ایرانیان جهان
روسیه: تا ابد برای بازگشت آمریکا به پیمان آسمان باز صبر نمی‌کنیم
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 11:16:58
ایرانیان جهان - تسنیم / دیپلمات روس در وین اعلام کرد، مقامات مسکو تا ابد برای بازگشت احتمالی دولت جدید آمریکا به پیمان "آسمان باز" منتظر نخواهند ماند و تشریفات داخلی برای خروج روسیه از این توافقنامه به روند خود ادامه می‌دهد.
به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "کنستانتین گاوریلوف" رئیس هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات وین در دومین روز هشتاد و چهارمین نشست کمیسیون مشورتی درباره پیمان "آسمان باز" اعلام کرد که روسیه تا ابد صبر نخواهد کرد که چه زمانی واشنگتن از آمادگی خود برای بازگشت به این توافقنامه مهم بین‌المللی خبر بدهد.
به گفته این دیپلمات روس که سخنانش در سایت رسمی وزارت خارجه منتشر شده، در ماه ژانویه سال جاری رهبران فدراسیون روسیه تصمیم گرفتند که تشریفات داخلی برای خارج شدن کشور از پیمان "آسمان باز" را آغاز کنند.
گاوریلوف یادآور شد: «دلیل اصولی که طرف روسی را به این سمت سوق داده، بارها اعلام شده و همه به خوبی از آن آگاه هستند. خارج شدن یکجانبه آمریکا از این توافقنامه، قابلیت حیات پیمان "آسمان باز" را دچار آسیب جدی کرده و تعادل منافع طرفین شرکت کننده در آن را بطور اساسی بر هم زد.»
این دیپلمات تأکید کرد، این در حالی است که حداقل درخواست‌های منطقی طرف روسی برای حفظ عملکرد این توافقنامه، از سوی سایر شرکت کنندکان در آن بدون پاسخ ماند. این در حالی است که روسیه همچنان به هدف تقویت اعتماد و امنیت جمعی در عرصه نظامی پایبند است.»
رئیس هیئت نمایندگی روسیه توضیح داد: «در این رابطه، اگر دولت جدید ایالات متحده تصمیم بگیرد که بطور کامل به پیمان "آسمان باز" بازگردد، مسلماً کشور ما آمادگی دارد تا بطور سازنده این وضعیت را مورد بررسی قرار دهد. ولی روند داخلی خروج روسیه از این توافقنامه ادامه خواهد یافت و این تشریفات ممکن است در سال جاری (میلادی) به پایان برسد. اگر در این مدت، طرف آمریکایی آمادگی خود برای بازگشت به این پیمان را به ما اعلام نکند، روسیه یاداشت مربوط به خارج شدن از پیمان "آسمان باز" را به مجارستان و کانادا تحویل خواهد داد. بنابراین فرصت برای تصمیم گیری مقامات واشنگتن درباره سرنوشت این توافقنامه بسیار محدود است.»

http://www.ilandnews.ir/fa/News/227051/روسیه--تا-ابد-برای-بازگشت-آمریکا-به-پیمان-آسمان-باز-صبر-نمی‌کنیم
بستن   چاپ