ایرانیان جهان
پوتین در سوچی میزبان رئیس جمهور بلاروس
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 11:17:13
ایرانیان جهان - ایسنا / در بحبوحه گزارشات رسانه‌ای مبنی بر اینکه رئیس جمهور بلاروس برای تضمین دریافت یک وام دیگر به روسیه رفته است، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با رهبر بلاروس دیدار و گفت‌وگو کرد.
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به دنبال انتخاب مجدد جنجالی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در انتخابات اوت 2020 که منجر به بزرگ‌ترین موج اعتراضات گسترده در تاریخ بلاروس شد، کرملین حمایت‌های سیاسی و اقتصادی خود برای حمایت از لوکاشنکو را تمدید کرده است. در سپتامبر 2020، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو یک وام 1.5 میلیارد دلاری به بلاروس ارائه می‌دهد.
اوایل ماه جاری میلادی روزنامه "کومرسانت" به نقل از منابع دولتی گفته بود وام دیگری این بار به ارزش سه میلیارد دلار در جریان سفر لوکاشنکو به روسیه به بحث گذاشته می‌شود.
لوکاشنکو هفته گذشته این گزارشات را رد کرد و گفت: من برای درخواست چیزی به روسیه نمی‌روم.
این دو رهبر روز دوشنبه در سوچی دیدار کردند. آنها در سخنان مختصری که پیش از آغاز مذاکراتشان مطرح کردند بر روابط نزدیک اقتصادی و فرهنگی میان این دو کشور تاکید کردند.
پوتین اشاره کرد که روسیه همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری و اقتصادی بلاروس است. لوکاشنکو از مسکو به خاطر حمایت‌های اقتصادی‌اش تشکر کرد و گفت: بودجه‌ای که در اقتصاد بلاروس سرمایه‌گذاری شد به خوبی هزینه شده است.
لوکاشنکو همچنین واکسن روسی "اسپوتنیک وی" برای مقابله با کووید 19 را تحسین کرد که نخستین محموله از آن در دسامبر 2020 وارد بلاروس شد. وی گفت: تولید واکسن "اسپوتنیک وی" در مارس 2021 در بلاروس آغاز خواهد شد و بلاروس تا پاییز واکسن کووید 19 خود را تولید خواهد کرد.
روسیه و بلاروس یک پیمان اتحادیه‌ای دارند که روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی نزدیک را پیش بینی می‌کند، اما آنها اغلب درگیر اختلافات سختی هستند. لوکاشنکو پیش از انتخابات 9 اوت در بلاروس بارها کرملین را به تحت فشار گذاشتن بلاروس برای دست کشیدن از استقلالش متهم کرده بود.
اما به دنبال انتقادات آمریکا و اتحادیه اروپا از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس و اعمال تحریم بر این کشور، لوکاشنکو مجبور شده تا مستقیما به حمایت‌های روسیه تکیه کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/227059/پوتین-در-سوچی-میزبان-رئیس-جمهور-بلاروس
بستن   چاپ