اهمیت انتقال واقعی به انتخاباتی که قرار است در اواخر سال جاری میلادی برگزار شود، تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت تسریع در روند تشکیل دولت فراگیر و لزوم اجرای کامل توافق آتش بس در 23 اکتبر 2020 از جمله خروج نیروهای خارجی و مزدوران از لیبی تاکید کرد.

لودریان، فرستاده سازمان ملل به لیبی را در جریان حمایت فرانسه از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سیاسی در این کشور و ممانعت از هرگونه مداخله خارجی قرار داد.

این در حالی است که ترکیه در خروج نیروها و مزدوران وابسته به این کشور از لیبی طفره‌ می‌رود.

ریاست جمهوری ترکیه پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای این کشور با وجود تشکیل دولت جدید لیبی تا زمان توافق نظامی دوجانبه «قابل اجرا» بین دو طرف در این کشور باقی خواهند ماند.

این بیانیه ترکیه به رغم درخواست‌های بین‌المللی برای خروج مزدوران از لیبی به ویژه پس از انتخاب اعضای قوه مجریه جدید در لیبی و شخصیت‌های انتخابی برای مرحله انتقالی صادر شده است.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه حمایت می‌شود.

پیشتر، کنفرانس گفتگوی سیاسی لیبی طی دومین دور رای گیری، دولت موقت لیبی را انتخاب و محمد المنفی را به عنوان رئیس شو


http://www.ilandnews.ir/fa/News/223335/درخواست-فرانسه-برای-پایان-مداخلات-خارجی-در-لیبی
بستن   چاپ