ایرانیان جهان
واکنش احتمالی بورس و ارز به سه اتفاق مهم سیاسی
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 10:23:12
ایرانیان جهان - تجارت نیوز /در روزهای نزولی قیمت دلار و طلا، سه مساله مهم سیاسی ممکن است بر روند بازارها تاثیر بگذارند.
مذاکره برای آزادسازی پول‌های بلوکه شدن ایران در کره جنوبی و ژاپن احتمالا بتواند تقاضا در بازار ارز و طلا از حد فعلی نیز کمتر کند و به روند نزولی قیمت دلار و طلا دامن بزند.
علاوه بر این، اخبار مربوط به میانجی‌گری اروپا میان تهران و واشنگتن نیز چنین ویژگی‌ای دارد.
سخنگوی کاخ سفید در کنفرانسی خبری اعلام کرد که متحدان اروپایی واشنگتن در انتظار پاسخ ایران به شرکت در مذاکرات هسته‌ای هستند.
به نقل از اردوپوینت؛ جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: مسئله در حال حاضر این‌گونه است که اروپایی‌ها دعوت خود را فرستاده‌اند و منتظر پاسخی از سوی ایرانیان هستند.
این خبر نیز ممکن است روند نزولی دلار و طلا را تشدید کند.
هر دو این اخبار هرچند ممکن است بورس را نیز متاثر کند تا روند نزولی آن ادامه یابد اما به دلیل سیگنال مثبت برای برخی نمادها، این احتمال وجود دارد که میزان تاثیرپذیری بورس از دیگر بازارها کمتر باشد و حتی به مثبت شدن روند شاخص بورس هم کمک کند.
اما سومین مساله سیاسی مربوط به اخبار غنی‌سازی و برجام است.
امروز ممکن است پروتکل الحاقی لغو شود و این درحالیست که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران اعلام کرده بود: «بعد از مذاکرات و مشورت‌های فشرده با ایران به نتایج بسیار مثبتی رسیدیم. اساسا آنچه توافق کردیم عبارت است از اینکه ایران همچنان برنامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را ادامه دهد. در عین حال آژانس همچنان برای سه ماه فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را ادامه می‌دهد. این تفاهم فنی ما را به جایی می‌رساند که مذاکرات سیاسی انجام شود. متاسفانه پروتکل الحاقی لغو خواهد شد اما ما روی یک ترتیبات خاص دوطرفه تفاهم کردیم که بتوانیم از این دوران پلی بزنیم به حفظ نظارت آژانس. دسترسی ما کمتر خواهد شد اما آن سطح از نظارت خود را که نیاز داشتیم با این توافق حفظ کردیم. در واقع به یک راه حل موقت رسیدیم.»
با این حال از نگاه برخی فعالان بازار این خبر از قبل پیش‌خور شده و احتمالا به اندازه دو خبر قبلی نتواند بر روند بازارها موثر باشد

http://www.ilandnews.ir/fa/News/227030/واکنش-احتمالی-بورس-و-ارز-به-سه-اتفاق-مهم-سیاسی
بستن   چاپ