ایرانیان جهان
برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی برای جلوگیری از دولتی کردن سهام عدالت
دوشنبه 11 اسفند 1399 - 15:51:46
ایرانیان جهان - مهر / رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قرار است فردا جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت جلوگیری از دولتی کردن سهام عدالت برگزار شود.
محمدرضا پور ابراهیمی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری، گفت: قرار است فردا جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت بررسی اقدامات شورای عالی بورس و ابلاغیه آنان درباره انتخابات اعضای هیئت مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار شود.
وی بیان کرد: نمایندگان مجلس نگران رویکرد دولتی کردن سهام عدالت هستند چرا که قرار است در سی و یک استان و از هر استان 5 نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره سهام عدالت انتخاب شوند و عملاً این 155 نفر اداره بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی کشور را برعهده بگیرند که مجلس اجازه نمی‌دهد با نفوذ دولت این کار انجام شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع مغایر با کاهش تصدی گری دولت است و عملاً دولت با این انتخابات به دنبال آن است که سهام عدالت را در دست بگیرد در حالی که برگزاری این انتخابات به صورت علمی، تخصصی و مشارکت مردم انجام شود.
وی افزود: همچنین احتمال دارد نشست مشترکی با رئیس قوه قضائیه برگزار کنیم تا این موضوع از جنبه قضایی و حقوقی هم پیگیری شود.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم نمی‌دانند که قرار است 20 اسفندماه انتخابات اعضای هیئت مدیره کل کشور برای اداره سهام عدالت انجام شود و از نظر ما تصمیم شورای عالی بورس در زمینه برگزاری این انتخابات فاقد وجاهت قانونی است و مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود جدی می‌کند و ذره‌ای از منافع مردم کوتاه نمی‌آید.
وی بیان کرد: امیدواریم در جلسه فردا با وزیر امور اقتصادی و دارایی به این جمع بندی برسیم که این انتخابات لغو شود و یک انتخابات قانونی برگزار شود اما در صورتی که این اتفاق نیفتد، مجلس شورای اسلامی از ابزارهای نظارتی خود استفاده می‌کند.
پورابراهیمی متذکر شد: از سال 84 سهام عدالت در دستور کار نظام و حاکمیت قرار گرفت و اخیراً هم مقام معظم رهبری دستوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت دادند اما در حال حاضر این شرایطی که مطرح کردم باعث شده است که ما نگران آینده سهام عدالت باشیم.
وی افزود: 50 میلیون نفر از جمعیت کشور سهام عدالت دارند و بخشی از پرتفوی آن سهام، شرکت های بورسی است و بخشی هم سهام شرکت های غیربورسی است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: 36 شرکت بورسی هستند که ارزش سهام آنها 500 هزار میلیارد تومان است اما ارزش سهام شرکت های غیربورسی که 13 شرکت هستند، مشخص نیست و به هر صورت مجموع ارزش این شرکت ها پرتفوی سهام عدالت را تشکیل می دهد.
پوابراهیمی گفت: 40 درصد از دارندگان سهام عدالت درخواست کردند مالکیت سهام خود را به صورت مستقیم برعهده بگیرند اما 60 درصد هم روش غیر مستقیم را دنبال کردند و همان طور که گفتم قرار است طی هفته های آینده 31 شرکت استانی مالکیت شرکت های بورسی سهام عدالت را برعهده بگیرند.
وی با اشاره به اینکه شرکت در انتخابات استانی سهام عدالت مشروط به ثبت نام هدر سجام شده است، اظهار داشت: پیش از این قرار بود از طریق شماره حساب بانکی، افراد احراز هویت شوند اما این ابلاغیه باعث می شود که عملاً هویت 55 درصد افراد مشخص نشود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: عدم اطلاع رسانی درست و رویکرد تعیین افراد توسط دولت در این زمینه نگرانی هایی را برای ما به وجود آورده است و دولت با روش های کاملاً حرفه ای به دنبال آن است که ماهیت مدیریت سهام شرکت ها را در دست بگیرد.
پورابراهیمی تصریح کرد: این موارد مبنای تهیه گزارش ماده 234 کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواهد بود و ما به صورت جدی این مسئله را پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه سهام عدالت پس از سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های نیروهای مسلح ، سومین شرکت بزرگ سهام است، اظهار داشت: شورای عالی بورس اخیراً مصوبه ای رابه سازمان بورس ابلاغ کرد تا برای انتخابات هیئت مدیره شرکت های سهام عدالت تصمیم گیری شود در حالی که مردم باید در این جا تصمیم بگیرند و به همین دلیل مجلس به این مسئله ورود جدی خواهد کرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که حق رأی مردم نباید به یک کانون بدون هویت منتقل شود و انتقال حق مردم در خرید و فروش سهام در قالب شرکت های سرمایه گذاری استانی به هیچ وجه درست نیست و مجلس قطعاً جهت حمایت از مردم به این موضوع به صورت جدی ورود خواهد کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/228715/برگزاری-جلسه-فوق-العاده-کمیسیون-اقتصادی-برای-جلوگیری-از-دولتی-کردن-سهام-عدالت
بستن   چاپ