ایرانیان جهان
درخواست نتانیاهو از بایدن درباره دیوان لاهه
پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 11:48:47
ایرانیان جهان - فارس / منابع مطلع می‌گویند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دولت جدید آمریکا خواسته تا تحریم‌های اعمال شده علیه دیوان کیفری بین‌المللی توسط دولت پیشین واشنگتن را حفظ کند.
وبگاه «آکسیوس» به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت، نتانیاهو در اولین تماس تلفنی خود با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار حفظ تحریم‌هایی شد که «دونالد ترامپ» علیه دیوان لاهه وضع کرده بود.
بر اساس این گزارش، مسئولان صهیونیست نگران هستند که رفع تحریم‌های دیوان لاهه، تلاش‌های تل‌آویو برای مختل کردن تحقیقات احتمالی این دادگاه درباره جنایت‌های جنگی اسرائیل علیه فلسطینیان را تضعیف خواهد کرد و همچنین دادستان‌های لاهه این اقدام آمریکا را به عنوان عدم مخالفت با پیشبرد تحقیقات مذکور برداشت خواهند کرد.
به نوشته آکسیوس، رژیم صهیونیستی بسیار نگران است که هرگونه تحقیقی منجر به صدور احکام بازداشت بین‌المللی برای مسئولان دولتی و نظامی تل‌آویو شود و همچنین جنبش تحریم‌های ضد اسرائیلی را تقویت کند.
دیپلمات‌های اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود، تصریح کرده‌اند که حتی اگر دولت بایدن با تحریم‌ها علیه دیوان لاهه مخالف باشد، باید آنها را به عنوان اهرم فشاری برای توقف پرونده تحقیقات درباره جنایات جنگی این رژیم حفظ نماید.
منابه مذکور به آکسیوس گفتند که این مسئله در تماس تلفنی اخیر «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده نیز مطرح شده است.
پیشتر خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد دولت جدید این کشور قصد دارد تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت سابق علیه مقام‌های دیوان کیفری بین‌المللی را مورد بازبینی قرار دهد.
از سوی دیگر، «فاتو بنسودا» دادستان دیوان لاهه که طرح تعقیب قضائی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را پیگیری می‌کرد، حدود دو هفته پیش در پی فشارهای تل‌آویو از سمت خود استعفا داد.
بعد از آن، انتصاب «کریم خان» وکیل 50 ساله انگلیسی به عنوان دادستان جدید دادگاه جنایات جنگی در دیوان لاهه و به عنوان جانشین بنسودا با استقبال رژیم صهیونیستی همراه شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/227635/درخواست-نتانیاهو-از-بایدن-درباره-دیوان-لاهه
بستن   چاپ