ایرانیان جهان
الکاظمی استاندار جدید در ذی قار منصوب کرد
پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 12:44:11
ایرانیان جهان - ایسنا / نخست وزیر عراق پس از تظاهرات‌های اخیر که خواهان برکناری استاندار ذی قار بودند، استاندار جدیدی برای این استان تعیین کرد.
در این حکم آمده است: بنابر اقتضای منافع عمومی و با توجه به خالی بودن مقام استانداری ذی قار و معاونت اول آن و با هدف بهبود وضعیت استان و ارائه خدمات و جریان یافتن منظم امور استاندار جدید ذی قار و معاون اول وی تعیین می‌شود.
الکاظمی در این حکم با توجه به اختیارات خود به موجب ماده 78 قانون اساسی «سیف الحجیمی» را به عنوان استاندار ذی قار و «مصطفی الحمامی» را به عنوان معاون اول استاندار منصوب کرد. این حکم از تاریخ صدور قابل اجراست.
گفتنی است طی چند روز گذشته تظاهراتی در ذی قار شکل گرفت و تظاهرات کنندگان خواستار برکناری استاندار ذی قار بودند.
پس از درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان شماری از تظاهرکنندگان جان خود را از دست دادند و خانواده‌های آنها با دادن مهلت یک هفته‌ای به نخست وزیر عراق خواستار برکناری استاندار و شناسایی عاملان قتل فرزندانشان شدند. پیش از این «ناظم الوائلی»، به عنوان استاندار ذی قار فعالیت می‌کرد.
عصر چهارشنبه نیز با وجود تدابیر شدید امنیتی ده‌ها معترض به خیابان اصلی ناصریه که دفتر استاندار در آن قرار دارد ریختند، هرچند نیروهای امنیتی مانع از رسیدن آنها به ساختمان استانداری شدند.
منابع بیمارستانی از زخمی شدن دست‌کم 20 معترض در این تنش‌ها خبر دادند.
معترضان محافظان استاندار را به اعمال خشونت و تنش متهم و تأکید می‌کنند که تا مطالباتشان تحقق نیابد به تظاهرات ادامه می‌دهند.
هم‌زمان شبکه رسمی عراق به نقل از منابع حکومتی خبر داد که هیئتی از دولت به ریاست «عثمان الغانمی»، وزیر کشور، و «عبدالغنی الاسدی»، رئیس دستگاه امنیت ملی، در راه ناصریه هستند تا اوضاع شهر را کنترل کنند.
شهر کوت در استان مجاور نیز شاهد تنشی مشابه ازجانب معترضان محلی است.
با وجود پایان تظاهرات در بسیاری استان‌های عراق، ناصریه از شهرهایی است که همچنان گاه و بیگاه شاهد تظاهرات است. در زمان تظاهرات 2019 نیز ناصریه بعد از بغداد پرشورترین تظاهرات و اعتراضات را تجربه کرد.
در ماه‌های گذشته نخست وزیر عراق دیدارهای متعددی با فعالان مدنی استان ذی‌قار داشته و چندین بار هیئت‌های حکومتی برای رسیدگی به وضعیت استان و کاهش محرومیت آن اعزام شده‌اند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/227646/الکاظمی-استاندار-جدید-در-ذی-قار-منصوب-کرد
بستن   چاپ